Hur länge ska vi få vänta på GPS system i våra ambulanser?

Här diskuteras allt som rör textbaserad kommunikation och positionering.
Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Hur länge ska vi få vänta på GPS system i våra ambulanser?

Inlägg av ambus » 4/4 2004 19:37

D v s med monitorering av gator och sommarstugeområden etc. som skulle hjälpa oss att ytterligare "spika" adresserna?

Vad tycker ni?
Kostnadsfråga eller ..? Troligen... :cry:
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Navigator

Inlägg av Wernvik » 4/4 2004 23:24

Varför man inte har Navigator i alla ambulanser har jag också frågat mig många gpnger den senaste tiden. Fler och fler skaffar det men än återstår många som inte har det. En ambulans med gps och mobitex men som saknar Navigatorn är inte särskilt dya att sätta i Navigatorn i. Hogia tar ca 25000 plus moms för sin Navigator som integrerar med det övriga systemet i bilen så att SOS kan plotta ut vart man ska osv.

Jag tycker inte att priset motiverar att inte sätta in det. Så farligt dyrt är det inte och det underlättar ju.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 5/4 2004 16:29

Vi har har haft det i 2 år snart i våra bilar. Problemet är att man måste alltid dubbelkolla med karta för att vara säker på att det stämmer. Den är ej 100% säker.

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Inlägg av ambus » 5/4 2004 19:45

Men frågan är: är den en TILLGÅNG för ambulanspersonalen eller?
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Navigator

Inlägg av Wernvik » 20/4 2004 10:48

Det är säkerligen en tillgång. Kartorna bör ju finnas kvar i reserv men åtminstonde hemma på landet måste det vara en väldig tillgång om SOS plottar ut vart man ska. Är systemet bara ordentligt uppgraderat så. Räddningstjänsten har ju det i många bilar och där fungerar det ju bra.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 9/3 2005 15:32

Klart att det blir en tillgång. Det hela är väl snarare en ekonomisk fråga. Det kostar tydligen en hel del att utnyttja GPS-tjänsten där SOS skickar koordinater till en bil. I taxibilar så får ju chauffören själv knappa in adressen och det kan ju ta en stund, och det har man ju inte alltid tid med.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 10/3 2005 0:42

Sant... Men den största orsaken till att det inte finns GPS i alla bilar är nog ekonomin.

Anonymous

Gps

Inlägg av Anonymous » 10/3 2005 11:18

Om man går ihop flera stationer så borde väll leverantörerna kunna ge ett bra pris skulle väll vara värt att kolla

/Stefan

Larmoperatör

GPS - digital karta

Inlägg av Larmoperatör » 13/3 2005 23:25

Jag tycker också det är en smula dåligt/märkligt att man inte utrustar nya ambulanser med navigationsutrusting. I sammanhanget så är det ju småsummor. Jag har ingen aning om vad SOS Alarm AB tar för den typen av tjänst men det finns i alla fall hos några räddningstjänster och tydligen även på någon ambulans. I de brandbilar jag sett detta så ser man även andra fordon i området utrustade med GPS/Mobitex och det är ju väldigt bra. Dock måste man ha klart för sig att ett av de största problemen man har på SOS är att fastställa var patienten/olyckan befinner sig, i en tätort är det sällan några problem men på landet så är det mer osäkert.
Risken finns ju att man markerar fel hus på kartan och att ambulansen följer markeringen från SOS utan att jämföra med vägbeskrivningen.
Men är man bara medveten om brister och risker med detta så är det som sagt ett ypperligt hjälpmedel!
P.S
I det militära heter det ju att om kartan och verkligheten inte stämmer överens så gäller kartan :-)

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 13/3 2005 23:32

Finns det något GPS system/karta till bilarna som bygger på lantmäteriets kartor typ Gröna kartan som SOS använder. De GPS system vi provat är totalt värdelösa. Dom hittar nästan aldrig fram och skulle man komma rätt så måste man ändå ta fram vanliga kartan för att dubbelkolla på väg ut.

Larmoperatör

Gröna kartan

Inlägg av Larmoperatör » 14/3 2005 0:09

Kan ej svara på hur det ser ut i ambulanserna men i de navigatorer som är monterade i vanliga bilar så tror jag att de har begränsningar i kartor över landsbygd. I tätorter fungerar de säkerligen bra.
De fordon i räddningstjänsten som har detta har ofta en vanlig laptop (bärbar dator) som de har kartapplikationen i, då är det inga problem att ha bättre kartor typ gröna kartan. Någon annan kan säkert redogöra detta bättre.
Men, som sagt, det största problemer är nog ändå att reda ut var patienten befinner sig för att sedan kunna ge en bra vägbeskrivning till enheterna - med eller utan digital karta och GPS :D

Anonymous

Dåliga kartor

Inlägg av Anonymous » 9/9 2005 16:04

Jag håller med om att kartmaterialet inte alltid är det bästa. Samtidigt är det så att varje halvår kommer det nytt kartmaterial som gör att det ständigt blir bättre.

Använder man VDO navigeringssystem från Hogia så är det anslutet direkt till fordonsdatorn. Det innebär att när SOS Alarm skickar ut ett ärende så kan de markera positionen på sitta kartsystem och då skickas positionen direkt ut i navigeringssystemet. Detta göra att operatören egentligen pekar ut den aktuella platsen på fordonets kartsystem.

Om navigeringssytemet inte skulle ha något bra kartmaterial på den aktuella platsen så finns i alla fall den geografiska positionen markerad och systemet navigerar så långt som det finnas vägar i kartan.

Bengt

micke
Inlägg: 47
Blev medlem: 13/6 2004 11:00
Ort: västra götaland

Inlägg av micke » 10/9 2005 9:04

Problemet är som larmoperatören skriver 7 av 10 positioner är hos helt fel vilket gör att vi inte litar alls på den längre, utan använder karta som förr.Det beror ju på att sos lägger in platsen fel.Så länge det inte blir bättre från det hållet, så klarar man sig lika bra med karta på landsbygden, i staden är det bättre då kan man ju manuellt lägga in exakt adress. Micke

Skriv svar