Hem

Avancerad sökning

Ambulansforum®

Ett virtuellt nätverk för den prehospitala akutsjukvården

Gå direkt till innehåll

Medidyne
Antal besök: idag 936, vecka 6.830, månad 18.596      Besök sedan 5 februari -97 3.171.684 Besök sedan 5 februari -97      förra: dagen 699, veckan 6.844, månaden 30.658

NILSSON SPECIAL VECHICLES - Svensk kvalite och säkerhet!  Laerdal - helping save lives!  Pensi Rescue Oy produkter    Spencer  Samariten Ambulans AB 
RSS webbfeed av Ambulansforums nyheter PPPRESS  Till Danmarks prehospitala portal   Till Norges prehospitala portal  To UK Ambulance Forum  • Hem  • Nyheter  • Bilder  • Bloggar  • Länkar  • Novisen  • Arkiv  • Om oss

• Forumindex ‹ Fordon, körning och logistik ‹ Ambulanser
  • Ändra textstorlek
  • Utskriftsvänlig version
  • FAQ
  • Bli medlem
  • Logga in
RMSI is looking for adventurous professionals

Problem med buller

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

Besvara
5 inlägg • Sida 1 av 1

Problem med buller

Inläggav PHRNMSc » 19/12 2008 22:15

Följande fanns på nyhetssidan:

Högt ljud för ambulanspersonal
Skyddsombudet för de anställda på Falck Ambulans AB i Mjölby anmäler för höga bullernivåer i ambulanserna under utryckningar, skriver SVT Östnytt.

Enligt skyddsombudet upplever de anställda att det är svårt att kommunicera med SOS Alarm samt att prata sinsemellan personalen när de är ute på larm.

De anställda vill nu att en oberoende mätning av bullernivåerna genomförs. Det här framgår av en skrivelse som kommit in till Arbetsmiljöverket.

Vet någon vilken eller vilka typer av ambulanser de kör i Mjölby?

Jag har mest erfarenhet av VW-transporter från Profile. Den är hemsk att köra på dåliga vägar. Värst på vintern. Problemet är det höga bullret och vibrationerna. På slät asfaltsväg räk ok...

Fler erfarenheter? Vilken är den bekvämaste och tystaste ambulansen?

/PHRNMSc
"Resuscitation may be defined as the reversal of the process of death." (H. G. Swann, 1953)
PHRNMSc

Re: Problem med buller

Inläggav D_skalis » 19/12 2008 22:56

PHRNMSc skrev:Vet någon vilken eller vilka typer av ambulanser de kör i Mjölby?

/PHRNMSc

Mjölby ligger i östergötland och är en utav föredetta Ulfabs stationer och dom kör mycket VW T5 transporter från Profile

/David
D_skalis

• Webbplats

Inläggav Sebban SSK » 19/12 2008 23:03

VW T5 från Profile (är jag ganska säker på) är det som gäller i mjölby. Oavsett påbyggare är väl dessa bilar bullriga gissar jag... Men som sagt, i förarhytten hör man knappt vad man tänker, i högre hastigheter. Bak i skåpet däremot är ljudnivån acceptabel enligt mitt tycke. :)
Sebban SSK

Inläggav PHRNMSc » 20/12 2008 0:01

Intressant:

VW T5 från Profile (är jag ganska säker på) är det som gäller i mjölby. Oavsett påbyggare är väl dessa bilar bullriga gissar jag... Men som sagt, i förarhytten hör man knappt vad man tänker, i högre hastigheter. Bak i skåpet däremot är ljudnivån acceptabel enligt mitt tycke.

Jag kan hålla med dig om ovanstående. Att ljudnivån är hög i förarhytten i högre hastigheter och bättre bak. Detta gäller inte på dåliga skogsbilvägar eller ojämna vintervägar. Då låter det värre i vårdarhytten. Ibland skakar och låter det så det inte går att prata med patienten.

Jag är inte ensam om att tycka så på stationen. Det är värst vintertid.

Stämmer det att man i ambulanstillverkningen plockar bort isolering för att kunna öka lastvikten? En kollega påstår att de civila versionerna är mer komfortabla.

/PHRNMSc
"Resuscitation may be defined as the reversal of the process of death." (H. G. Swann, 1953)
PHRNMSc

Inläggav Isidor » 20/12 2008 1:34

Man ska ha klart för sig att transportern egentligen är en vanlig skåpbil som inte är avsedd för att köra runt med folk i. VW´s version av minibuss heter caravelle och den stora skillnaden ligger i ljudisolering, tjockare rutor bland annat.

Vi har själva VW transporter som är påbyggda av det polska företaget AMZ. De flesta av bilarna vi fått därifrån har inte varit ljudisolerade med nån reda. de har varit fruktansvärt bullriga, både fram och bak. Nu har vi äntligen fått en ny som är ljudisolerad och den är rena drömmen att jobba i.
Isidor

Besvara
5 inlägg • Sida 1 av 1

Återgå till Ambulanser