Lyssna live

Här diskuteras allt som rör radiokommunikation inom den samlade räddningstjänsten

Moderator: prehospital

Anonymous

Lyssna live

Inlägg av Anonymous » 18/6 2005 21:35

Hej,

För att lyssna på polis/ambulans/brandkårens radio besök: http://www.polisradio.net t sen lyssna live du måste ha winamp. den funkar jätte bra för mig =) men tänk på att välja den stad som ligger närmas dig annars hör man inte så bra. på den sidan står också polisen o ambulansen o brandkårens alla miljoner koder =) så man fattar va dem säger ^^

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Re: Lyssna live

Inlägg av grelle » 18/6 2005 22:53

zantiq skrev:men tänk på att välja den stad som ligger närmas dig annars hör man inte så bra.
hmm... jag undrar jag :) ?

Anonymous

Annars så!

Inlägg av Anonymous » 19/6 2005 10:18

om vi tar som exempel, du bor i stockholm men väljer malmö då blandas anropen o blir nått de inte är -.- även ifall det kan låta så sjukt så man bara trillar en på golvet o gapskrattar :D :mrgreen:

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Re: Annars så!

Inlägg av grelle » 19/6 2005 12:59

zantiq skrev:om vi tar som exempel, du bor i stockholm men väljer malmö då blandas anropen o blir nått de inte är -.- även ifall det kan låta så sjukt så man bara trillar en på golvet o gapskrattar :D :mrgreen:
Nu måste vi reda ut lite saker här.

När Du streamar en polisradio till din dator så kan den inte blanda ihop anropen om du bor närmare ett annat ställe, streamen som kommer i din winamp kommer via internet (kabel, adsl, m.m) vilket gör att den bara sänder en station i taget, om nu inte de som sänder har sammanfogat dem och på det sättet blandar de två städerna vilket inte är fallet eftersom de delar upp de i sthlm/malmö mfl.

scenario ett: ditt påstående funkar om Du sitter med en fysisk scanner i ditt hem (i detta fall i sthlm) och lyssnar samtidigt som du pumpar malmö's polisradio genom winampen. däremot förstår jag inte vad som kan bli så roligt att man trillar ihop av skratt...

scenario två: om Du skulle ha två instanser rullande av winamp samtidigt och där streama både sthlm's och malmö's radio samtidigt, detta skulle ge en effekt av att båda "pratar i mun" på varandra.

Anonymous

Men...

Inlägg av Anonymous » 19/6 2005 13:57

Det kan också bero på att jag hade glömt stänga av den engleska komrdaion ;) så blandades dem (körde svenska i winamp o engelsk i media playern)

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Re: Lyssna live

Inlägg av larsev » 20/6 2005 2:19

zantiq skrev:Hej,

För att lyssna på polis/ambulans/brandkårens radio besök: http://www.polisradio.net t sen lyssna live du måste ha winamp. den funkar jätte bra för mig =) men tänk på att välja den stad som ligger närmas dig annars hör man inte så bra. på den sidan står också polisen o ambulansen o brandkårens alla miljoner koder =) så man fattar va dem säger ^^
Jag tycker INTE man skall besöka svenska siter som streamar svensk radiokommunikation då detta strider mot lagen.
Det är helt OK att med hjälp av en scanner lyssna på "blåljus"kommunikation men det är absolut förbjudet att i någon form vidarebefordra sändningen.

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Re: Lyssna live

Inlägg av grelle » 22/6 2005 13:37

larsev skrev:
Jag tycker INTE man skall besöka svenska siter som streamar svensk radiokommunikation då detta strider mot lagen.
Det är helt OK att med hjälp av en scanner lyssna på "blåljus"kommunikation men det är absolut förbjudet att i någon form vidarebefordra sändningen.
Menar Du då att man inte ska stödja dem genom att lyssna eller att det är direkt olagligt att själv lyssna?

Det är väl inte olagligt att lyssna? rätta mig om jag har fel.

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Re: Lyssna live

Inlägg av larsev » 22/6 2005 13:44

grelle skrev:
larsev skrev:
Jag tycker INTE man skall besöka svenska siter som streamar svensk radiokommunikation då detta strider mot lagen.
Det är helt OK att med hjälp av en scanner lyssna på "blåljus"kommunikation men det är absolut förbjudet att i någon form vidarebefordra sändningen.
Menar Du då att man inte ska stödja dem genom att lyssna eller att det är direkt olagligt att själv lyssna?

Det är väl inte olagligt att lyssna? rätta mig om jag har fel.
Det är inte olagligt att lyssna men man får inte föra det vidare i någon form.
Det är just detta som polisradio.net gör.
Om inte folk besöker sidan så kommer sidan så småningom att läggas ner.
Har du en egen scanner så finns det inget som hindrar dig att lyssna på vilken kommunikation som helst. Hoppas att detta klargör det hela.
Jag skall se om jag kan hitta lagtexten någonstans.

AuF

Inlägg av AuF » 22/6 2005 15:01

Kan nån va snäll och berätta för mig vad nöjet med att sitta och lyssna på ambulans komm. är ?

:?:

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Inlägg av larsev » 22/6 2005 17:14

AuF skrev:Kan nån va snäll och berätta för mig vad nöjet med att sitta och lyssna på ambulans komm. är ?

:?:
Jag använder min scanner i bilen. Mest för att undvika eventuella trafikproblem samt även för att kunna förbereda mig om att jag eventuellt kommer att ha utryckningsfordon flåsande i nacken.

Lipton

Inlägg av Lipton » 22/6 2005 17:47

AuF: Utbildningssyfte!? Ambulanspersonals radioterminologi är ju vanligtvis toppen... :twisted:

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Re: Lyssna live

Inlägg av grelle » 23/6 2005 12:09

larsev skrev: Det är inte olagligt att lyssna men man får inte föra det vidare i någon form.
Det är just detta som polisradio.net gör.
Om inte folk besöker sidan så kommer sidan så småningom att läggas ner.
Har du en egen scanner så finns det inget som hindrar dig att lyssna på vilken kommunikation som helst. Hoppas att detta klargör det hela.
Jag skall se om jag kan hitta lagtexten någonstans.
Då var alltså din tanke att inte stödja dem om jag förstår det rätt.
Senast redigerad av 3 grelle, redigerad totalt 29 gång.

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Inlägg av grelle » 23/6 2005 12:12

larsev skrev:
Jag använder min scanner i bilen. Mest för att undvika eventuella trafikproblem samt även för att kunna förbereda mig om att jag eventuellt kommer att ha utryckningsfordon flåsande i nacken.
Samma här.

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 26/5 2008 16:25

grelle skrev:
larsev skrev:
Jag använder min scanner i bilen. Mest för att undvika eventuella trafikproblem samt även för att kunna förbereda mig om att jag eventuellt kommer att ha utryckningsfordon flåsande i nacken.


Varför inte göra som alla andra lyssna på vanlig radio, de ger väldigt bra information om våra vägar och hinder och olyckor. Och förbereda sig på ett utrycknings fordon, det är inte värsta stormen som ska komma man hinner gott och väl stanna eller bromsa in och hålla undan när man väl ser blåljusen i backspegeln om man tittar i den med jämna mellan rum.
lika bra att erkänna att nyfikenheten är stor på andras olycka

Skriv svar