jippi

Här diskuteras allt som rör kvalitetsutveckling, projekt m m.

Moderator: ambus

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

jippi

Inlägg av kire1111 » 7/7 2008 15:43

Från och med 1 juli kostar det 150 kronor att åka ambulans i Landstinget Sörmland, något som tidigare var kostnadsfritt för patienterna, skriver Katrineholmskuriren.


Ett föredöme, Hoppas stockholm hänger på.

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 7/7 2008 16:00

Jahapp.
Då är det dax att leta fram grosshandlarplånboken så att man kan ha växelkassa då.
Kan vi neka att köra om de inte vill betala då?

:lol:
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 7/7 2008 22:14

Kan lova att landstinget ordnar detta genom att skicka en räkning i efterhand...

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 8/7 2008 6:47

Jo, förstod det med.
Försökte bara med lite ironi.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Re: jippi

Inlägg av DirtyNurse » 8/7 2008 18:42

kire1111 skrev:Från och med 1 juli kostar det 150 kronor att åka ambulans i Landstinget Sörmland, något som tidigare var kostnadsfritt för patienterna, skriver Katrineholmskuriren.


Ett föredöme, Hoppas stockholm hänger på.
Är det något att skriva Jippi till?!. Visst tycker man det är fel att vissa sitter och åker ambulans som om det vore taxi, men att jubla över att man höjer priset för sjukvårdsinsattser för våran befolkning är inget jag sympatiserar med... Vissa är dock lättroade...
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 8/7 2008 20:58

mig roar det så inåt.... Det är inne i det här landet att ta ännu mer betalt för en verksamhet som inte fungerar.. När det körs så mycket taxiresor med våra ambulanser så måste man införa ett ekonomiskt insitament för att förpassa "snålåkare" till andra färdmedel. Vet inte i vilken värld dirtynurse lever i men något måste ju göras akut..

Dirtynurse; Leverera en egen lösning på problemet med att det ständigt fattas ambulanser för akutuppdrag pga att vi kör rena taxiresor åt __ och hans moster..

AuF

Inlägg av AuF » 8/7 2008 21:14

Tycker egentligen de kunde kosta ännu mer... 150 kr för en taxi resa är fortfarande billigt !

Men visst är de tråkigt att de ska behöva kosta pengar med ambulans. Men vad ska man göra när situationen är som den här.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 8/7 2008 23:24

Med tanke på vad en ambulanstransport kostar, känns det väldigt billigt. Det är alltid en början med 150kr...

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Re: jippi

Inlägg av kire1111 » 9/7 2008 0:21

"


Nu kanske amb är mer ledig, å då vet jag att mina föräldrar kan få en amb. ute på landet, när de blir akut sjuka. Och det jublar jag över. Ja jag är väldigt lätt road är det nåt fel i det ?? jag är inte en sur bakåt strävare iallafall.

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Inlägg av DirtyNurse » 9/7 2008 9:01

Niklas Karlsson skrev:mig roar det så inåt.... Det är inne i det här landet att ta ännu mer betalt för en verksamhet som inte fungerar.. När det körs så mycket taxiresor med våra ambulanser så måste man införa ett ekonomiskt insitament för att förpassa "snålåkare" till andra färdmedel. Vet inte i vilken värld dirtynurse lever i men något måste ju göras akut..

Dirtynurse; Leverera en egen lösning på problemet med att det ständigt fattas ambulanser för akutuppdrag pga att vi kör rena taxiresor åt __ och hans moster..
Precis som jag också skrev så bedrivs en hel del onödiga körningar, men jag tycker inte det är försvarbart att andra patienter som verkligen behöver vård skall behöva sitta och betala för snålåkarna eller någon extra taxa.

Jag kan också berätta för herr Karlsson att "i den värld jag lever i", så vill jag se en fri och god sjukvård, större möjligheter för ambulanspersonalen att omdirigera patienter som inte har något behov av en akutambulans. Men många av er andra verkar se saker mycket kortsiktigt, det finns bättre lösningar för att komma till bukt med onödiga transporter.

Kirre/Niklas: Kan ju också ställa en liten kompleterande fråga: Hur mycket tror ni att en kostnad på 150:- gör för att förhindra snålåkare? Med min bil inkl försäkring och bensin så tar jag mig ca 2,5mil för de pengarna. Ambulansen är fortfarande billigare än både taxi, egen bil eller att låta en anhörig skjutsa in en. Det som händer är att sjuka människor och gammla som många gånger har en redan tryckt ekonomi trotts våran såkallade "välfärd" beläggs med ytterliggare en utgift. Så mitt svar är: Nej, jag tycker inte att det är bra.
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 9/7 2008 10:44

Vi ser det hela tiden.. Man inför trängelskatt.. Man straffar bilisterna för något som politikerna (S) har misslyckats med. Man straffar den som kör genom stan 1 gång per år när man kanske skulle straffa enbart de som kör en gång i timmen.

150 kronor är inte mycket men kommer att göra att betydligt färre åker. Det kommer att göra att resurserna kommer att användas på rätt sätt. Det är förjävligt att det behövs men när folk bara ser till sig själv så har vi den här situationen.. Samtidigt får man inte stoppa här.. Man måste ge syrorna på SOS mer strikta regler för vilka som ska åka ambulans. Det kan göra att fler vågar neka patienterna att få taxi.. förlåt ambulans. Det är ingen mänsklig rättighet att få åka ambulans.. Det är en rättighet först efter att en SOS operatör utifrån sin kriterier bedömer att patienten är i behov en dito

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 9/7 2008 12:04

Mota Olle i grind! Det hade varit bättre om SOS Alarm - på landstingens uppdrag - redan under intervjun gör den uppringande medveten om det är ingen rättighet att få åka ambulans om vårdbehov ej föreligger utan skulle istället meddela att "det kommer en ambulans och ambulanssjuksköterskan gör en bedömning" om ambulansbehov.

Sedan gör det inget om SOS Alarm slopar benämningen "Ambulansbeställningen"...

Varje landsting skulle dessutom införa beställarkriterier för all hälso- och sjukvård - landsting som kommun - för att minska antalet uppdrag som ej kräver ambulans.

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 9/7 2008 16:51

En enkel lösning på problemet; Ifall ambulanssjuksköterskan anser att det utan tvekan inte förelegat något ambulansbehov efter transport till sjukhus genomförts så kan personen debiteras för hela kostnaden (3500kr i genomsnitt hörde jag?). Det lär inte ta många veckor innan de som missbrukar ambulanstransporter väljer att ta taxi istället - det är ju i princip gratis i jämförelse.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 9/7 2008 17:49

Svår fråga zajben.. men jag jag förstår din ståndpunkt. Risken är att patienter med dödlig sjukdom inte vågar åka ambualns. Många har ju trots allt dålig kroppsuppfattning och dålig koll på vad som är sjukt och friskt

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 9/7 2008 22:55

Det är väl bra att man gör nått för att få bukt med problemet. Kan väl hända att 150 kr inte är mycket, men ett steg åt rätt riktning. Man vill gör nått åt problemet få en förändring. Och kan det få 1 person att tänka innan man använder amb. som taxi så är det väl bra eller hur ?. Alla här kan väl hålla med om att det är ett problem, när prio 1 larm får ligga på kö för att akut amb är upptagen med prio 3 - 4 uppdrag eller det kanske inte är nåt problem eller??. Kan hålla med om att det är synd om alla fattiga människor, men måste nog tycka mer synd om alla svårt sjuka som får vänta 10 min extra hemma med hjärt inf. tex. bara för att lisa 20 ska åka in först med sin svårt stukad stortå. Men visst det är väl inget fel i de ??

Skriv svar