Stockholms akutbilar

Här diskuteras allt som rör kvalitetsutveckling, projekt m m.

Moderator: ambus

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 27/11 2007 19:18

I ett försök att få tillbaka den serisöa debatten och gå tillbaka till frågan;

Det verkar som att akutbilarna kommer laggas ner eller börja vasas ut när läkarbilen börjar rulla 10 December nästa år.

Jag är jävig så jag ska inte säga vad jag tycker om just det, men så mycke kan jag säga att det kommer bli problem med att få bilarna att räcka till. 2 bilslarmen kommer bli betydligt fler och den gränslösa direigeringen kommer göra att SOS kommer få enorma problem att täcka upp länet. De har ju stora problem idag. Det finns alldlees för många operatörer som har läst sina riktlinjer lite väl ingående..

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Inlägg av ditte » 27/11 2007 19:53

Hej Niklas !

Jag är faktiskt litet intresserad av vad du som "jävig" tycker att akutbilen fyller för funktion och litet mer om hur du ser på akutbilarnas framtid.
Vad jag erfar så jobbar ju du där och har egna tyckanden och erfarenheter.

Vad jag tycker framgår ju sedan tidigare men du kan ju försöka övertyga mig om att jag har fel :wink:

Trevlig kväll mvh/ditte

dollar
Inlägg: 35
Blev medlem: 19/9 2007 9:44

akutbilar

Inlägg av dollar » 28/11 2007 8:57

Om man ska ta bort akutbilarna så måste man införa fler ambulanser för att täcka sk tvåbilslarm. Detta är jag övertygad om kommer att leda till längre väntetider för patienten och att dessa extra ambulanser kommer användas för att korta väntetider på sos för att hyfsa deras siffror. Akutbilar är snabbare fram, behöver inte tänka på att lasta patient. De kan hjälpa till på plats för att sedan vara redo för ett nytt uppdrag. Jag anser att akutbilarna fyller en stor funktion. Däremot kanske bemanningen inte skall vara som den är idag? Kanske en erfaren syrra med bred ambulanserfarenhet, kanske två syrror, en prehosp och en narkos för att komplettera varandra.

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Re: akutbilar

Inlägg av van the man » 28/11 2007 10:12

dollar skrev:Om man ska ta bort akutbilarna så måste man införa fler ambulanser för att täcka sk tvåbilslarm. Detta är jag övertygad om kommer att leda till längre väntetider för patienten och att dessa extra ambulanser kommer användas för att korta väntetider på sos för att hyfsa deras siffror. Akutbilar är snabbare fram, behöver inte tänka på att lasta patient. De kan hjälpa till på plats för att sedan vara redo för ett nytt uppdrag. Jag anser att akutbilarna fyller en stor funktion. Däremot kanske bemanningen inte skall vara som den är idag? Kanske en erfaren syrra med bred ambulanserfarenhet, kanske två syrror, en prehosp och en narkos för att komplettera varandra.
Ursäkta frågan men vad exakt skall prehospsyrran komplettera en erfaren akutbilssyrra med.
To whom much is given, much is expected.

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Re: akutbilar

Inlägg av ditte » 28/11 2007 12:22

dollar skrev:Om man ska ta bort akutbilarna så måste man införa fler ambulanser för att täcka sk tvåbilslarm. Detta är jag övertygad om kommer att leda till längre väntetider för patienten och att dessa extra ambulanser kommer användas för att korta väntetider på sos för att hyfsa deras siffror. Akutbilar är snabbare fram, behöver inte tänka på att lasta patient. De kan hjälpa till på plats för att sedan vara redo för ett nytt uppdrag. Jag anser att akutbilarna fyller en stor funktion. Däremot kanske bemanningen inte skall vara som den är idag? Kanske en erfaren syrra med bred ambulanserfarenhet, kanske två syrror, en prehosp och en narkos för att komplettera varandra.
Det finns två akutbilar i stockholm, en med bas i Huddinge och en med bas i Sollentuna. Att akutbilen är snabbare fram håller jag inte med om. Många gånger är det ju så att tex A995 är upptagen och ambulanspersonal i västerort-norrort begär assistans och i stället för att skicka ytterligare en ambulans med kanske 5 min framkörning, skickas A 993 från Huddinge. I bästa fall finns dom redan centralt i stan men exempel på att dom åkt från Södertälje finns, och då är ju pt både stel och kall vid framkomsten. Detta informerar inte alltid SOS om då deras direktiv är att skicka akutbil primärt om en finns ledig och inte dra en ambulans som assistans. Detta är ju exempel på gränslös dirigering.
Redan där anser jag att akutbilen har spelat ut sin roll.

Att inte kunna lasta en pt på bår är ju också ett minus.

Tvåbilslarm, ja när behövs det...ja vid stora truman, hjärtstopp osv.

Vid hjärtstopp dras rtj på SALSA larm och du är redan tillräckligt många händer. Vid trauman ja det är ju lika där med händer..

Medicinsk kompetens..ok handen på hjärtat dollar, söver nsk på akutbilen med RSI, samtliga patienter som är i behov av säkrad luftväg :?:

Ledningsförfarande : Internutbildning 2 dagar finns för ambpersonalen, akutbilspersonalen går 4 dagar.
Relativt många Prehospsyrror finns integrerade i verksamheten och jag tror att ledning på skadeplats ingår i deras utbildning så jag har svårt att se akutbilens funktion där också.

Jag anser att vill man ha narkossköterskor i verksamheten skall de arbeta i ambulansen så de också kan ta med sig pt till sjukhus. Då har du akutbilsfunktionen integrerad i den dagliga ambulansverksamheten. Det finns dessutom inget hinder för att SOS informeras om vilka bilar som bemannas med narkospersonal, då kan du utnyttja 2 bilslarm optimalt och pt får snabbare hjälp.

mvh/ditte

JNES
Inlägg: 33
Blev medlem: 8/4 2004 19:16

Inlägg av JNES » 28/11 2007 12:44

Jag jobbar på A993 och är långt ifrån opartisk men jag jobbar också 50 % av min tid på ambulansen.
Dom FLESTA av oss som jobbar på akutbilen har minst tio års vana som NSK och även många år på akutbilen. Jag kan nu bara svara för mig själv i följande inlägg.
Jag söver ALLA patienter med GCS 8 och under om mer än fem minuter till sjh då man i undersökningar vet att patienter som har en skallskada med GCS 8 och under har en betydligt bättre prognos om man söver och tar över andningen.
Jag tycker att om man med den kompetensen och erfarenheten som vi trots allt besitter inte söver och intuberar en patient som behöver detta så bör man byta arbete, det är primärt därför akutbilen finns till.
Vad man glömmer i hela denna Disskusion är att man på akutbilarna idag i snitt åker på är Följande(På en heltid):
Minst 3 stycken trauman av svårare karaktär per vecka.
Minst 5 hjärtstopp där vi arbetetar med A-HLR per vecka.
Minst 1 barnstillestånd per månad.
Minst två lednigngsuppdrag per vecka där vi antingen har sjukvårdsledning eller assisterar den som har sjukvårdsledarskapet.
I ambulansen är dessa uppdrag direkt sällsynta!!
Tar man bort akutbilarna utan att införa något annat kommer dom svårast sjuka och skadade få en betydligt mycket sämre behandlingsarsenal än vad som finns idag.

Tack för ordet!
Johan Nestin NSK A993 och A981.
NSK i akutbil i Stockholms län sedan 1997.

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Inlägg av ditte » 28/11 2007 12:50

Att man sedan måste införa fler ambulanser för att täcka upp för att man åker 2 bilslarm tror jag INTE alls på !

Dom flesta på det här forumet vet nog vem den genomsnittliga prio 2-3 patienten är. Eftersom prio 2-3 är vår största grupp av pt är det nog den gruppen man får titta på.
Att denne får vänta en stund till eller prioriteras hårdare eller hänvisas till sjukhus/närakut på annat sätt tror jag inte i de flesta fall är till men för patienten.
Det är snarare kostnadseffektivt.

JNES
Inlägg: 33
Blev medlem: 8/4 2004 19:16

Inlägg av JNES » 28/11 2007 12:56

En liten sak till:

Vi har idag INTE fått NÅGRA andra besked än att akutbilarna skall vara kvar. På direkt fråga till BV på SLL så säger som att akutbilarna tills vidare skall VARA KVAR!! Allt annat är just nu fel!
Sedan kan saker förändras men det är dom svar vi har fått på direkt fråga!

MVH
Johan Nestin
NSK i akutbil i Stockholms län sedan 1997.

Fredrik Stern

Inlägg av Fredrik Stern » 28/11 2007 13:26

Ditte:
Att SOS Alarm larmar ut en akutbil från Huddinge istället för en mer närbelägen ambulans i västerort har för det första inget med akutbilarnas vara eller inte vara, utan mer med SOS Alarms rutiner som du själv skriver. Att använda sig av tvåbilsutlarmning kan funka till viss del, men oftast är det en ständig brist på ambulanser (även om landstiget påstår annat), vilket omöjliggör denna hjälp.

Sen är det så att majoriteten av de sjuksköterskor som jobbar inom ambulanssjukvården i Stockholm idag inte vågar/vill ta beslut om att exempelvis avbryta HLR. De väntar på akutbilen. Visst skulle man kunna ringa doktor, men det tror jag ser sämre ut i folks/anhörigas ögon.

Varför är det ett minus att inte kunna lasta pat?
För även om akutbilarna försvinner, lär det inte bli fler ambulanser.
Då är väl akutbilsfunktionen bättre som en stödjande funktion i ambulanssjukvården.

Det finns ingen garanti att räddningstjänst dras på hjärtstopp. De dras när de inte är upptagna med annat (vilket de visserligen sällan är). Men kan bli tvungna att lämna både innan och under hjärtstopp för rena räddningstjänstärenden. Så den garantin är vansklig att ha med sig.

Nej, idag söver nog få narkossköterskor prehospitalt, om än enstaka undantag förekommer i samband med vissa patientklientel. Men det tror jag inte eventuella narkosläkare i prehospital vård heller kommer att göra speciellt frekvent.

Jo, visst är det jättebra att landstingets 300 sjuksköterskor får gå en utbildning för att sedan sköta ledning var 12:e år. Ger dem en stabilitet och kontinuitet för den uppgiften. Akutbilen får den funktionen klart mycket oftare och bör användas i den funktionen klart mycket oftare (trots att landstinget slumpat in ett härligt misstag i katastrofplanen). För som du skriver, akutbilen kan ju inte transportera patienter, så varför inte använda akutbilen optimalt i ledningsfunktion *ler*

Visst är det bra om narkossköterskor arbetar i ambulanssjukvården. Men idag finns det ett relativt hyfsat rotationssystem bland narkossköterskorna i akutbilarna, vilket ger många av dem 50/50 tjänster på ambulans och akutbil.

Jag tror nu visserligen inte att mitt lilla inlägg i debatten får dig att ändra syn på akutbilarnas vara i ambulansverksamheten. Men jag tycker det är lite trist att man är emot något som i alla fall hälften av ambulanssjukvården tycker är något positivt för verksamheten.

Tack för ordet.

Fredrik Stern

Inlägg av Fredrik Stern » 28/11 2007 13:33

ditte skrev:Att man sedan måste införa fler ambulanser för att täcka upp för att man åker 2 bilslarm tror jag INTE alls på !

Dom flesta på det här forumet vet nog vem den genomsnittliga prio 2-3 patienten är. Eftersom prio 2-3 är vår största grupp av pt är det nog den gruppen man får titta på.
Att denne får vänta en stund till eller prioriteras hårdare eller hänvisas till sjukhus/närakut på annat sätt tror jag inte i de flesta fall är till men för patienten.
Det är snarare kostnadseffektivt.
Och nej det kommer landstinget inte heller att göra.
Det blir bara än svårare för tjänstgörande personal att få äta och att gå hem.

Vänta en stund till blir svårt utifrån landstingets väntetidsmål.
Och de kan bli svåra att göra om under avtalstid.

Att prioritera hårdare går om man har tiden att sitta med inringaren i 15 minuter om prata om anamnes och dylikt, vilket man sällan har. Eller till dess inringaren säger de magiska orden, bröstsmärta, andninsgsvårighet eller inte riktigt vaken. Då skickar majoriteten av mottagarna på SOS en ambulans ganska omgående, för att inte riskera en anmälan. Inte lätt att bedöma på telefon, speciellt inte eftersom de flesta "vet" vad de ska säga för att få en ambulans.

Och kostnadseffektivt med 2-bilslarm, på vilket sätt då med tanke på hur det ser ut idag?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 28/11 2007 14:14

Håller med JNES i stort, men inte antal jobb. Så många "kvalificerade" jobb åker vi inte på per vecka. Möjligtvis på södersidan. Vad har du fått de siffrorna ifrån Johan? Det stämmer inte med den info jag fått och min egen erfarnehet.

Jag själv tycker att akutbilen fyller sin funktion som ledning och tar vi bort dom så kommer man börja dra bilar genom hela länet.. MER än vad man gör idag för att täcka upp. Jagtror det kommer bli kaos i början

Det svar jag har fått på direkt fråga är att akutbilarna har 6 månaders uppsägningstid och att vi kommer få veta inom någon månad om akutbilen kommer få vara kvar.

JNES
Inlägg: 33
Blev medlem: 8/4 2004 19:16

Inlägg av JNES » 28/11 2007 14:21

Den är tagen ur våran statistik som vi för på A993 och det är ett snitt baserat på en årsbasis. Den är kanske lite tillspetsad men den stämmer då man tittar på dom år som har gått sedan vi rullade igång 2005.
MVH
Johan Nestin
NSK i akutbil i Stockholms län sedan 1997.

JNES
Inlägg: 33
Blev medlem: 8/4 2004 19:16

Inlägg av JNES » 28/11 2007 14:28

Glömde en sak:

Tyvärr får man ibland olika besked från BV och det är olyckligt men sanningen är väl att ingen förutom SLL VET om akutbilarna skall vara kvar eller inte. Det jag kan bli lite trött på är all spekulation som förekommer. Jag kommer att acceptera om utredningar och besked kommer så snart som möjligt med det besked som då kommer men det jag inte accepterar är all spekulation utan att man har det dokumenterat(inklusive min egen).

/Johan Nestin
NSK i akutbil i Stockholms län sedan 1997.

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Inlägg av ditte » 28/11 2007 22:53

En eloge till dem som framträder med sina namn och tar en diskussion.

Eremit : Att akutbilarna skall stötta ambulanssk för dennes ickekunnande anser jag inte vara acceptabelt ! Det finns riktlinjer som man kan böja och vrida men också luta sig mot. Vi skall naturligtvis besitta den erfarenheten och kunskapen som som gör tuffa beslut egentligen ganska lätt tex avbrytande av återupplivning.

Kostnadseffektivt, ja naturligtvis !
2 dygnsambulanser istället eller mer lön i min ficka :D
Nä det tror inte jag heller ju.

Trots det anser jag likväl som att skvätta med akutbilar kors och tvärs på byn så skulle man kunna få assistans när man behöver det fortare med ett 2 bilslarm. Visar det sig att det inte behövs 2 i hytten på vägen in är ju bilen ledig direkt och med en bårplats dessutom.

Ledningsförfarande : Av praxis och gammal hävd initierar ofta akutbilspersonalen ledning på plats. Jag vill inte säga att det är av ondo, tvärt om det brukar bli ganska bra ! Problemet är att vi hamnar i ett moment där ambulanspersonalen inte har erfarenhet, bör skaffa sig men det är tryggt och bekvämt att lämna över. Det är av ondo !

JNES och jag delar samma uppfattning om hur anestestesiförfarandet på akutbilen och även ambulansen borde vara.
Är det så att förfarandet på akutbilen är så rent generellt ?
Troligen absolut inte !

Har nsk en BRED erfarenhet och agerar som JNES skriver så är jag inte helt främmande för akutbilar med nsk.
Vill jag ha det som idag ?
NEJ :!:

dollar
Inlägg: 35
Blev medlem: 19/9 2007 9:44

Inlägg av dollar » 29/11 2007 8:10

Det intressanta med den här diskussionen är att det här sitter folk med mycket bra åsikter som antagligen skulle kunna göra något bra av dessa om man hade ett mandat. Det som troligen kommer hända är att SLL tar ett beslut som är helt uppåt väggarna som vanligt. Vad detta beslut blir är ju nu bara spekulation men det som är fakta och protokollfört på SLL hemsida är att behovet av akutbilar skall utredas. Med detta så är det inta sagt att det skall dras ner utan kanske till och med utökas!! Vem vet.. JNES känner jag till som arbetande på en akutbil men det skulle vara intressant att veta var Nicklas Karlsson jobbar, jobbar du på någon akutbil?

Skriv svar