Överfallen/hotad på jobbet?

Här diskuteras allt som rör ETISKA frågeställningar samt ställningstagande för ambulanspersonal i olika lägen när det gäller på liv & död.

Moderator: ambus

Sorken

Överfallen/hotad på jobbet?

Inlägg av Sorken » 11/10 2007 23:02

Hej allihop!
Är en kille som brinner för akutsjukvården och snart börjar studier på att bli verklighet!
Kom att tänka en fråga som det kanske inte pratas så mycket om,
men är dock väl så viktig!!

Hur ser det ut ute i landet? Jag funderar på ambulansare som kanske blivit hotade av patienter eller anhöriga. Jag är själv adopterad och har mörk hy, funderat på hur det kanske skulle kunna gå om "min" ambulans skulle komma ut till en trafikolycka eller till ett hem och skall behandla/vårda en rasist/nasist.

Vad händer då?

Finns det någon som vart med om något liknande eller någon som vet att det hänt?

MVH Erik


JOCKE

Inlägg av JOCKE » 11/10 2007 23:13

Jag och min kollega blev påhoppade förra veckan och min kollega fick ta emot en del sparkar, slag och bett innan vi kom där ifrån.
Till o med polisen fick sig en rak höger när de väl kom fram. Av en kvinna!!!

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 12/10 2007 8:17

Hej Erik! jag lånar din tråd och slänger på en fråga till, hoppas att det går bra.

Om man nu blir slagen eller liknande på jobbet, finns det nån form av försäkring som täcker detta? och för att det ska gälla, måste man göra en polisanmälan då?
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 12/10 2007 21:05

Om man väljer att jobba inom amb så är det tyvärr inte frågan om utan när man råkar ut för hot och/eller får sig en vinge. När man råkar ut för det skall det anmälas till skyddsombud. Oftas går det dock bra och utan allvarliga skador. I alla fall för mig :lol:

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 12/10 2007 23:31

Hos oss håller man på med att kartlägga/ föra statistik över, hur mycket hot och våld det förekommer.
Vi ska vid varje tillfälle skriva en avvikelserapport, samt fylla i en särskild blankett för statistikens skull.
I vårt fall upprättades 2 st anmälningar om våld mot tjänsteman. en av polisen och en av min kollega.
Det enda chefen gjorde var att skratta åt att han höll på att bli nerslagen av en kvinna.

Lipton

Inlägg av Lipton » 13/10 2007 10:27

Om en sjuksköterska blir slagen av en patient räknas det som våld mot tjänsteman och arbetsgivaren är skyldig att polisanmäla och driva frågan vidare enligt vad jag har lärt mig. Tyvärr gäller inte samma regler för ambulanssjukvårdare vilket innebär att de måste göra anmälan själva om arbetsgivaren inte känner för det.

I övrigt så tror jag att de flesta som behöver vård kan åsidosätta sina personliga övertygelser om vårdaren. Dessutom är man ju två. Dock är nog problemet större med anhöriga eller folk på plats.
Och är det så att patienten vägrar någonting på grund av hur en av vårdarna ser ut och därför inte heller låter dennes kollega utföra åtgärden så är det ju i slutändan ändå patientens beslut.

Någon som har ett bra förslag på följande hypotetiska situation: Två ambulanspersonal kommer till en patient med en fraktur i nedre extremitet och som vägrar ta emot hjälp av dem för att de är färgade/kvinnor/invandrare eller kanske har kortsnaggat hår. De trugar självklart lite men patienten står på sig. Egentligen samma situation som en väckt diabetiker som sedan vägrar följa med, bara av annan anledning. De lämnar således patienten och dokumenterar sina åtgärder. Två dagar senare larmas ny ambulans ut av anhöriga som funnit patienten i ytterst risigt tillstånd då denne ej kunnat göra någonting mer än att ligga på golvet på grund av frakturen. Väl på sjukhus sviktar patienten, ligger ett dygn på IVA och dör sedan. Anhöriga anmäler fallet eftersom patienten hinner berätta att en ambulans var där tidigare och inte tog med denne. Vad händer sedan?

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 14/10 2007 12:29

I Skåne får vi aldrig lämna petienter hemma utan att först meddela PHAT. På så sätt finns det dokumenterat både i ambulansjournal och i vad nu PHAT-läkarna dokumenterar i att patienten vägrade följa med. Det gäller ju att dokumentera så pass tydligt att det inte råder någon tvekan om varför man lämnar patienten hemma.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 14/10 2007 12:30

Och man kan ju aldrig tvinga in patienter. Även om de har frakturer.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 15/10 2007 10:57

Jaaa du Lipton!
Svårt läge.

Men nu är det ju så att folk har en laglig rätt att neka.
Tar man med sig pat mot deras vilja så gör man sig skyldig till "Olaga Frihetsberövande" 4 års fängelse på straffskalan för detta.
Bara att hoppas att de dokunmenterade precis allt.
Själv hade jag dokumenterat ordentligt och sedan sett till att larmet hade dokumenterat allt också. Hade ringt in för att få det hela inspelat på band.
Mer kan man ju inte göra tyvärr.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Lukke

Inlägg av Lukke » 24/10 2007 16:17

vad säger arbetsgivarna om man bockar ihop personen som anfaller en?
Får man bannor då eller e det ok så länge man skyddar sig själv?

Lipton

Inlägg av Lipton » 24/10 2007 20:14

Lukke: Så länge du håller dig inom gällande lagstiftning bör arbetsgivaren knappast bry sig. Överträder du däremot gällande lagstiftning så är nog arbetsgivarens åsikter det minsta bekymret.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 24/10 2007 22:10

Det finns inget som säger att ambulanspersonal är undantagna lagen om nödvärn. Blir du påhoppad, får du använda det mått av våld du finner nödvändigt för att värja dig.

Lukke

Inlägg av Lukke » 6/11 2007 11:25

Jag e fullt medveten om vad nödvärn, nöd och envarsgrip innebär, jag var mest intresserad av om det finns några direktiv som tex att om det är bråkigt på platsen ska man avvakta med och köra fram tills polisen anlänt. Blir man påhoppad får man givetvis freda sig men om man har möjlighet att backa ur ska man då göra det eller?.... Därav frågeställningen säger arbetsgivarna något om detta?

Lipton

Inlägg av Lipton » 6/11 2007 15:24

Lukke: Omhänderatagande sker enligt L-ABC-ochnågrabokstävertillberoendepåvemsombestämmer.
L betyder läge och innebär att innan man går fram till en patient värderar man läget utifrån om det går att göra ett säkert omhändertagande för både personal och patient samt om något på platsen påverkar omhändertagandet.
Exempelvis en person i en bil som läcker bensin kan man inte jobba med förrän man säkrat platsen ur brandsynpunkt. En hästallergiker med allergisk astma är meningslös att behandla i ett stall. Och ett misshandelsoffer som som fyra stora herrar står och hoppar på är inte betjänt av att också en ambulanspersonal blir nedslagen.

Alltså utgår detta ifrån personalens egna värdering av situationen. Anser de sig vara större och starkare än de fyra herrarna så kanske de flyttar på dessa och tar hand om patienten. Arbetsgivaren bör dock ha synpunkter på detta om någon av dem skadas, om än ytterst lindrigt eftersom det egentligen är polisens jobb att förflytta de fyra herrarna till en cell. Precis som arbetsgivaren också bör ha synpunkter på om någon hoppar i vattnet för att hämta upp en drunkningspatient eftersom detta är räddningstjänstens jobb.
Tyvärr fungerar saker och ting inte alltid som de skall. Poliser som kommer först till plats hoppar självklart också i vattnet om de tror sig ha minsta chans att rädda någon, ambulanspersonal står inte bara och ser på när någonting brinner upp om de tror sig kunna åtgärda detta på något sätt och jag har till och med för mig att det har hänt att brandmän fångat en inbrottstjuv som utlöste ett sånt där röklarm som gör att tjuven inte hittar ut men fick grannarna att ringa efter räddningstjänsten.

Lukke

Inlägg av Lukke » 6/11 2007 16:10

Lipton skrev: Alltså utgår detta ifrån personalens egna värdering av situationen.
Uppfattat!

Skriv svar