Blivande sjuksköterskor!

Här prata vi om allt möjligt, även sådant som inte har med prehospital sjukvård att göra. Här kan ingen tråd gå Off Topic och låses inte.

Moderator: ambus

Syrrastudenten
Inlägg: 19
Blev medlem: 11/12 2010 13:44

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av Syrrastudenten » 9/6 2012 20:44

Grattis tigress! Härlig känsla att toppa alla tentor :D

Jag har aldrig varit på kardiologen, känner inte heller någon som har praktiserat/jobbat där. Kan tänka mig att det kan bli mer eller mindre akuta situationer då och då. Blivandessk, lova att berätta sen om hur du haft det :)

Själv är jag nu äntligen, äntligen klar med 5:an. Tentan gick helt ok :)
Har börjat kika lite på ämne till c-uppsatsen, någon som har något intressant att dela med sig? Tips? Tankar? Är inne på typ "ssk bedömning av postoperativ smärta", "upplevelse av att leva med kronisk smärta", "ssk bemötande av patienter med instabil personlighetsstörning" eller något som handlar om sömnstörning. I och med att jag jobbar på ortopedavd är smärta extra intressant, men har lite svårt att få med mig min "partner" på det. Är lite smått oroad över det kan bli svårt hitta något som kombinerar "lätt att hitta information om + intressant".
Jaja, det blir nog bra :)

Ha en bra sommar!

tigress
Inlägg: 4
Blev medlem: 14/12 2011 18:53
Kontakt:

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av tigress » 17/6 2012 9:32

blivandessk: Jag läser vid Mälardalens högskola, distans. Bor i stor-Sthlm så det blir en hel del långa resor vid fysiska träffar men det har funkat bra hittills, tack vare enormt stöd från min fina familj =).

Samtidigt som det är skönt med sommarlov så läääängtar jag tills nästa termin! =D

Syrrastudenten
Inlägg: 19
Blev medlem: 11/12 2010 13:44

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av Syrrastudenten » 20/8 2012 20:39

Hej på er, hoppas ni haft en bra sommar :)

Min har varit ganska intensiv, mycket jobb på förlossningen som jag innan hade noll erfarenhet av. Halvsov på tåget hem efter varje pass i säkert 3 veckor. Som vanligt hade jag börjat få hyffsad koll när det var dags att sluta. 8 förlossningar och 2 snitt blev det :)

Idag började skolan igen. Känns helt ok, haft en del ångest sista sommarlovsdagarna men känns bättre nu. Har äntligen bestämt ämne för c-uppsats! Kommer blir bra tror jag. Har räknat ut att det bara är 4 månader och 26 dagar kvar till examen, sjukt!
Hur är det med er andra?

Noma
Inlägg: 1
Blev medlem: 23/8 2012 17:49

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av Noma » 23/8 2012 18:11

Härligt att läsa hur det går för er andra. Själv startar man snart T2 och inte nog med det så har man fått redan på VFU platsen, det komiska med det är att jag hamnar på samma kirurg avdelningen som jag själv låg inne på för över ett år sedan (pga apendicit).

Av de erfarenheter jag fått under sommaren som uska på en akutmottagning inom Göteborgs området så ser jag verkligen fram emot VFU.

blivandessk
Inlägg: 44
Blev medlem: 11/1 2011 13:15

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av blivandessk » 4/9 2012 13:47

Hej på er :) Framåt det bär.. T4 här då! Är på en psykiatrisk avd. nu. Sommaren var spännande. Det landade på runt 50 förlossningar och 6 snitt. Vi hade mellan 2-3 förlossningar/natt och jag har jobbat rätt mycket. Jag jobbade enbart natt. Jag är välkommen tillbaka nästa sommar och har tänkt jobba något pass nu under hösten och våren 2013.

Hoppas det går bra med c-uppsatsen, jag längtar inte direkt efter att göra den.. :D Fast den ska göra sååå bara å bita ihop..!

tigress
Inlägg: 4
Blev medlem: 14/12 2011 18:53
Kontakt:

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av tigress » 1/12 2012 20:07

Hallå där ute, hur går det för er alla? Läser första kursen efter praktiken, riktigt svårt att hitta "tillbaka" till teorin =). Trivdes jättebra på praktiken iaf, min handledare sa att jag "kunde ta hennes plats på en gång och ingen skulle märka nåt". Den övriga personalen vände sig till mig med ssk-frågorna trots att jag "bara" är T2a så jag måste ha gjort det ganska bra, enligt min man är det det svåraste av allt, att få undersköterskornas och vårdbiträdenas förtroende när man kommer in som praktikant.

Nu läser jag Kvalitativ metodteori och jag svimmar nästan bara jag tänker på det =p. Försöker peppa mig själv med att det är förberedelse inför c-uppsatsen men just nu känns det bara drygt.

Hoppas ni har det bra allihopa!

//Tess

http://motherwomanwife.blogg.se

Syrrastudenten
Inlägg: 19
Blev medlem: 11/12 2010 13:44

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av Syrrastudenten » 16/12 2012 23:53

Hej,

vad kul Tigress att det gick bra för dig! Första praktiken?
Den där metodteorin minns jag, vi fick skriva en "mini-c-uppsats" med inledning, resultat, metod osv. Även vi hade i T2, tyvärr var mycket bortglömt när vi sen väl satte igång på riktigt i augusti.

Annars har det gått bra för mig också. C-uppsatsen var inte så tung som jag hade förväntat mig, beror nog mycket på att jag och min uppsats-kompis jobbar bra ihop. Jobbat på i veckorna, oftast kunnat vara ledig på helgerna, skönt. Haft några i klassen som började skriva med sin "bästis" i klassen, men där samarbetet inte alls funkade. God vänskap behöver alltså inte innebära gott samarbete...

Trots att uppsatsen inte var så jobbig, har jag hos mig själv märkt av en dold stress som jag tror beror på att examen närmar sig och allt vad det innebär. Har kännt mig oorganiserad och mentalt trött. Opponeringen var min värsta farhåga, och den blev tyvärr inte särskilt rolig. Hård examinator. alltför hård visade det sig. Tyvärr fick vi uppleva det den svåra vägen. Nu är vi på banan iaf :)

De sista veckorna har vi det nu ganska lugnt, en gruppuppgift som lämnas in nästa vecka, sen är vi i princip lediga till mitten på januari :D

Ååh, 3 år gick så fort! Bitterljuvt :)

FredrikH
Inlägg: 1
Blev medlem: 5/1 2013 0:50

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av FredrikH » 5/1 2013 1:04

Hej gott folk!
Är ny här på forumet. Ska börja läsa till Sjuksyrra nu i vår på LIU. Ska bli riktigt spännande faktiskt. Är väldigt medicinskt intresserad och siktar på att läsa till Anestesisjuksköterska i längden. Har en egen sjukdomsdiganos så jag har vistas en del som patient i vården, något som jag tror att jag kan få nytta av. Vill helst jobba inom ambulansen, operation eller i försvaret. Ser fram emot att läsa o lära på detta forum.

Mvh
Fredrik

blivandessk
Inlägg: 44
Blev medlem: 11/1 2011 13:15

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av blivandessk » 1/2 2013 20:58

Hej Fredrik, välkommen hit :) Hoppas det går bra nu i starten :) Här går det bra, nu läser jag termin 5 :) Vi har tenta nästa vecka så det är lite mycket, men jag tror det ska gå bra! :P

blivandessk
Inlägg: 44
Blev medlem: 11/1 2011 13:15

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av blivandessk » 10/8 2013 20:59

Här var det lugnt :) Två semesterveckor kvar sen T6 :)

Syrrastudenten
Inlägg: 19
Blev medlem: 11/12 2010 13:44

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av Syrrastudenten » 12/8 2013 21:08

Här är det inte lika lugnt dårå :P Examen i januari, kardiologen i februari. Spännande patienter, roliga kollegor, stressiga dagar, lugna dagar. Precis som jag har förväntat mig (omvårdnadsarbetet), men ändå inte (vi har ett sjukt himla ansvar!). Men jag är supernöjd :D

Blivandessk då är det c-uppsatsen som gäller nu?

blivandessk
Inlägg: 44
Blev medlem: 11/1 2011 13:15

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av blivandessk » 4/12 2013 21:34

Hej ;) C-Uppsatsen klar :) Fixade NKSE ;) Bara några veckors VFU kvar sedan är jag klar SSK! Äntligen!

blivandessk
Inlägg: 44
Blev medlem: 11/1 2011 13:15

Re: Blivande sjuksköterskor!

Inlägg av blivandessk » 30/4 2015 12:21

Hej, tyst och lugnt på den här sidan ;) Nästan som att skriva en dagbok för sig själv. Fast rätt som det regnar så kanske det dyker in någon :P
Färdig syrra i över ett år nu, tiden går fort. Sökt ambulansVUB:en i höst, studieort Falun. Det känns skönt att äntligen får söka :) Tyvärr gjorde jag en sen anmälan, jag och datum, men jag lever på hoppet!

Ikväll blir det Valborgsfirande med god middag, kase och lite annat skoj.

Hej svejs :9

Skriv svar