Redlös person, halvt medvetslös och ev. alkoholförgift.?

Här diskuteras allt som rör prioritering och beslutsstöd.
Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Redlös person, halvt medvetslös och ev. alkoholförgift.?

Inlägg av zAjben » 28/5 2005 4:14

Träffade på en yngling inatt som hade fått i sig en del för mycket alkohol och denne var påväg in och ur medvetslöshet, ena sekunden kontaktbar och andra reagerade inte ens på tilltal eller yttre stimulans, hade bra andning/puls och vi lade denne i framstupa sidoläge.

Härifrån; Vad skall man göra egentligen? Enligt SOS Alarm är det så att ifall personen är medvetslös skall ambulans larmas, och annars är det ett polisärende, men ifall personen är påväg in och ut ur medvetande men med sänkt medvetandegrad, hur skall man göra då? Givetvis vill man ta det säkra före det osäkra, men samtidigt vill man inte larma en ambulans i onödan.

När borde man larma ambulansen, finns det några enkla och raka riktlinjer som ex. SOS använder som man kan luta sig på och ha som riktlinjer när man avgör om man borde larma eller inte?

När anser ni att man borde larma?

Kan tilläggas att det defintivt var rätt val ikväll, då ynglingen blev helt medvetslös och fick blodtrycksfall i ambulansen, och helt plötsligt var det sirener och blått hela vägen in till sjukhuset vilket som tur var inte låg allt för långt ifrån.

manne

Inlägg av manne » 28/5 2005 9:23

Ambulans skall alltid larmas vid oklarheter.
Sosab verkar vara ute på lite hal is gällande kriterierna i detta läge?

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 28/5 2005 13:49

manne skrev:Ambulans skall alltid larmas vid oklarheter.
Sosab verkar vara ute på lite hal is gällande kriterierna i detta läge?
Jag måste säga att jag blev förvånad, den människa jag pratade med i första hand var snarare spydig och otrevlig, men den andra personen jag pratade med var mycket kompetent och valde ambulansutlarmning och kopplade sedan vidare så att vi fick tala med ambulanspersonalen, som bedömde att de behövde åka ut.

Vid oklarheter; Du menar alltså att vid medvetslöshet och öppen intervall in och ut ur medvetande och risk för alkoholförgiftning så skall man _alltid_ larma?

manne

Inlägg av manne » 28/5 2005 15:17

Ja tyvärr finns det rötägg överallt.
Larma alltid om man är osäker.

Lipton

Inlägg av Lipton » 28/5 2005 15:37

zAjben skrev: Jag måste säga att jag blev förvånad, den människa jag pratade med i första hand var snarare spydig och otrevlig, men den andra personen jag pratade med var mycket kompetent och valde ambulansutlarmning och kopplade sedan vidare så att vi fick tala med ambulanspersonalen, som bedömde att de behövde åka ut.
Jag har upplevt en liknande sak en gång. Var två gäng som drabbade samman utanför mitt fönster en kväll. Det var uppenbart att det skulle bli ett rejält bråk så jag ringde polisen (alltså inte 112). Under tiden jag väntade på att komma fram så gick bråket över till misshandel av en kille i det ena gänget som hade oturen att åka i backen i början av bråket, de andra i hans gäng drog. Det slutade då med att övriga stod och turades om att sparka på honom, observerade några träffar i huvudet.

När jag då fick prata med polisen berättade jag detta och påpekade också att jag tyckte de borde larma ambulans också då killen vid det laget låg livlös mitt på gatan. Jag fick då svaret att det skulle de bedöma när de "kom till platsen" i ett otrevligt tonläge.

Som tur var så piggnade han till och yrade iväg efter att jag hunnit lägga på, så polisen fick ju lite "rätt". I alla fall så var de på platsen efter tjugo minuter och om killen haft allvarliga skador så tycker jag att det kanske är lite sent att bedöma huruvida de kräver ambulans efter 20 min...

Någon med mer erfarenheter att dela med sig av?

eugenia

Inlägg av eugenia » 28/5 2005 21:39

Några synpunkter på tidigare inlägg i debatten och sedan en kommentar.
1. Det heter inte längre sosab. Utan SOS Alarm AB. Håll isär begreppen!
2. Att bli kopplad till ambulansen för bedömning???
Låter skumt. Skulle vara intressant att vet var du finns.
3.Att personalen på SOS Alarm låter spydig och otrevlig är inte försvarbart, dock är de liksom alla andra i vårt avlånga land människor och samtalet innan kan ha givit upphov till den otrevliga attityd du sedan fick. Tror dock och hoppas att de alltid försöker ha en proffsig attityd. Men som tidigare dokumenteras i inlägget så finns det nog också inom SOS Alarm fel person på fel plats.

Sedan till min medicinska kommentar.
Utifrån vad du skriver, ska givetvis ambulans larmas ut. Berusning i sig är ingen anledning till ambulans, dock medvetslösheten. Framför allt om det fortfarande är svårt att få kontakt. En passus dock för att det kan finnas människor i omgivning som vill ta ansvar för den berusade, då kan det bli lite kärvare även om du tycker att det bör bli ambulans.

eugenia

Inlägg av eugenia » 29/5 2005 20:46

anders: Du kan väl inte mena att du blivit kopplad till ambulansen för att de ska bestämma om de ska komma eller inte? Låter helt osannolikt.
Är det inte så att de varit på väg och Ni där efter blivit ihopkopplade med dem av någon anledning?

Berätta gärna mer om Ni har lust.....

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 29/5 2005 22:16

Vid några tillfällen har vi skjutsat hem fulla (ej redlösa) minderåriga till deras föräldrar istället för att skjutsa in till akuten. Vi har inga speciella riktlinjer för dessa då inte medicinska skäl föreligger. Hur gör ni?

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 29/5 2005 22:21

Det är möjligt att ambulansen redan var utlarmad när vi fick prata med ambulanspersonalen, eftersom i slutet av samtalet så sa han att de var påväg och skulle komma.

Det var säkert bara jag som missuppfattade det..

Men vid delvis medvetlöshet så skall man alltid larma? När de satt i ambulansen ringde personalen hem till ynglingens föräldrar och frågade om lov att skjutsa till sjukhus eller om dom hellre ville ha hem pojken, som tur var lät föräldrarna honom åka till sjukhus, annars så hade det kunnat gå illa..

eugenia

Inlägg av eugenia » 30/5 2005 8:04

Berusade eller på annat sätt intoxikerad (förgiftad) skall alltid bedömas av ambulanspersonal/sjukvårdspersonal om de är dåligt kontaktbara (alltså svårt att få kontakt) eller medvetslösa. Det är min bedömning.

Dock kan det i vissa fall vara svårt för en privatperson (ej sjv.utbildad) att göra en egen bedömning; ex. man som ligger på gatan, luktar helt klart alkohol, men vidtar avvärjande på alla försök till kontakt. Hur gör vi nu? Som Ni märker finns gråzoner.

Sedan är det väl som Novisen skriver att man i vissa fall kan överlåta ansvaret på föräldrarna, men först efter en egen medicinsk bedömning.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 1/6 2005 7:43

anders skrev:Jo, du har rätt, jag var lite otydlig. Blivit kopplad till ambulans efter att de lämnat stationen för att förklara vad som hänt. Även i mitt fall handlade det om en berusad person. Personen var tillsynes medvetslös, kompisarna bad mig undersöka, men det blev hotfullt så jag gick en bet och ringde.
Medan jag ringde försökte kompisarna bära hem den fulle. De bar i axlarna och låren så killen släpades med huvudet hängandes ner mot marken (är det otydligt? vet ej hur jag skall förklara).
Sa att det vore lämpligt med polisassistans. Blev kopplad till ambulans och berättade läget. De var på väg men blev glada för min varning om det hotfulla läget och inväntade polis. Personen hade "ruskats" till liv när ambulansen kom och pojken fick åka polisbil hem till mamma.
Tänk vad spriten ställer till det... :(
Tyvärr allt vanligare syn på våra gator och torg! Alkoholmissbruk = Drogmissbruk = Sjukdom. Solklart vårdbehov både sekundärt och primärt.
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 1/6 2005 23:54

Tack i alla fall =) Nu har jag lite mer kött på benen!

Loppan

Inlägg av Loppan » 25/6 2006 0:34

fick samtal en gång om en man som ville ha en ambulans för en människa var skjuten.
Jag började ta alla uppgifter om adress etc för att kunna larma ambulans, när jag sen frågar:
Är han vaken? nja nej det tror jag inte.
Andas han? tror han gör det..
Var exakt mannen var skjuten? vet ej..
Varifrån blöder han då?? vet ej, var svaret.
Är det mycket blod?? ingen aning...
ingen aning?? ser du inte mannen?? näääe jag har gått hem...

Men men... när såg du denne man då?? tja jag kom hem för en kvart sen.
En kvart sen? Men varför ringer du inte förrän nu?? Varför ringde du inte när då såg mannen? det är väl inte mitt problem...

Men hur såg du att han var skjuten då?? Han låg där på en bänk som jag passerade och vad vet jag han kan mycket väl ha varit skjuten.....

GRRRRRRRRRRRRRRRRR :evil:

Som operatör har jag även pratat med medvetslösa, döda, och personer som har slutat andas...

Många av de som ringer in svänger sig gärna med ord som medvetslös, ej kontaktbar, men när man väl frågar vad gör personen just nu... jo han är ute och röker, ute och går, pratar med kompis etc etc
Nu är ju inte alla så, som tur är, men allt för många.

Många anser att ambulans är något man får bara man ber om det (vet inte om detta är ett storstadspåhitt, för den uppfattningen fanns då inte i hålan jag växte upp i) allt detta gör det ju svårt att få fram rätta tillståndet på personen de ringer om, för oftast svarar de inte på frågor och dessutom blir man kallad både det ena och det andra, bara för att man inte är nöjd med infon att amb behövs, skicka nu, vi är vid 7/11....

Skriv svar