Utb. Prio1

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 24/8 2007 16:11

Lipton: Så man ska inte inte lära sig nåt på jobbet? För man ska vara fulllärd när man kommer dit? Och erfarenhet likaså?

Andra, med något mer ödmjuk hållning kanske skulle hävda att man lär nåt hela tiden och att man aldrig blir fulllärd... men vad vet dom?

Jag håller med Glock18C, hur ska man någonsin kunna förstå och lära sig nåt om man inte får hålla på och jobba med det.
Det är ju så man växer i rollen.

Tobbe
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

Lipton

Inlägg av Lipton » 24/8 2007 19:00

Tobbe: Självklart lär mig sig saker hela tiden, annars har man verkligen inte inom vården att göra alls. Men det grundläggande vårdjobbet och tillika körningen bör man redan ha utbildning och kunskap samt erfarenhet av när man sätter sig i en ambulans första gången. Det jag menar är att ambulansen inte är en plats där det är lämpligt att lära sig sätta PVK eller elektroplaceringen för EKG eller hur morfin lämpligt blandas samt administreras. Dessa samt liknande saker finns det mångt andra mycket mer lämpliga arbetsplatser att lära sig innan man börjar jobba i ambulans.
När det sedan gäller ambulanssjukvårdare så får dessa helt enkelt inte vårda många av patienterna. Jag har hört en siffra som säger att endast 15% av ambulanssjukvårdens patienter får läkemedel, och då är problemet kanske inte så stort. Men jag ifrågasätter dessa siffror och undrar hur många av patienterna borde få läkemedel. Hur som helst så händer det någon gång ibland att läkemedel behöver administreras under transporten och då får inte ambulanssjukvårdaren sitta ibak. Min fundering blir då, hur svårt är det att lära sig köra en ambulans. Kan man köra bil så kan man också köra en ambulans. Förstår man viktens inverkan på bromssträckan samt hastighetens inverkan på tidsvinsten samt ges några dagar på sig att lära sig hur bilen beter sig på vägen så kan man i min mening sedan köra.

Angående diskussionen om hur man skall lära sig om man inte får jobba med det? Jag menade inte att den nyanställda alltid skall köra. Men när man är helt grön är det massor att hålla reda på med alla patienter, således kan det bli väldigt mycket mer än vad som går att hålla i huvudet på en del patienter, är det då inte mer lämpligt att den med mer erfarenhet vårdar dessa? Har patienten svår luftväg och kollegan är narkossköterska, skall denne då inte vårda patienten bara för att jag skall lära mig att ta hand om luftvägen? Och slutligen Tobbe, som nyanställd får du larm till din hemadress, din mamma har en stroke, din pappa har bröstsmärtor eller ditt syskon har fått en allergisk reaktion, vill du verkligen vård då? Jag personligen vet inte var i bilen jag skulle vilja sitta, men jag hade blivit totalt vansinnig om jag velat köra men inte tillåtits detta.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 24/8 2007 21:09

Man äter väl inte där man skiter? :D
Det är därför jag jobbar i Skåne och har släkten på annat håll!
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 25/8 2007 21:46

Lipton: Klart man inte ska sätta personer utan utbildning och viss erfarenhet i bilen. Det är nog ingen som säger emot. Och att den som söver och tubar bör vara nsk, är det nog inte heller nog som protesterar emot.

Men nog bör man få vara ny på jobbet. Och det är vårt jobb som erfaren personal att handleda dom nyanställda och oerfarna så dom blir trygga i sin roll och i sin bedömning. Och trampar dom i klaveret och felbedömmer, så ska vi hjälpa dom rätt då också. Dom kommer aldrig att komma någonvart om dom måste gå åt så sidan så fort det bränner till.

Och för tydlighetens skull så menar jag inte att dom ska intubera på första resan.

Och vårda anhöriga i en svår situation är väl nåt som ingen vill behöva göra...

Skulle det hända, så är vi för det mesta är två syrror som jobbar är det ingen problem att få köra. Vi brukar köra varannan, men två i rad är ok om det är morsan i bagaget.

Tobbe
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 25/8 2007 23:22

I vårt avlånga land finns massor av olika lösningar, ibland sämre och ibland bättre. Vad som skulle vara bra är en mer enhetlig utbildning samt fler verklighetsnära och täta tester även när det gäller teknik och körkunskap och detta ska rimligtvis gälla alla anställda. Tyvärr är det ett eftersatt område på många platser och tolkningarna kring vad som bäst är går isär. När jag besökte en av STHLMs företag, i detta fall AISABs interna utbildning så föreföll lyftprov och körprov på direkt daddanivå. Ärligt förstår jag inte hur CAK kan acceptera deras internutbildning.

Hur det är med Sirus Taxi. Samariten och Falken är jag dåligt upplyst om. Vad säger CAK i sin kravspec? Vad jag vet gällande Sirus Taxi är att samtliga förare på liggande persontransport (tidigare liggande sjuktransport) ska ha taxiförarleg och vissa an deras sjukbilar har också syrgas tror jag.

Dalarna, Uppland och Västmanland är det landsting som jag vet prioriterat körningen och körutbildningen högt under internutbildningen. Jag tror mig också ha debatterat med en expert på området, nämligen fadern till AMT projektet (västra götaland tror jag). Ska jag tippa på ett län som verkligen prioriterat priokörning blir det iaf Dalarna.

När det gäller vårdandet är ju det enda skälet till att ssk vårdar ett äldre (nu i kraftsatt) beslut om läkemedelsadm från Socialstyrelsen. Att det ska vara en person med grundläggande vårdutbildning (ofta ssk) är helgalet. Låt istället ett större återkommande test avgöra vem som ska göra vad i det rullande akutrummet.



((AMBASS))
Blood Will Tell

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 26/8 2007 0:41

Du lyckades få in en känga mot SSK och lm hantering i en tråd om prio 1 körning AMBASS. Jag är imponerad..

Sätter västmanland körning i fokus under intro? För bara 2 år sedan fick nyanställda köra under introkursen, det var den utbildningen. Sedan kunde man få en körutbildning när man varit anställd visst länge. Nu är det inte purfärska fakta, men har hört att det är likadant nu. Någon som vet om västmanland har ändrat sitt inskolningsystem på sita tiden?

Hur har aisabs styrke och körtest att göra med utb. i prio1? Nu får du väl ändå ta och ge dig. Du tar varje chans att spotta på både ssk och aisab. Lär dig skilja på ett äpple och ett päron. Körtestet är till för att se att man har grundlägande kunskaper och mognad att köra i stadstrafik, körtutbildninegn är en vidareutbildning för att man ska lära sig hantera bilen i svåra situationer.

Lipton

Inlägg av Lipton » 26/8 2007 16:39

AMBASS: Bra inlägg, om än något fyllt av irrelevanta saker så sken din syn på behovet av kunskap innan utövande igenom. Vilket egentligen är vad tråden handlar om. Alltså att den som kör bilen skall kunna köra bilen, likväl som den som vårdar skall kunna (och tillåtas) vårda. Att detta sedan vanligtvis växlas på nästa larm är en annan fråga.
Om vi bortser från frågan där vi är oense, sjuksköterskans förmåga att vårda patienter och behov av att testa detta årligen. Så har vi då förmåga att köra bil kvar. Idag finns vanligtvis någon form av utbildningssystem vad gäller körning inom de flesta organisationer, en del berömvärda och andra kanske saknar vissa bitar. Det jag motsätter mig är kravet för att få gå dessa utbildningar. Min uppfattning är att det oftast handlar om att man skall ha jobbat inom organisationen ett tag och sedan får man oberoende av kunskaper och personlig mognad gå en utbildning, och så håller det på tills man genomgått alla och då tillåts slå på blåljus vid behov. Där jag tidigare jobbade tog detta ett år, förutsatt att det genomfördes en utbildning direkt då man blivit kvalificerad för den (genom att helt enkelt varit anställd så lång tid som krävdes). Jag vill dock hävda att det finns massor av människor som inte behöver ett år på sig för att kunna tillgodogöra sig dessa utbildningar, precis som det finns lika många som behöver över ett år, samt ett antal få individer vars behov är exakt ett år. Här vore det verkligen bättre att regelbundet testa samtligas körkunskaper och sedan utveckla dem, på så sätt så skulle också alla köra bättre när de når pensionsåldern, eller hur?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 26/8 2007 19:57

Niklas Karlsson skrev:Du lyckades få in en känga mot SSK och lm hantering i en tråd om prio 1 körning AMBASS. Jag är imponerad..

Sätter västmanland körning i fokus under intro? För bara 2 år sedan fick nyanställda köra under introkursen, det var den utbildningen. Sedan kunde man få en körutbildning när man varit anställd visst länge. Nu är det inte purfärska fakta, men har hört att det är likadant nu. Någon som vet om västmanland har ändrat sitt inskolningsystem på sita tiden?

Hur har aisabs styrke och körtest att göra med utb. i prio1? Nu får du väl ändå ta och ge dig. Du tar varje chans att spotta på både ssk och aisab. Lär dig skilja på ett äpple och ett päron. Körtestet är till för att se att man har grundlägande kunskaper och mognad att köra i stadstrafik, körtutbildninegn är en vidareutbildning för att man ska lära sig hantera bilen i svåra situationer.
Varför blir du så arg när andra inte delar din åsikt? Jag spottar inte på ssk eller någon annan. Jag ger bara min syn av ett systemfel. Det förefaller för mig helt orimligt att du inte kan acceptera att det finns människor som vill se en annan lösning för svensk sjukvård.

När det gäller körtester är det inte dessa jag ger mig på. Om jag skrivit magert får jag be om ursäkt. Jag avser den låga nivån som i överlag gäller vid anställning. Aisab får en hel del kritik för att de förtjänar det. Tycker du kanske att allt är i sin ordning?

Sluta upp att lägga saker till min text som inte stämmer. Kritik är inte spott och debatt är inte äpple eller päron. Ta debatten istället.
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 26/8 2007 20:07

Lipton skrev:AMBASS: Bra inlägg, om än något fyllt av irrelevanta saker så sken din syn på behovet av kunskap innan utövande igenom. Vilket egentligen är vad tråden handlar om. Alltså att den som kör bilen skall kunna köra bilen, likväl som den som vårdar skall kunna (och tillåtas) vårda. Att detta sedan vanligtvis växlas på nästa larm är en annan fråga.
Om vi bortser från frågan där vi är oense, sjuksköterskans förmåga att vårda patienter och behov av att testa detta årligen. Så har vi då förmåga att köra bil kvar. Idag finns vanligtvis någon form av utbildningssystem vad gäller körning inom de flesta organisationer, en del berömvärda och andra kanske saknar vissa bitar. Det jag motsätter mig är kravet för att få gå dessa utbildningar. Min uppfattning är att det oftast handlar om att man skall ha jobbat inom organisationen ett tag och sedan får man oberoende av kunskaper och personlig mognad gå en utbildning, och så håller det på tills man genomgått alla och då tillåts slå på blåljus vid behov. Där jag tidigare jobbade tog detta ett år, förutsatt att det genomfördes en utbildning direkt då man blivit kvalificerad för den (genom att helt enkelt varit anställd så lång tid som krävdes). Jag vill dock hävda att det finns massor av människor som inte behöver ett år på sig för att kunna tillgodogöra sig dessa utbildningar, precis som det finns lika många som behöver över ett år, samt ett antal få individer vars behov är exakt ett år. Här vore det verkligen bättre att regelbundet testa samtligas körkunskaper och sedan utveckla dem, på så sätt så skulle också alla köra bättre när de når pensionsåldern, eller hur?
Hello Lipton!

Vad är irrelevant? Att jag belyser brister i Aisabs rekrytering och utbildning? Att jag vill visa på att problemen kring prio 1 utbildning kanske går att spegla i en kultur av underlåtenhet?

Den enighet ni visar mot mig och andra som på mycket goda och faktabelagda grunder inte tycker ssk är det ultimata för svensk ambulanssjukvård skulle behövas i kampen för att få bättre löner och mer relevanta ämnen i utbildningen. Jag håller annars helt med dig om att kravet om att arbeta för att få köra prio 1 är dumt. Det borde rimligen vara kunskapen som gäller. Av detta skäl är jag också för verkliga tester, som urskljer och visar vad som behöver rättas till. Idag är testerna på många håll direkt löjliga och jag dristar mig, men säger det: RENA HÅNET MOT BRUKARNA! (ändrade patienterna till brukarna).

Se bara på Umeåfallet som debatterades flitigt tidigare i våras. Det måste bli ett slut på detta larvande för att KVOTERA in personer med bristfällig fysik och kunskap. Låt oss istället ta lärdom av räddningstjänsten...

Varför inte komma till rätta med brister och höja kompetensen? Men vill man inte kännas vid dem är det helt klart ett svårt fall! Vissa av er tycks ju själva falla in i en skråmentalitet utan motstycke och det är som GP sa: VIDRIGT.

((AMBASS))
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 26/8 2007 20:44

AMBASS: Vår syn på vilken vårdutbildning som är lämpligast för arbete i ambulans är irrelevant för tråden då den handlar om vad som krävs för att kunna framföra ett fordon under utryckning. Jag är helt enig med dig att det som behövs är ett praktiskt prov där man får visa sin förmåga att köra, uppfyller man en kravstandard så behövs sedan ingenting mer för att få köra det kravstandarden gäller. Sedan skall man självklart fortbildas för att bli ännu bättre. Men att som idag förvägra samtlig nyanställd personal att köra såvida kollegan inte bedömer det nödvändigt är idiotiskt, oberoende om de tidigare jobbat som lastbilschaffisar, kört larm i annat län, inte äger egen bil eller heter Bräck i efternamn.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 27/8 2007 8:51

Lipton skrev:AMBASS: Vår syn på vilken vårdutbildning som är lämpligast för arbete i ambulans är irrelevant för tråden då den handlar om vad som krävs för att kunna framföra ett fordon under utryckning. Jag är helt enig med dig att det som behövs är ett praktiskt prov där man får visa sin förmåga att köra, uppfyller man en kravstandard så behövs sedan ingenting mer för att få köra det kravstandarden gäller. Sedan skall man självklart fortbildas för att bli ännu bättre. Men att som idag förvägra samtlig nyanställd personal att köra såvida kollegan inte bedömer det nödvändigt är idiotiskt, oberoende om de tidigare jobbat som lastbilschaffisar, kört larm i annat län, inte äger egen bil eller heter Bräck i efternamn.
Glory to the brave!

Du har på ett sätt rätt Lipton. Samtidigt måste ett samtal kunna utvecklas och leda oss vidare i andra samtal, men i sak håller jag med dig om att trådens egentliga innehåll behandlar en annan fråga. Kanske kan Norges strategi med obligatorisk prio 1 utbildning innan anställning vara en god idé. Kanske ligger det en liten portion lathet i denna fråga. Läste i någon tråd att regionsjukhuset i Örebro hade lång inkörningsperiod för nyanställda och det förefaller i mina ögon lite paradoxalt.

Kanske skulle ett grepp för högskolorna vara att dra igång en 7,5 poängare i ämnet (ECTS poäng enl Bologna). Eller är 5 veckor för kort tid? Vet du/någon hur lång Norges utbildning är?

The Way Of The Best Prehospital Care...

((AMBASS))
Blood Will Tell

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 27/8 2007 10:57

Den utbildningsplan som tidigare länkats till på ambulansforum var på 2 år som halvfartsstudier. Mao 40p eller 60 ECTs poäng. Studieplanen var identisk med den ambulansvubb jag läst. Vad gäller körutbildning så är det väl bara att hålla med AMBASS och alla andra att en nationell standard vore att föredra.
Specialist anestesi och ambulans

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 27/8 2007 10:59

Novisen skrev:Den utbildningsplan som tidigare länkats till på ambulansforum var på 2 år som halvfartsstudier. Mao 40p eller 60 ECTs poäng. Studieplanen var identisk med den ambulansvubb jag läst. Vad gäller körutbildning så är det väl bara att hålla med AMBASS och alla andra att en nationell standard vore att föredra.
Hello Novisen!

Något nytt från UK ännu?

(AMBASS)
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 27/8 2007 21:39

AMBASS: Du har helt rätt i att ett samtal måste kunna utvecklas i diskussionen. Men samtidigt blir det väldigt svårt via textkommunikation, och det är därför vi har den gode Wernvik med sitt hänglås för forumets trådar. Ibland tycker jag nog han kan vara lite för flitig... :lol:
Personligen tycker jag att 5 veckor borde räcka för de flesta, även om det kan verka ganska kort om tid. Sedan beror det ju helt på hur det hela läggs upp. 5*40 timmar i bil är rätt gott om tid för att lära sig. Kanske en uppdelning av kursen skulle vara lämpligare. 1 poäng teori, 1 poäng fordonskunskap och 3 poäng praktisk tillämpning. Den första poängen således identisk oavsett om man skall köra brandbil, ambulans, pikébuss eller akutbil. De övriga anpassas efter fordonet och således kan man få gå kursen flera gånger.
Sedan är det viktigt att examinationen blir verklig och att betyget inte blir en rättighet. Kan jämföra detta med en lumparkompis till mig som befälen förbjöd att köra upp då de bedömde att det fanns en liten "risk" att han skulle klara en uppkörning, och den var de inte villiga att ta. :wink:

ambulansbil112

Inlägg av ambulansbil112 » 28/8 2007 9:11

En ambulanssjuksköterska har ca 4000 timmar mer i utbildning än en amb usk. Välj själv vem som ska vårda eller köra.

Är personen nyanställd kör ssk ut till pat och usk kör in utan blåljus. Den högre kompetensen bak kräver inte eller mycket sällan blåljuskörning in.

Eller hur gör ni ???

Skriv svar