Clinical guidelines från ACT Ambulance, Australien

Här publicerar Du själv uppsatser, fördjupningsarbeten, föreläsningar m m.

Moderator: Novisen

Skriv svar
Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Clinical guidelines från ACT Ambulance, Australien

Inlägg av Gosta » 5/3 2009 10:09

Ett par år gammal.
Om det finnes intresse för guidelines kan jag ladda upp fler.
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 5/3 2009 10:45

Lite protokoll som är ännu äldre. En del har ändrats sedan dessa skrevs, men jag skrev dessa själv med hjälp av ett par kollegor.
Vi har använt dessa algoritmer i privat paramedic tjänst. Det finns ett par nyare versioner nu, men det här visar vad vi gjorde 2002.
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

AuF

Inlägg av AuF » 5/3 2009 15:51

Tack!

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 5/3 2009 22:28

Gosta skrev:Lite protokoll som är ännu äldre. En del har ändrats sedan dessa skrevs, men jag skrev dessa själv med hjälp av ett par kollegor.
Vi har använt dessa algoritmer i privat paramedic tjänst. Det finns ett par nyare versioner nu, men det här visar vad vi gjorde 2002.
Gösta
Detta dokument, om det jämförs med det från ACT, visar också litet om skillnader mellan privat och statlig prehospitalvård. Jag har, som tidigare skrivits, arbetat i båda.
Det borde kanske också sägas att det privata protokollet för EMS används som guideline, och är mycket fritt i sitt användande. Det är endast där som lagligt stöd för behandlingar. Den senaste versionen innehåller ett protokoll för avvikning från protokoll, där den behandlande individen (paramedic) får ta komplett kliniskt ansvar för behandlingsbeslut och utförande. Om en behandling som till exempel thorax dränering utföres, måste den behandlande individen kunna visa att han eller hon har utbildning i detta. Allt för att skydda arbetsgivaren (mig) lagligt. Om å andra sidan, en paramedic är kvalificerad att utföra en behandling men väljer att inte utföra den, måste det också naturligtvis ha logiskt, kliniskt stöd. Målet är att patienten skall få den bästa behandlingen som finns tillgänglig och som möter kliniska principer nationellt, och ibland internationellt, oftast enligt det land man arbetar i, men ibland enligt det land patienten kommer ifrån. Det kan bli komplicerat ibland, speciellt med patienter från USA, om de behandlas i ett annat land.
Vår medical malpractice försäkring gäller globalt.
Hälsningar,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Re: Clinical guidelines från ACT Ambulance, Australien

Inlägg av Gosta » 2/1 2010 23:36

Ber om ursäkt. Fick lov att ta bort filerna här eftersom jag ville skicka ett privat meddelande med attachment, och sajten lät icke detta gjöras eftersom min filkvot var full.
MVH
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Skriv svar