Blivande sjuksköterskor!

Här prata vi om allt möjligt, även sådant som inte har med prehospital sjukvård att göra. Här kan ingen tråd gå Off Topic och låses inte.

Moderator: ambus

cornelis
Inlägg: 22
Blev medlem: 5/8 2010 14:03

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av cornelis » 31/1 2011 19:16

winwin skrev:Hej alla blivande ssk!

Det viktigaste är nog trots allt inte skolan man utbildar sig på hur "duktig" ssk man blir. Handlar mest om eget intresse och var man arbetar efter ssk utbildningen. Utbildningen ger en grund att stå på, men kunskaper får man hela vägen under arbetslivet och egna studier. Lycka till.

Själv arbetar jag på både anestesin och ambulansen.
Det du skriver låter helt klart vettigt! :)

Får man fråga hur långe du jobbade på anestesin innan du började på ambulansen också? Läste du några speciella kurser eller liknande innan du började på ambulansen också? Att jobba både på anestesi och ambulans är väl nåt slags mål för mig också om några år så har du några tips så är de välkomna! :D

Angående det som syrrastudenten skriver så har jag märkt att nu när T2 har kommit igång så är det några som har hoppat av eller tagit uppehåll, de flesta höll en termin åtminstone, får se hur många som återkommer.

winwin
Inlägg: 7
Blev medlem: 27/1 2010 13:13

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av winwin » 1/2 2011 15:34

Hej Igen!

Började arbeta på akutmottagning sedan ambulans och därefter på anestesin nu roterar jag mellan de båda.

blivandessk
Inlägg: 44
Blev medlem: 11/1 2011 13:15

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av blivandessk » 1/2 2011 18:44

Va skoj att höra era peppande ord! Jag är idag klar med våran första examination. Man hade kunnat gjort uppgiften på en dag men jag tog tillfället i akt att läsa igenom historian från början till slut och även se till att fördjupa mig i ämnet. Nu känner jag att grunderna är kristallklara vilket jag tror kommer underlätta för mig längre fram.
Jag tänker inte plugga ihjäl mig men jag tänker ändå ta mitt ansvar och lära mig det som man ska kunna. Jag vet att historian kanske inte är det absolut viktigaste men har jag förståelse för hur det har sett ut så har jag liksom en bild om vad som har hänt och en bra grund att bygga vidare på.

Utbildningen är viktig men inte den viktigaste, jag vet att det finns både bra och dålig sjuksköterskor av egen erfarenhet och jag hoppas jag tillhör de bättre även om jag pluggar på en högskolan som inte har någon "status".
Att någon med egen erfarenhet av yrket själv kan säga att det skulle vara så, att syrrorna som har pluggat i sthlm området skulle vara bättre, är för mig mycket märkligt. En människa som måste hävda sig på det viset?! Vet man inte om man jobbat många år inom vårdyrket att inte det stämmer?

cornelis
Inlägg: 22
Blev medlem: 5/8 2010 14:03

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av cornelis » 3/2 2011 10:11

blivandessk skrev:Va skoj att höra era peppande ord! Jag är idag klar med våran första examination. Man hade kunnat gjort uppgiften på en dag men jag tog tillfället i akt att läsa igenom historian från början till slut och även se till att fördjupa mig i ämnet. Nu känner jag att grunderna är kristallklara vilket jag tror kommer underlätta för mig längre fram.
Jag tänker inte plugga ihjäl mig men jag tänker ändå ta mitt ansvar och lära mig det som man ska kunna. Jag vet att historian kanske inte är det absolut viktigaste men har jag förståelse för hur det har sett ut så har jag liksom en bild om vad som har hänt och en bra grund att bygga vidare på.

Utbildningen är viktig men inte den viktigaste, jag vet att det finns både bra och dålig sjuksköterskor av egen erfarenhet och jag hoppas jag tillhör de bättre även om jag pluggar på en högskolan som inte har någon "status".
Att någon med egen erfarenhet av yrket själv kan säga att det skulle vara så, att syrrorna som har pluggat i sthlm området skulle vara bättre, är för mig mycket märkligt. En människa som måste hävda sig på det viset?! Vet man inte om man jobbat många år inom vårdyrket att inte det stämmer?
Håller med dig, helt, det finns absolut skolor med hög "status" o.s.v. men det spelar ingen som helst roll om en student där ändå inte är särskilt intresserad utan mest glider igenom utan nåt större engagemang. Hellre då en ambitiös från nån, ursäkta uttrycket, "lågstatusskola" i alla väder, personligen har jag ingen större koll på vilka skolar som skulle vara endera. Uh, kanske skrev lite konstigt där men jag hoppas det är läsbart! :)

Skönt att det gick bra med tentan! Själv så får vi förmodligen resultaten från senaste tentan nästa vecka, är en smula nervös, gick inte alls lika bra som förra tentan... :x

blivandessk
Inlägg: 44
Blev medlem: 11/1 2011 13:15

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av blivandessk » 9/6 2011 10:26

Hej.. Den här terminen gick ju fint! Inga omtentor.. Jag lär ju passa på att skryta lite också... VG i anatomi och fysiologi.. Jag och 9 elever av 57 elever i klassen som fick glädjen till ett så bra betyg.. :D

I sommar blir det jobb på kommun.. Jag ser fram emot termin 2 och få lära mig ännu mer :P Ha det gott!!

Syrrastudenten
Inlägg: 19
Blev medlem: 11/12 2010 13:44

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av Syrrastudenten » 11/6 2011 22:01

Jaha, jag delar väl med mig av min termin också :-)
Enligt ryktet på min skola är termin 1,3 och 5 de värsta. Hittills har det stämt. Är nu klar med T3 och pustar ut ordentligt. Attans vilket tempo! Har tentat i läkemedelsräkning (som jag tog på 3:e försöket, seg jäkel ;-)), klinisk medicin, farmakologi, psykiatri + seminarier och inlämningsuppgifter. Haft VFU nr 2, på kirurgavdelning; galet kul! :D
Tyvärr verkar det som att psykiatri-avsnittet blir det enda på hela utbildningen, två veckor lång var den! Trist att ett så komplext ämne är så lågt prioriterat...
Summan av kardemumman var det den roligaste terminen hittills, men också krävande. Allt tentaplugg har gett mig styrkan att ingenting är omöjligt.

blivandessk
Inlägg: 44
Blev medlem: 11/1 2011 13:15

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av blivandessk » 13/6 2011 15:15

Hej. Ja, ryktet här var också att 1 termin och 3 skulle vara tufft. Jag hade räknat med att det skulle vara ännu jobbigare. Jag tycker det är jätte intressant med anatomi och fysiologi, dessutom har jag haft mycket bra kontakt med mina lärare vilket känns mycket bra.
Hade ni läkemedelsräkning i termin 3? Vi ska ha det nu i termin 2, om det är bra eller dåligt vet jag inte, men jag hade iaf tänkt att börja i sommar att "läsa" lite så jag slipper göra så många omtentor. Jag har hört att många lyckas göra slarvfel på tentan på läkemedelsräkningen vilket kanske inte är så bra.

Va skönt att du är klar med termin 3, det måste kännas underbart. Nu har du klarat av hälften :) Bra jobbat!

Jag ser fram emot nästa termin (termin 2), det är skönt att få lära sig massor... och det ska bli skoj att få fem veckors vfu :P

Användarvisningsbild
Speed
Inlägg: 6
Blev medlem: 23/6 2005 3:23

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av Speed » 19/6 2011 23:11

Jäklar vilken rolig läsning! Blir nästan som en sorts tillbakablick över utbildningen.
Minns så väl den första terminen och hur allt kändes flummigt och svävande. Minns även anatomin & fysiologin som kändes tung men som man har oerhört stor nytta av - både genom resten av utbildningen och i kommande arbete.

Läkemedelsberäkningen kunde jag som ett rinnande vatten, ändå blev det en omtenta eller två. Ta det bara lugnt och försök tänka logiskt. Kan även vara en god idé att räkna två gånger, även om det är tråkigt.

Kämpa på och försök ha kul under tiden. 3 år går ruskigt snabbt. Snart står ni där i kyrkan (eller var man nu håller avslutningen på era skolor) :wink:

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av DirtyNurse » 29/6 2011 1:31

Ja sannerligen går tiden fort ...

Påbörjar termin 6 i augusti och är färdig ssk precis i början på januari. Det enda som är kvar är 5veckor på ambulansen, C-uppsats och klinisk slutex! Bara roliga saker kvar med andra ord. Var som många lite orolig inför c-uppsatsen till en början, men efter att ha skrivit pm:et så har oron minskat markant :)(vi var dock de enda som klarade sig utan kompletering).

Jag började mina ssk.studier 2007. Redan i början så insåg man att mycket inte var det man trodde att det skulle vara. 2008 tog jag ett studieuppehåll och jobbade som amb.sjv, vilket jag är mycket glad att jag gjorde och har lärt mig otroligt mycket av inför min roll som ssk. 2010 hoppade jag på igen och nu är verket nästan fullbordat.

Till skillnad från många på det här forumet så tycker jag faktiskt inte att det var så mycket "flum" i våran utbildning. Allting sammanfogas ändå i slutet till en helhet! Jag tror också att intensiva omvårdnadsstudier, teorier och lite antonovsky i första terminen har en god effekt gällandes att skrämma bort uniformskåta och prestigekåta som nog inte passar i rollen som sjuksköterska :)

Ser fram emot att komma tillbaka in i ambulansvärlden med nya möjligheter och ett livslångt lärande :)
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

Användarvisningsbild
Speed
Inlägg: 6
Blev medlem: 23/6 2005 3:23

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av Speed » 29/6 2011 9:47

DirtyNurse skrev:Ja sannerligen går tiden fort ...

Påbörjar termin 6 i augusti och är färdig ssk precis i början på januari. Det enda som är kvar är 5veckor på ambulansen, C-uppsats och klinisk slutex! Bara roliga saker kvar med andra ord. Var som många lite orolig inför c-uppsatsen till en början, men efter att ha skrivit pm:et så har oron minskat markant :)(vi var dock de enda som klarade sig utan kompletering).
Nä C-uppsatsen ska man inte vara orolig för. Jag tyckte nog till och med att det var lite kul. På min skola hade vi förberedande kurser varannan termin och skrev paper/pm som examination till flera kurser. Detta gjorde att vi var ganska varma i kläderna när det var dax för examinationsuppgiften. Kompletteringen ska man se som ett lärande, även om jag inte heller behövde komplettera :wink:
DirtyNurse skrev: Jag började mina ssk.studier 2007. Redan i början så insåg man att mycket inte var det man trodde att det skulle vara. 2008 tog jag ett studieuppehåll och jobbade som amb.sjv, vilket jag är mycket glad att jag gjorde och har lärt mig otroligt mycket av inför min roll som ssk. 2010 hoppade jag på igen och nu är verket nästan fullbordat.
Sedär ja, precis så var det för mig med! Jag påbörjade mina studier på ett ställe, sen hoppade jag av och jobbade för att sedan fortsätta på en närmare belägen skola. Det gav mig ganska mycket faktiskt så jag ångrar inte att jag tog den där pausen.
DirtyNurse skrev: Till skillnad från många på det här forumet så tycker jag faktiskt inte att det var så mycket "flum" i våran utbildning. Allting sammanfogas ändå i slutet till en helhet! Jag tror också att intensiva omvårdnadsstudier, teorier och lite antonovsky i första terminen har en god effekt gällandes att skrämma bort uniformskåta och prestigekåta som nog inte passar i rollen som sjuksköterska :)
Första terminen tycker jag var ganska flummig. Det är just Antonovsky, domäner och Nightingale som gjorde det flummigt. Jag, som redan är ganska empatisk och har "normala värderingar", såg detta som ganska flummigt och onödigt. Men visst, det finns kanske människor som inte har några hälsosamma moraliska värderingar eller empatiska tankesätt, så för dem kanske kurserna är bra. All etik etc kändes väldigt självklart, herr Antonovsky hade bara skrivit ned det på papper. Och jag känner nog lite att Nightingale glorifieras lite väl mycket, men det är såklart min egen åsikt. :D

Lycka till med den sista (och roligaste) terminen och välkommen ut i gänget i januari :wink:

blivandessk
Inlägg: 44
Blev medlem: 11/1 2011 13:15

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av blivandessk » 8/9 2011 12:12

Andra terminen här nu. Hoppas allt går bra för er som också läser. Idag över jag på läkemedelsräkning. Pusselbitarna börjar falla på plats, tentan är om drygt en månad så det lär inte bli några problem :D Under förra veckan övade vi på s.c injektioner, kapillärprovtagning, insulingivning, blodtryck, andning och puls. Kul kul.. :mrgreen:

Syrrastudenten
Inlägg: 19
Blev medlem: 11/12 2010 13:44

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av Syrrastudenten » 10/9 2011 15:27

blivandessk skrev:Andra terminen här nu. Hoppas allt går bra för er som också läser. Idag över jag på läkemedelsräkning. Pusselbitarna börjar falla på plats, tentan är om drygt en månad så det lär inte bli några problem :D Under förra veckan övade vi på s.c injektioner, kapillärprovtagning, insulingivning, blodtryck, andning och puls. Kul kul.. :mrgreen:
Kul att det går bra för dig! Får ni bara öva på plastarmar, eller på varandra också? Lycka till på tentan :D
Vi har också tenta i lm-räkning, om en vecka för att vara exakt. Började repetera för typ två veckor sen och förundrades över att det gick så bra efter fyra månaders uppehåll. Annars verkar detta bli en lugn termin, som jag anat. VFU på medicin om 2-3 veckor, ska bli spännande. I slutet av terminen har vi en valbar kurs, får se vad det blir av psykiatri/smärta/patientsäkerhet. Känns som att det sistnämnda är vad man har mest nytta av, någon som har läst patientsäkerhet? Jag menar, smärta och psykiatri kan man läsa om i de flesta böcker, känns som att patientsäkerhet är mer "komplext". Dessutom något som sjuksköterskan måste vara medveten om hela tiden när man jobbar.

blivandessk
Inlägg: 44
Blev medlem: 11/1 2011 13:15

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av blivandessk » 10/9 2011 20:04

Syrrastudenten skrev:
blivandessk skrev:Andra terminen här nu. Hoppas allt går bra för er som också läser. Idag över jag på läkemedelsräkning. Pusselbitarna börjar falla på plats, tentan är om drygt en månad så det lär inte bli några problem :D Under förra veckan övade vi på s.c injektioner, kapillärprovtagning, insulingivning, blodtryck, andning och puls. Kul kul.. :mrgreen:
Kul att det går bra för dig! Får ni bara öva på plastarmar, eller på varandra också? Lycka till på tentan :D
Vi har också tenta i lm-räkning, om en vecka för att vara exakt. Började repetera för typ två veckor sen och förundrades över att det gick så bra efter fyra månaders uppehåll. Annars verkar detta bli en lugn termin, som jag anat. VFU på medicin om 2-3 veckor, ska bli spännande. I slutet av terminen har vi en valbar kurs, får se vad det blir av psykiatri/smärta/patientsäkerhet. Känns som att det sistnämnda är vad man har mest nytta av, någon som har läst patientsäkerhet? Jag menar, smärta och psykiatri kan man läsa om i de flesta böcker, känns som att patientsäkerhet är mer "komplext". Dessutom något som sjuksköterskan måste vara medveten om hela tiden när man jobbar.
Vi fick bara öva kapillärprovtagning på varandra :) Jag får väl öva vidare under VFU:n.

Är det omtenta i läkemedelsräkning du ska göra? Hoppas det går bra, lycka till!

Vi har läst lite patientsäkerhet i T1, men i en valbar kurs lär ni fördjupa er i ämnet. Jag hade dock valt smärta då jag tycker det är intressat.

Hur lång VFU-period har ni nu?

Syrrastudenten
Inlägg: 19
Blev medlem: 11/12 2010 13:44

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av Syrrastudenten » 11/9 2011 11:09

Vi fick bara öva kapillärprovtagning på varandra :) Jag får väl öva vidare under VFU:n.

Är det omtenta i läkemedelsräkning du ska göra? Hoppas det går bra, lycka till!

Vi har läst lite patientsäkerhet i T1, men i en valbar kurs lär ni fördjupa er i ämnet. Jag hade dock valt smärta då jag tycker det är intressat.

Hur lång VFU-period har ni nu?[/quote]

Nej, det är ingen omtenta (thank god!), utan en fortsättning. Skillnaden mot förra terminen är att frågorna mer går in på individen, uträknandet sker i fler steg osv..
Jag var innpå att välja smärta, tror större delen av klassen tänker samma sak :) vad fick ni läsa om i patientsäkerhet?
Alla våra vfu-perioder är på 5 veckor, känns lagom. I vår blir det nästan bara vfu, när vi kommer vara ute på 3 st (palliativ, premiärvård och psykiatri). Det ser jag fram emot :)

blivandessk
Inlägg: 44
Blev medlem: 11/1 2011 13:15

Patientsäkerhet.

Inlägg av blivandessk » 27/9 2011 16:45

Det vi läste om just patientsäkerhet var lagar och författningar samt vårdkedjans aktörer. Det är en viktig del och bra att ha förståelse för :)

Vi kommer enbart ha en läkemedelsräkningstenta under utb., det är den jag kommer skriva om två veckor. Det känns skönt att slippa just tentor i läkemedelsräkningen sedan, men vi kommer med största sannorlikhet att jobba mycket med läkemedelsräkningen ändå. Kontigt vore annars :D

Skriv svar