Körning för ny personal

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 21/2 2005 14:08

Novisen skrev: Om man har en körning 5 mil bort så blir skillnaden i minuter 3,5 min om man kör 140 istället för 120. De flesta körningar som görs är kortare än så. Kör man 160 km/h istället för 120km/h på en körning som är 1 mil så är man framme 1 minut och 15 sekunder fortare. :cry:
Där finns många liv att rädda på dom minutrarna :wink:

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 21/2 2005 14:20

syjunta skrev:
Novisen skrev: Om man har en körning 5 mil bort så blir skillnaden i minuter 3,5 min om man kör 140 istället för 120. De flesta körningar som görs är kortare än så. Kör man 160 km/h istället för 120km/h på en körning som är 1 mil så är man framme 1 minut och 15 sekunder fortare. :cry:
Där finns många liv att rädda på dom minutrarna :wink:
Jo men riskerna ökar betydligt.
Varför inte köra i 200km/h så hinner du fram innan dom ens känner någon symtom?

Tycker att Novisens station jobbar i rätt riktning,gasa kan man göra på
playstation där det inte finns några risker merän stukat självförtroende.

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 24/2 2005 21:22

Men hallå!
Det är ju en uträkning som kan innehålla mycket, för det är väl 120km/h i medelhastighet som avses i räkneexemplet. Hamnar man bakom en långtradare och får bromsa ner, och inte kan köra om på en stund, så förlorar mycket mer än 3,5 minut om man inte kör fortare än 120 efteråt.

Men att inte köra fortare än 120 på raka fina vägar med lite trafik, alltså...då blir nog jag omkörd av både polis och räddningtjänst och en och annan civilist också. Och det även om jag använder blåljus och sirén.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 24/2 2005 21:36

So what! Vi kom fram på ett säkert sätt.

Polis blir man alltid omkörd av. Dom spar inte på krutet. Om dom nu får larmen i tid d.v.s. Räddningstjänsten hoppas jag inte kör om med sina lastbilar. Visst borde det förloras lika mycket tid om man kör 140 km och hamnar bakom en långtradare som om man kört 120 km.

Om man tar en allmän policy om att man inte kör snabbare än 30 km/h över tillåten hastighetsbestämmelse men att man har möjlighet, (om man kan motivera det enligt vissa fastställda kriterier) att överträda hastighetsbestämmelserna ännu mer. Jag hoppas och tror att den allmänna effekten av ett sådant beslut kan bli att man sänker hastigheterna över lag.

Exempel på kriterier då man får bryta hastighetspolicyn
Luftstopp eller andningsstopp
Hjärtstopp under 70 år

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 24/2 2005 21:47

Borde inte policyn istället handla om väglag, fordonets egenskaper, sikt och rådande trafikförhållanden.

Och göra undantag i vissa fall?? Mycket märkligt, då prio 1 just är ett "undantag" då man får överträda trafikregler när det så¨behövs.

Det skulle ju vara ett system med ytterliggare prioriteringsnivå ("prio 0" kanske) där man får köra fortare än 30km över rådande hastighetsgräns. Låter väl avancerat.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 25/2 2005 1:49

Min åsikt är att det överlag körs för snabbt även då förhållandena är idealiska. Jag hoppas att alla redan idag planerar sin körning utifrån rådande väglag, sikt och övrig trafik. Med min beskrivning av exempel på tillfällen då man faktiskt, efter motivering, kunde få bryta 30-gränsen tog jag upp tillfällen då faktiskt hastigheten skulle kunna ha betydelse för utgången. De flesta tror jag håller med mig då jag säger att det är svårt att inte köra fort då man får ett larm om ett barn som satt i halsen.

Tycker att det fungerar bra med det system som vi har idag. Tror inte på prio 0. :lol: Om jag inte har helt fel så har man ett system med Prio 1 - 9 i USA. Patientens tillstånd är givetvis avgörande i prioriteringen där men även vilken bil som ska larmas. Flera bilar kan få åka på samma larm men den bil som först är på plats får ta patienten. Prio 1 - 3 är larm då Paramedics ska åka fram och ta patienten. Om jag inte har helt fel så har man även en federal lag som säger att om man har en patient i ambulansen måste man använda larmanordningar. Förklarar en del lustiga situationer från filmer :lol: Nä, känner att jag är ute på svag is just nu.

Akutbil

Inlägg av Akutbil » 10/3 2005 19:54


Därför så finns det en skillnad mellan Prio2 och Prio3.
Stämmer helt och hållet!

Patrick

Inlägg av Patrick » 16/6 2005 13:54

Men hur är det nu! Får man på Prio 2 köra i motsatt riktning på enkelriktat eller måste man köra en prio 1:a?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 16/6 2005 20:36

I det län jag jobbar ( Skåne ) är det upp till stationen om att komma överrens om när man börjar köra.
För min del körde jag "tomme" så ofta som möjligt. När jag sedan hade lärt "känna" bilen och dess fyra hörn så körde man prio 3, efter ca 2-3 mån prio 2 och efter ca 7 mån med handledare och förnuftigt kunnande prio 1. På prio 2 ( brådskande yrkesutövning ) får vi i Skåne ( enligt trafikpolisen i Malmö ) överskrida hastigheten, köra på cykelvägar m.m men ej köra mot rött, stop-skylt eller polismans tecken. Nu ska man ju inte köra fort som * bara för att det är en prio 2 utan använda skallen. Hur ofta behöver man "dra på" ?
På tal om nya med lite eller ingen erfarenhet!!! Jag har gort som så : jag låter den nye köra prio 1 MEN, inga blåljus och ej överskridande av MAX-hastighet för indraget körkort. Även kallar jag på en extrabil att möta upp och sedan bytar vi förare. Jag skriver också en avvikelse. Jag anser inte att patient ska lida för mycket bara för att vi har oerfaret folk i bilen. De ska få god vård, punkt slut. Märker jag att den nye inte klarar fordonet så stannar vi och inväntar ambulans eller om patienten blir stabiliserad så kör jag in, då med tung högerfot. Även här skriver jag en avviklese.
Våra liv ska säkras först sen patientens. Detta är ett jobb och inget kamakazeuppdrag.

Patrick

Inlägg av Patrick » 23/6 2005 19:46

En till fråga; Om du är ute på ett uppdrag, spelar ingen roll vilken Prio det handlar om men i detta fall en trea, på väg till destinationen påträffar ni en man och en kvinna som vinkar in er till sidan. 1, kör ni in till vägkanten? Om ni i detta fall gör detta, skulle ni även göra det på vägen till sjukhuset med en patient (prio 3)?

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 23/6 2005 21:43

jag skulle lätt göra det om jag ansåg att patienten i bilen var stabil och kunde vänta. sen får man väll lämna vårdaren i bilen med patient 1 och begära ut en ny ambulans om så behövdes. Men har jag en ostabil patient i bilen blir det en annan prioritering.

Patrick

Inlägg av Patrick » 27/6 2005 12:20

Sysslaren skrev:I det län jag jobbar ( Skåne ) är det upp till stationen om att komma överrens om när man börjar köra.
För min del körde jag "tomme" så ofta som möjligt. När jag sedan hade lärt "känna" bilen och dess fyra hörn så körde man prio 3, efter ca 2-3 mån prio 2 och efter ca 7 mån med handledare och förnuftigt kunnande prio 1. På prio 2 ( brådskande yrkesutövning ) får vi i Skåne ( enligt trafikpolisen i Malmö ) överskrida hastigheten, köra på cykelvägar m.m men ej köra mot rött, stop-skylt eller polismans tecken. Nu ska man ju inte köra fort som * bara för att det är en prio 2 utan använda skallen. Hur ofta behöver man "dra på" ?
På tal om nya med lite eller ingen erfarenhet!!! Jag har gort som så : jag låter den nye köra prio 1 MEN, inga blåljus och ej överskridande av MAX-hastighet för indraget körkort. Även kallar jag på en extrabil att möta upp och sedan bytar vi förare. Jag skriver också en avvikelse. Jag anser inte att patient ska lida för mycket bara för att vi har oerfaret folk i bilen. De ska få god vård, punkt slut. Märker jag att den nye inte klarar fordonet så stannar vi och inväntar ambulans eller om patienten blir stabiliserad så kör jag in, då med tung högerfot. Även här skriver jag en avviklese.
Våra liv ska säkras först sen patientens. Detta är ett jobb och inget kamakazeuppdrag.
HUr gör du om patienten är ostabil och föraren inte klarar av att köra prio1 i stadstrafik och det inte finns någon annan bil ledig eller tillgänglig? :roll:

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 27/6 2005 19:10

Patrick skrev:Men hur är det nu! Får man på Prio 2 köra i motsatt riktning på enkelriktat eller måste man köra en prio 1:a?
Motsatt riktning får du köra om du t.ex. är sjuksköterska i tjänsteutövning eller arbetar med bilen som verktygslåda (Elektriker, snickare). Du får även parkera på parkering förbjudet mm. VTK kap 11 §5
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Patrick

Inlägg av Patrick » 28/6 2005 12:25

Måste man kunna alla gator och platser i länet/staden när man utbildar sig till amb.sjk.? Eller har alla ambulanser GPS?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 28/6 2005 23:20

Patrick skrev:Måste man kunna alla gator och platser i länet/staden när man utbildar sig till amb.sjk.? Eller har alla ambulanser GPS?
Detta med GPS navigator varierar från län till län. Vissa har det, andra inte. Dom som inte har det behöver inte kunna alla gator utan använder en gammal god uppfinning som heter karta... :-)

Men visst krävs det en god lokalkännedom.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Skriv svar