Vårdgivare som kräver c-kort

Här diskuterar du olika ambulansfordon

Moderator: Wernvik

stexum
Inlägg: 59
Blev medlem: 3/9 2007 19:13

Vårdgivare som kräver c-kort

Inlägg av stexum » 20/12 2010 13:38

Jag skulle vilja samla kunskaperna här för att få en översikt kring vilka landsting/företag som använder sig utav fordon som kräver c-kort, om man inte har dispens.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Vårdgivare som kräver c-kort

Inlägg av Isidor » 20/12 2010 17:16

Sirius i skåne...

SOS112
Inlägg: 102
Blev medlem: 12/3 2004 9:55
Ort: VGR

Re: Vårdgivare som kräver c-kort

Inlägg av SOS112 » 7/1 2011 1:09

Västra Götalands regionen (SÄS och SU)

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Re: Vårdgivare som kräver c-kort

Inlägg av DirtyNurse » 8/1 2011 2:53

Till västragötalandsregionen kan skaraborgs sjukhus läggas till(med mycket få undantag: skara?).

Landstinget Dalarna har i princip krav på att alla skall ha C-kort(undantagen kan i undantagsfall vara sälen, ludvika och mora)

Landstinget Gävleborg tror jag även dom idag endast har C-kortsbilar
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

Bommen
Inlägg: 6
Blev medlem: 24/1 2010 12:07

Re: Vårdgivare som kräver c-kort

Inlägg av Bommen » 9/1 2011 16:05

Tjenare!
Vet inte riktigt vad du vill med din undersökning, men personligen hoppas jag det blir obligatoriskt med C-kort alt. en särskild utryckningsförarutbildning som läggs in i körkortet. Se det som en VUB och en ökning av patientsäkerheten, jag säger inte att man automatiskt blir en bättre förare men det skapar en bättre förståelse för krafterna som är involverade i körning med tyngre fordon. Även en "liten" småbilsambulans som tex Volvo väger bortemot 1000 kg mer än en standard-Volvo.
Ha de gott.

race
Inlägg: 31
Blev medlem: 22/7 2009 19:46

Re: Vårdgivare som kräver c-kort

Inlägg av race » 11/1 2011 13:31

DirtyNurse skrev:Till västragötalandsregionen kan skaraborgs sjukhus läggas till(med mycket få undantag: skara?).

Landstinget Dalarna har i princip krav på att alla skall ha C-kort(undantagen kan i undantagsfall vara sälen, ludvika och mora)

Landstinget Gävleborg tror jag även dom idag endast har C-kortsbilar
Svårt att tro det du säger om Gävleborg även om jag egentligen inte vet. De har många personbilsambulanser, typ Mercederas och Volvo - senast Nilssons nya.

Tycker f.ö. Bommens förslag låter som en bra idé.

stexum
Inlägg: 59
Blev medlem: 3/9 2007 19:13

Re: Vårdgivare som kräver c-kort

Inlägg av stexum » 13/1 2011 12:12

Bommen skrev:Tjenare!
Vet inte riktigt vad du vill med din undersökning, men personligen hoppas jag det blir obligatoriskt med C-kort alt. en särskild utryckningsförarutbildning som läggs in i körkortet. Se det som en VUB och en ökning av patientsäkerheten, jag säger inte att man automatiskt blir en bättre förare men det skapar en bättre förståelse för krafterna som är involverade i körning med tyngre fordon. Även en "liten" småbilsambulans som tex Volvo väger bortemot 1000 kg mer än en standard-Volvo.
Ha de gott.
Mitt långsiktiga mål (inom 5-7 år) är att arbeta inom ambulansen. Jag har 7.5hp kvar på min SSK-utbildning men kommer inte att genomföra kursen förrän maj 2011. Därmed undrar jag vilka/hur många stationer som kräver C-kort, om det är "lönt" eller inte. Nu har jag bestämt att jag ska ta kortet under våren, men jag kommer troligtvis aldrig köra en "riktig" lastbil senare.

Skriv svar