Jourrum, vad säger lagen?

Här diskuteras personalfrågor som löner, arbetsrätt, arbetsförhållanden m m utifrån Vårdförbundets perspektiv.

Moderator: AMBASS

JOCKE

Jourrum, vad säger lagen?

Inlägg av JOCKE » 17/9 2007 1:22

Hej allihopa!
Jag har en fråga gällande arbetsmiljön på en av våra stationer. Vet ej om denna tråden är den mest lämpade men annars får moderatorn gärna lotsa mig...

Jag arbetar för tillfället på en av våra ytterstationer i distriktet. Detta är en enbilstation. Vi delar lokaler med rtj (deltid) och har en lägenhet i byggnaden som vår del. Fram till för ett par veckor sedan, hade vi ett av rtj rum som de inte använde. Nu har det kommit någon form av kommunal handläggare som behöver ett kontor en dag i veckan. Han fick såklart rummet vi lånat av rtj. Detta innebär att vi nu är ett rum kort och har ena sängen placerad i tv-rummet. I praktiken saknar den som sover där lugn och ro, och har ingen dörr att stänga om sig om man vill vara i fred.
Rtj har sagt att vi kanske kan få ett annat rum av dem. Problemet är att det saknar fönster då det ligger vägg i vägg med slangtornet.
Vi har protesterat högljutt pga detta men chefen säger att det inte finns några regler för hur ett jourrum ska vara utformat! Det tror jag inte på! Men jag har inte lyckats hitta någon fakta om det.

Kan någon hjälpa mig få svar på vad som gäller för hur ett jourrum ska se ut, med nödutgångar mm. Ser gärna en länk till någon lagtext eller nåt.

Trodde inte man behövde ha det så här på 2000-talet! :x

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 17/9 2007 7:46

Vet inte vad lagen säger men vi har jourrum som saknar fönster. Det har jag aldrig reagerar över. Däremot så tycker jag det låter värre att inte kunna stänga om sig och få lugn och ro.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 17/9 2007 12:58

Där jag jobbar så gnäller folk för att det FINNS fönster. Släpper in ljus och ljud.

Erka

Re: Jourrum, vad säger lagen?

Inlägg av Erka » 17/9 2007 13:09

JOCKE skrev:Hej allihopa!
Jag har en fråga gällande arbetsmiljön på en av våra stationer. Vet ej om denna tråden är den mest lämpade men annars får moderatorn gärna lotsa mig...

Jag arbetar för tillfället på en av våra ytterstationer i distriktet. Detta är en enbilstation. Vi delar lokaler med rtj (deltid) och har en lägenhet i byggnaden som vår del. Fram till för ett par veckor sedan, hade vi ett av rtj rum som de inte använde. Nu har det kommit någon form av kommunal handläggare som behöver ett kontor en dag i veckan. Han fick såklart rummet vi lånat av rtj. Detta innebär att vi nu är ett rum kort och har ena sängen placerad i tv-rummet. I praktiken saknar den som sover där lugn och ro, och har ingen dörr att stänga om sig om man vill vara i fred.
Rtj har sagt att vi kanske kan få ett annat rum av dem. Problemet är att det saknar fönster då det ligger vägg i vägg med slangtornet.
Vi har protesterat högljutt pga detta men chefen säger att det inte finns några regler för hur ett jourrum ska vara utformat! Det tror jag inte på! Men jag har inte lyckats hitta någon fakta om det.

Kan någon hjälpa mig få svar på vad som gäller för hur ett jourrum ska se ut, med nödutgångar mm. Ser gärna en länk till någon lagtext eller nåt.

Trodde inte man behövde ha det så här på 2000-talet! :x
http://www.av.se/dokument/afs/afs2000_42.pdf

"Jourrum
111 § För arbetstagare som har jourtjänst skall det finnas ett jourrum.
Rummet skall ligga så nära huvudarbetsplatsen för jourtjänsten som är
praktiskt möjligt.
112 § Jourrum skall vara ostört placerade samt ha sådan storlek och inredning
att arbetstagare får erforderlig vila. De skall vara utförda som enkelrum.
I närheten av jourrum skall finnas möjlighet att värma och äta mat.
Toalett och dusch skall finnas nära rummet"

Det var det jag hittade...kanske står det nått mer lull-lull om man lusläser!!

Ingrid

Inlägg av Ingrid » 17/9 2007 16:34

Om man lusläser så står följande på sidan 90 i arbetsplatsens utformning arbetarskyddsstyrelsen föreskrifter:
Jourrum
Till 111 § Jourtid enligt arbetstidslagen är tid då arbetstagare står till
förfogande på arbetsställe för att vid behov utföra arbete.
Till 112 § Inredning kan lämpligen vara säng, sängutrustning, garderob eller
klädskåp, stol, bord, tak- och sängbelysning och spegel.

//Ingrid

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 18/9 2007 19:53

Men man får vara lite smidig med arbetsgivaren, annars kanske han gör om jourtiden till arbetstid... och på arbetstid behöver man inte ha en säng....
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Inlägg av ditte » 18/9 2007 23:29

Jourtid : förtäckt arbetstid för att arbetsgivaren skall tjäna pengar på att du står i givakt med ringa lön som ersättning ! Arbetsgivaren skall betala när man är på jobbet. Arbetstid utöver detta : mertid/övertidsersättning. Säng på jobbet bonus om du jobbar skift, nödvändigt om du jobbar dygn.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 19/9 2007 6:24

Jourtid är ju på väg bort. bara vissa oseriösa företag, som ex. samariten som fortsätter med det enligt mig. Kan finnas på vissa stationer bara på andra företag. Är man på jobbet så jobbar man..

Jobbar man treskift så behövs inget jourrum.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 19/9 2007 18:20

Nu var det knappast jourtid eller arbetstid jag ville tala om här! det finns säkert andra trådar att ta den diskussionen i!!

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 20/9 2007 17:03

Det är görjobbigt att vara på en station utan jourrum. Dels för att man kanske vill ta en tupplur efter lunch, och då vill man ju kunna göra det i ett jourrum om kollegan vill se på TV, och för att man ska ha möjlighet till en god sömn nattetid.
Senast redigerad av 1 Glock 18C, redigerad totalt 21 gånger.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Lipton

Inlägg av Lipton » 20/9 2007 18:09

Niklas Karlsson skrev:Jobbar man treskift så behövs inget jourrum.
FEL!
Du tänker för mycket utifrån egna erfarenheter. Vari ligger logiken att en station med kanske 3-5 larm per vecka mellan 22 och 06 inte skall ha jourrum bara för att de enligt nya ATL har arbetstid på natten.
Tycker det känns otryggt att riskera möta en utryckande ambulans 0530 på morgonen och veta att de suttit och tittat på varann i varsin fåtölj de senaste 6 timmarna i väntan på ett larm.

Hellre yrvaken förare än en som är dödtrött...

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 20/9 2007 22:49

Du kanske har rätt. Men jag vill inte heller hamna på iva där ssk inte får sova och har patienter som klarar sig själv.

Är inte det typiskt svenskt? Om inte jag får så ska inte du heller ha...

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/9 2007 16:58

Niklas Karlsson skrev:Är inte det typiskt svenskt? Om inte jag får så ska inte du heller ha...
Jo visst är det. Jag brukar försöka vända på det och påpeka för chefen; trots att inte jag får så får ju de andra! Och ser man det så så vore det ju något korkat att försöka dra med sig så många som möjligt när man faller, om de runt omkring sedan ligger också så lär de ju knappast kunna hjälpa dig upp! :lol:

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 22/9 2007 11:11

Vi har väldigt små fönster på stationen där jag jobbar. Vädringsfönster snarare än flyktvägar, men kan Ioan ursut så kan väl vi...
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 23/9 2007 14:14

Jag har fått ut en hel del av denna diskussionen och jag kommer att ta med det till stationsmötet i morron. Då du Glock! då ska chefen få sina fiskar varma. Antagligen får vi nog sova i garaget i morron. eller va tror du?

Skriv svar