Vilket fackförbund?!

Här diskuteras personalfrågor som löner, arbetsrätt, arbetsförhållanden m m utifrån Vårdförbundets perspektiv.

Moderator: AMBASS

Anonymous

Vilket fackförbund?!

Inlägg av Anonymous » 30/3 2006 14:51

Hejsan!!

Jag är nyutexad. sjuksköterska och undrar vilket fack det är som gäller?
Är det vårdfacket som gäller, finns där en hemsida eller info hur jag anmäler mig.
Tack på förhand // sara

Pre-Hospital

Inlägg av Pre-Hospital » 30/3 2006 16:05

Hejsan!

Ja du, det är nog vårdfacket som gäller..

www.vardforbundet.se

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 30/3 2006 20:22

Tjusigt, tack för det.
Anade att det var vårrdfacket som var aktuellt men innan vi gick ut surrades det om alternativ(?), nåja tack igen! :wink:

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 31/3 2006 17:20

finns ju alarm för oss amb personal.

Själv är jag bara med i a-kassan då jag inte tycker att jag får valuta för pengarna i ett fackförbund. Börjar luta lite att gå med i alarm, men det är långt kvar än!

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 26/4 2006 11:02

RSIA Riksförening för sjuksköterskor inom ambulanssjukvården finns som intresseförening, tillhör/samarbetar med Vårdförbundet tror jag. Finns på sidan www.rsia.se

stones
Inlägg: 26
Blev medlem: 15/1 2007 9:57
Ort: Västerbotten

Inlägg av stones » 20/1 2007 15:15

Hur många av er som jobbar i ambulans är medlem i vårdförbundet?

Tony G

Inlägg av Tony G » 20/1 2007 16:07

För tillfället är jag Vårdförbundare, men står i startgropen att gå ur och gå med i Alarm.

Tony G

Inlägg av Tony G » 2/2 2007 15:47

Nu fick jag nog. Ur Vårdförbundet idag, nyanmäld till Alarm.

Jonne

Inlägg av Jonne » 8/6 2007 20:27

ALARM!

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 9/6 2007 11:44

Alarm verkar intressant, men man vinner inget på "pajkastning"...: http://www.alarmforbundet.se/index.php? ... 2&Itemid=1

Varför denna kritik mot annan sjukvårdserfarenhet än ambulanssjukvård, Alarm? Är det inte en bra idé att jobba lite som sjuksköterska på sjukhus innan man börjar i ambulanssjukvården - även om man som ambulanssjukvårdare läst till sjuksköterska? Förstår inte varför alla nyfärdiga sjuksköterskor har så bråttom ut i ambulanssjukvården. Att skaffa sig en bred erfarenhet kan väl aldrig vara fel? :roll:

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/6 2007 14:04

prehospital skrev:Alarm verkar intressant, men man vinner inget på "pajkastning"...: http://www.alarmforbundet.se/index.php? ... 2&Itemid=1

Varför denna kritik mot annan sjukvårdserfarenhet än ambulanssjukvård, Alarm? Är det inte en bra idé att jobba lite som sjuksköterska på sjukhus innan man börjar i ambulanssjukvården - även om man som ambulanssjukvårdare läst till sjuksköterska? Förstår inte varför alla nyfärdiga sjuksköterskor har så bråttom ut i ambulanssjukvården. Att skaffa sig en bred erfarenhet kan väl aldrig vara fel? :roll:
Se det från andra hållet? Varför envisas vårdförbundet med att ambulanssjukvården är kompetenslös. Det är självklart en bra idé att rotera eftersom patientflödet är högre på ett sjukhus än i en ambulans. Men en person som jobbat i ambulans hela sitt yrkesliv och läst vidare för att få fortsätta göra samma arbete kan man som fackförbund inte kräva skall byta jobb ett tag för att "kompetenshöja" sig själv, särskilt som den enda indikation jag sett på att vårdförbundet vill utöka möjligheterna till rotation är den här artikeln på Alarms hemsida.
Att vårdförbundet ser kompetensbrist hos ambulansen är väl i sig inte fel, men man undrar på vilka fler platser de ser kompetensbrist. För min erfarenhet är att hela vårdkedjan håller samma kvalité rakt igenom. Nämligen högst varierande.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 14/6 2007 16:37

Jag tror det är bra att vidga sina vyer genom att byta arbetsplats då och då, det är lätt att bli hemmablind.

banan

Inlägg av banan » 14/6 2007 19:18

Lipton skrev: Att vårdförbundet ser kompetensbrist hos ambulansen är väl i sig inte fel, men man undrar på vilka fler platser de ser kompetensbrist.
VAD ser dom som kompetensbrist??? Att folk kör illa? Att man inte läst omvårdnadsteorier hela livet? Man kan inte gå ut och säga detta utan att kunna peka på något som brister i verksamheten.
Vi använder väl oss av evidensbaserad sjukvård.
Eller?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Vilket fackförbund?!

Inlägg av AMBASS » 18/6 2007 9:40

syster sara skrev:Hejsan!!

Jag är nyutexad. sjuksköterska och undrar vilket fack det är som gäller?
Är det vårdfacket som gäller, finns där en hemsida eller info hur jag anmäler mig.
Tack på förhand // sara
Hej Syster Sara!

Svårt fall doktorn grät :( . Det finns ju också en möjlighet att inte vara med i facket. Ni kan organisera er ändå (kanske en arbetsplatsklubb) eller liknande.

Du kan välja att bara vara med i A-kassan. Tyvärr har inte VF eller Alarm visat att de har muskler att företräda den prehospitala personalen (avser löneutveckling mm). Vad VF och Alarm behöver är personer med uthållighet och kämparanda. Personer som vågar och vill ta den nödvändiga debatten med arbetsgivare och andra förbund.

Om du själv brinner för förändring kan en idé vara att gå med i en fackförening. Bli dock inte förvånad om elden inte sprider sig.

//AMBASS
Blood Will Tell

AnnaD

Titta här!

Inlägg av AnnaD » 6/7 2007 18:24

http://www.namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=900

Skriv på här alla här alla bittra vårdförbundsmedlemmar, sprid vidare!

Skriv svar