Prehospital MC

Här diskuteras allt som rör kvalitetsutveckling, projekt m m.

Moderator: ambus

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Prehospital MC

Inlägg av AMBASS » 27/8 2008 12:49

Hej!

Jag undrar om vi inom den svenska ambulanssjukvården skulle kunna dra nytta av MC enheter. Jag har sett både mc, moped och cykelenheter i London och Paris. Finns det någon akutvårds mc i Sverige? Fördelar och nackdelar?

(AMBASS)
Blood Will Tell

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 27/8 2008 15:28

Det finns inslag av detta även i vårt avlånga land. under malmöfestivalen har man sk trampulanser. Cyklande ambulansbesättningar inne på festivalområdet som gör en första insats.

Jag vet även att man har haft motorcykelburna läkare npgonstans i landet. Rätta mig gärna om jag har fel.

På just festivaler och liknande är det en bra idé eftersom framkomligheten är begränsad med bil.
När det gäller läkare på mc kommer ju frågan, om läkare är nödvändigt eller ej prehospitalt. Dessutom är ju frågan hur man gör rent praktiskt om nu doktorn ska åka med i ambulansen... Att ställa hojen längs vägen känns ju sådär. Den kommer ju slaktas på fem minuter.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 27/8 2008 21:16

I stockholm hade två av helikopterläkarna ett projekt med läkare på motorcykel. Det kördes en eller två sommrar och utvärderades sedan. Har sett utvärderingen någon stans, ska se om jag har den i någon gömma.

Göteborg har en MC med sjuksköterska vill jag minnas som man sätter in vid större evenemang.

Detta är de jag vet om, dock inte som i London med Paramedics på MC.

Edit: Hittade den här: http://www.webbhotell.sll.se/sv/prehosp ... eg-Lakare/
Senast redigerad av 1 Wernvik, redigerad totalt 27 gånger.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Vader

Inlägg av Vader » 27/8 2008 21:17

Fanns ett MC-doktor projekt i Sthlm en sommar:
http://www.ambulansforum.se/PAM/artiklar/mcdoktor.shtml

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 28/8 2008 8:19

jag har en bild på ambulansmotorcykel, men vet i sjutton hur man bifogar bild ?
denna motorcykel har nr 3 6846[/url]
Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 28/8 2008 10:38

Wernvik skrev:I stockholm hade två av helikopterläkarna ett projekt med läkare på motorcykel. Det kördes en eller två sommrar och utvärderades sedan. Har sett utvärderingen någon stans, ska se om jag har den i någon gömma.

Göteborg har en MC med sjuksköterska vill jag minnas som man sätter in vid större evenemang.

Detta är de jag vet om, dock inte som i London med Paramedics på MC.

Edit: Hittade den här: http://www.webbhotell.sll.se/sv/prehosp ... eg-Lakare/
Hej Wernevik!

Ett intressant projekt. Dock förhållandevis kostsamt och frågan är om det är en läkare som skall stationeras på en mc enhet. Jag tror att det skulle kunna gå att göra denna verksamhet ännu bättre genom att nyttja enheterna hela dygnet och med ambulanspersonal som varvar detta med sjukvagnstjänst. Göteborgsenheten ser intressant ut och jag ska försöka ta reda på mer om deras verksamhet.

Utrustningsnivån såg hygglig ut och kanske skulle man även kunna ta med sig ännu en kollega från huset vid större olyckor. Följer detta med stort intresse.

(AMBASS)
Blood Will Tell

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 29/8 2008 21:56

Ta med sig en kollega till vid större olycka... ska man ha två ambulansare på en hoj som kör som galningar till en stor olycka, när det troligtvis är ambulanser man behöver. Det finns väl ingen mening att ha "ambulanskompetens" sittande på en mc. Sätt dem i en ambulans i stället så de kan utföra det de är till för.

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Inlägg av SOS112 » 31/8 2008 19:38

I Göteborg finns det 2 MC som bemannas av SSK med VUB vid olika evenemang tex Göteborgsvarvet, Kulturkalas o dyl.

Enheterna heter 36818 samt 36848. En av hojarna kommer från MC läkarprojektet i STHLM.

(3 6846 är en reservambulans, MB Vito, och ej en MC)

Användarvisningsbild
ohlstedt
Inlägg: 272
Blev medlem: 28/10 2005 7:52
Ort: Västerås

Inlägg av ohlstedt » 2/10 2008 7:55

Grovplåtslagare, USK, Sjuksköterska, Ambulanssjuksköterska, AMLS, PS

Skriv svar