Syrebrist trots fullt syresatt blod?

Här diskuteras allt som inte passade i de andra områdena, men som berör den prehospitala akutsjukvården.

Moderator: Wernvik

Elektronik
Inlägg: 3
Blev medlem: 7/7 2010 19:55

Syrebrist trots fullt syresatt blod?

Inlägg av Elektronik » 2/8 2010 2:13

Är inte medicinskt kunnig men vill fråga för att jag märker att läkare inte har en aning vad de ska göra med min vän som åker in o ut på sjukhus stup i kvarten.
Frågan är: är det sant att en person med blodbrist kan ha syrebrist än fast blodet är fullt syresatt?


---------------------------------------------------------
Överflödig info för den som känner för o kolla närmare på vad jag hittat som gör att jag vill ställa frågan:
http://www.socialstyrelsen.se/ovanligad ... kfansanemi
Orsak till sjukdomen/skadan
Diamond-Blackfans anemi orsakas av en skada (mutation) i ett arvsanlag (gen)....
...Sambandet mellan genskadan och blodbristen är inte klarlagd, men sannolikt leder mutationen till en defekt i benmärgens stamceller, som gör att de inte på normalt sätt kan mogna ut till färdiga röda blodkroppar...
Den del jag är kunnig i är elektronik och därmed började jag genast tänka på hur elektroniken detekterar och räknar fram syremängden med våglängdsabsorbtion, vännen har alltid varit fullt syresatt i blodet.
Och jag letade fram info om syremätarna som de använt på vännen många gånger när jag följt med in till akuten och hittar denna intressanta info:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse_oximeter
It is also not a complete measure of circulatory sufficiency. If there is insufficient bloodflow or insufficient hemoglobin in the blood (anemia), tissues can suffer hypoxia despite high oxygen saturation in the blood that does arrive.
Om nu detta är sant (och vännen har ju anemi) så måste vi ju hitta något sätt att mata cellerna med syre.
Hur vet inte jag men min spontana tanke är ju syrgas, vännen fick det vid en gastroskopi och blev snabbt av med alla röster men det kan ju lika gärna vara något medel min vän fick, frågan är bara vad det var.
Om någon har en ide så lyssnar jag tacksamt.

rallyralle
Inlägg: 1
Blev medlem: 2/8 2010 2:50

Re: Syrebrist trots fullt syresatt blod?

Inlägg av rallyralle » 2/8 2010 3:08

Det ænda i blodet som kan "bæra" syret fram till cellerna ær hemoglobinet som finns i de røda blodkropparna. Hemoglobin har fyra bindningsplatser før syre och kan dærmed vara mer eller mindre mættat med syre. Utøver hur mættad varje hemoglobinmolekyl ær med syre selar också mængden hemoglobin i blodet en avgørande roll før hur mycket syre som kan transporteras till cellerna. Vid anemi har man mindre mængd hemoglobin i blodet och dærmed nedsatt "bærførmåga", trots att varje hemoglobinmolekyl i sig kanske ær mættad med syre. Vid allvarlig anemi kan alltså kroppens celler råka ut før en syrebrist trots att mættnaden ær normal.

Pulsoxymetern mæter precis som du sæger syremættnaden genom våglængdsabsorption. Mættat hemoglobin har ett annat absorptionsspektrum æn omættat. Nær man har stor andel omættat hemoglobin kan man se detta med blotta øgat genom "cyanos", dvs att patienten blir blå om bl.a. læpparna.
Vid anemi blir patienten istællet blekare i huden æn normalt pga minskad mængd hemoglobin.

Hoppas detta gav lite mer svar æn frågor :) /Rallyralle

Moooa
Inlägg: 12
Blev medlem: 2/6 2010 15:21
Ort: Gnesta
Kontakt:

Re: Syrebrist trots fullt syresatt blod?

Inlägg av Moooa » 4/8 2010 18:22

Väldigt intressnt tråd då jag själv får åka in till akuten då och då av samma anledning.. Fast jag har inte blodbrist.
Mig har det hänt rätt mycket de senaste månaderna...
Började med att jag ramlade av hästen och bröt lillfingret (landade på fötterna) och sen efter det har det rullat på med olika saker; en förlamad arm (samma arm som fingret), återkommande yrsel (jätte kraftig ibland, ramlade en gång och fick åka ambulans), konstant illamående, får ibland kraftig smärta i bröstet och får svårt att andas och i söndags så fick jag enbrännande känsla i högersida av halsen och som ett knivhugg i höger sida av ryggen (samma sida som armen) och sen blev det tungt att andas, sedan blev det värre och värre, dagen efter blev det riktigt jobbigt att andas och det känns som om jag får att i för att få luft, det blir svårt att få in luft liksom, även väldigt svimfärdig! Hade 96 i puls och 150/101 i blodtryck och syresättning. När jag får sådär svårt med andningen så blir jag blå om läpparna och vit i ansiktet och fruktansvärt trött.
Btw är jag 17år och har bra kondition... Syrgas har hjälpt när jag fått dessa problem + morfin.
Kan också säga att ingenting av de jag skrivit blivit bättre.

Så fyll gärna på här i tråden :D
En tjej med drömmen om att jobba i ambulansen!
www.sosmoa.blogg.se
www.moahedstrom.cybersite.se

daanse
Inlägg: 2
Blev medlem: 18/4 2010 12:45

Re: Syrebrist trots fullt syresatt blod?

Inlägg av daanse » 8/8 2010 3:41

Man kan bli lurad av en Pulsoximeter då den mäter hur mättat hemoglobinet är men inte av vad hemoglobinet är mättat med.

Här finns en hel del info: http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1208
/Daniel
USK & SSK-studerande

ComaGlove
Inlägg: 73
Blev medlem: 16/3 2004 23:32
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Syrebrist trots fullt syresatt blod?

Inlägg av ComaGlove » 18/8 2010 21:27

Ja det är sant. Först måste ju blodet cirkulera och sedan måste det finnas hb-molekyler som kan bära med sig O2.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Re: Syrebrist trots fullt syresatt blod?

Inlägg av Niklas Karlsson » 16/9 2010 12:13

Sant.. har du lågt Hb så kommer molekylerna att snabbt mättas med syrgas. Du får 100% saturation. Alltså dom hb moekylerna som finns är helt mättade. Iom att du har lågt Hb så kommer inte den syrgas som är bunden till hb att räcka till i kroppen och du får alltså för lite syrgas till vävnaderna.

Skriv svar