C-Körkort för Ambulanskörning

Här diskuterar du om utryckningskörning

Moderator: Wernvik

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 17/8 2005 11:43

Framtidsmål skrev:Hejsan Jimmy! Jag bor och studerar i Falun och här i Dalarna har vi nästan uteslutande chevor. Jag är ganska säker på att dom inte är påväg ut. Snarare påväg att komma mera. Tänk på att vara kritisk när du är ute o kikar på ambulanssidor, dom som har hemsidor är ofta större stationer och större stationer ligger ofta i städer. Chevorna lämpar sig i mina ögon just bäst på landet och det är kanske därför man inte ser så mycket av dom på internet :P . Den erfarenhet jag haft av både dom gammla och de nya (CHEV509) är goda. Dom är rymmliga och ger vårdare och patient både gott om utrymme och en mjuk färd(speciellt i dom nya chevorna). + att dom har väldigt bra framkomlighet....Chevorna är mycket underskattade och jag tror att skepsisen kommer att komma mer och mer pga att ny amb-personal som tagit körkort efter 1996 kommer att behöva ha C-Kortet för att få jobba på stationerna med chevorna. Jag är däremot både possitiv till chevorna och reglerna om C-kortet trots att jag inte tagit körkort före 1996. Och ska ta lastbils kortet nästa sommar. Men som sagt så har dom flesta stationer här i Dalarna chevrolet FALUN//BORLÄNGE//RÄTTVIK//LEKSAND// Tror även att särna idreområdet har dom. Dom enda som inte hakat på trenden är Ludvika som envisaden med att införskaffa mercedes sprinterbilar. som dom påstod vara bättre, men nu så har dom ändrat sig. Och jag vet att i alla fall Falun kommer att införskaffa nya chevor tills 21-24 är utbytta till nyare modeller...
Okej. Du har rätt i det du säger. *Tummenupp* Min morbror tog studenten i Mora för 2 - 3 år sedan, då han precis hade pluggat klart till sjuksköterska. Nu jobbar han på ambulansen/brandkåren i Leksand. : ) Kanske någon du har stött på när du är där uppe? Ambulanspersonalen myllrar ju inte direkt där uppe. Det finns bara ett fåtal. Brakdkårens personal är dem samma som jobbar på ambulansen. *Samma byggnad, samma persona*l. :)

I för sig så är det en bit mellan Leksand och där du pluggar. Men men, ibland är världen liten...

En fråga om C kortet. Jag har hört mycket om det, och därmed funderat riktigt mycket på det. Hur är det egentligen? Måste man betala hela C kortet själv? Och hur mycket kostar det egentligen att ta ett C-kort?
Får man ens börja jobba på Ambulansen innan man tagit ett C-kort?

:?

Lipton

Inlägg av Lipton » 18/8 2005 16:32

Körkort Behörighet C kostar cirka 50 tusen att ta själv (enl. mina befäl från värnpliktstiden). Dock så säger trafikskolorna där jag bor att behörighet B kostar cirka 10 tusen och jag betalade inte mer än 3, så rent teoretiskt kan man komma billligare undan.
Huruvida man måste betala själv beror väl på hur man förhandlar med arbetsgivaren eller eventuellt arbetsförmedlingen.
Rent teoretiskt så finns det ju inte något hinder att anställas på ambulansen även om man inte har något körkort alls (man måste ju inte köra om kollegan har körkort), men i praktiken tror jag inte det finns någon möjlighet.

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 18/8 2005 18:17

Så, måste jag börja spara ihop 50 000 själv. Eller kan jag komma undan på något annat sätt? Om du kom undan på ett bra sätt så är det ju inte säkert att jag gör det.. ^^ =/ hmm...

Man kanske kan välja någon tjänst i lumpen avsiktligt för sitt framtidsyrke!? (Försöka ta C kort där för framtida yrkesplanet.) :?:

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 19/8 2005 12:37

Hej Jimmy. Precis som lippton skriver så kostar c-kortet mer än ett vanligt, men inte så mycket som man kan tro. Har kollat upp det inföt att jag ska ta. Och på det stället låg det på cirka 12000kr. Det får du betala själv och är inget som amb står för. Dock får du ju din prio1 utbildning på 4/5veckor (här i alla fall). Kul att du nämner Leksand( har bott där). Känner igen minnst 2st i personalen i alla fall, samt flera till utseendet så jag har säkert stött på din släkting. Men jag tror att du har fel när du säger att det är samma personal på stationen, BK och AMB ligger i samma byggnad men dom är separata i alla fall. Visst kanske nån amb-sjv jobbar som BK nån gång men det är nog mera undantag än regel. Satsar du på att jobba på amb eller?? Kom ihåg att C-kortet bara behövs om du tagit körkort efter -96.

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 19/8 2005 13:06

hehe, jo, men jag är inte ens gammal nog att få ta B-kort än. Så "1996-lagen" gäller inte mig. Jag lär ta ett C-kort. : )

Japp, det är min dröm att jobba på ambulansen. Blir det inte ambulansen så blir det brandkåren. Jag går gymnasielinjen nu, sedan så är jag klar undersköterska. Efter det blir det ju dock 3 år till för att bli ssk. Sedan så kan man väl börja jobba på ambulansen med en rätt så säker framtid. : )

Men jag funderar på att gå SMO (Skydd Mot Olyckor) utbildningen i sthlm/rosenberg efter att jag är klar med gymnasiet och innan jag börjar plugga på högskolan till ssk.

Jo, det kanske är som du säger, du som bor där i närheten vet nog mer hur det egentligen är i Leksand. Men jag tänkte bara på vad min morbror sa. Han jobbade både som Brandman och Ambsjv. Men det är kanske iof bara ett par stycken som har utbildning för både brand och amb.

Nu måste jag sticka, ska ta en spruta! ; ) får skriva mer och längre senare. ^^
By3

Lipton

Inlägg av Lipton » 19/8 2005 14:50

Förtydligande:
Det enda som krävs för att få körkort med behörighet C är:
  • Ett lämplighetsintyg för övningskörning (tror det kostar något mer än för behörighet B)
  • Ett godkänt teoriprov (till största delen samma som för behörighet B, fast istället för frågor om personbil så är det frågor om lastvikter, bromssystem osv).
  • Godkänd kontroll föra körning (i princip samma som en säkerhetskontroll på PB fast man måste kolla lasten också (görs i samband med uppkörning).
  • Godkänd på ett teoretiskt kort muntligt förhör angående någon del av lastbilen exempelvis bromssystemet (görs i samband med uppkörning).
  • Godkänd uppkörning (genomförs på samma sätt som för PB, dvs under cirka 40-45 minuter (inkl. kontr. före körning och det muntliga förhöret) och största delen utanför tätort)


Det som kostar är alltså lämplighetsintyg, teoriprov (180 kronor för ett drygt år sedan) och uppkörning. Tror summan hamnar på en dryg tusenlapp.
Dock sådana kostnader som inte är obligatoriska så som trafikskolans avgift för övningskörning (vilket är dyrare än för PB eftersom lastbilen kostar mer i hyra och dessutom drar mer bränsle) och hyra av lastbil för uppkörning. Har man möjlighet att övningsköra privat så blir det genast mycket billigare dock är det viktigt att man har en bra handledare så att man lär sig rätt.

Sedan kan man självklart få körkortet när man gör lumpen. Själv gjorde jag vpl som sjukvårdare vilket innebar att jag fick ett C-kort eftersom all sjukvårdsmtrl fraktas på lastbil. Kolla dock upp innan vilka förband som är givmilda nog att även dela ut civilia körkort. Det är nämligen inte alla som gör. Dock så är de militära kraven något hårdare och har man klarat ett militärt förarbevis så bör man även klara ett civilit körkort.

Jimmy Olsson

Inlägg av Jimmy Olsson » 19/8 2005 23:21

Bra förklarat Lipton!

Jag ska göra mitt bästa! ^^
Det kan du ge dig på*

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 20/8 2005 22:22

Jimmy: Tro nu inte att alla landsting och stationer kräver c-körkort. Har aldrig varit aktuellt på min station och tror inte det behövs på någon annan station häromkring heller.

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 21/8 2005 0:20

TOBBE: C-Kortet gäller på alla ambulanser inom hela sverige som har en vikt på över 3,5ton. Om man inte har körkort före -96

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Inlägg av grelle » 21/8 2005 10:07

Jimmy Olsson skrev:Så, måste jag börja spara ihop 50 000 själv. Eller kan jag komma undan på något annat sätt? Om du kom undan på ett bra sätt så är det ju inte säkert att jag gör det.. ^^ =/ hmm...

Man kanske kan välja någon tjänst i lumpen avsiktligt för sitt framtidsyrke!? (Försöka ta C kort där för framtida yrkesplanet.) :?:
Jag tog mitt C-kort i somras, gick på en bra-men-dyr körskola. Kalaset slutade på 16600:- med allt (inkl. tillverkning av körkort och sådana småutgifter i detta sammanhang). Då klarade jag första uppkörningen och tog inte så värst många lektioner enl. mig själv (hade aldrig kört lastbil innan, dock mycket bil).

Så i slutändan hänger det på din förmåga köra, det är helt klart körlektionerna som kostar. Jag kände så här: jag tar hellre en extra körlektion (1200:-/st) än att sumpa uppkörningen som gick på nära 3000:-. Men man fick försöka få en jämvikt mellan sumpning av uppkörning och att ta många lektioner :).

Hur som helst, Lycka till med kortet!

manne

Inlägg av manne » 21/8 2005 11:52

Tycker dom ska slopa c-behörighet.
Att ha uppkörningen som enda erfarenhet att köra tunga fordon är som att ha en narkosutbildning utan att ha jobbat en timme på operation
Det värderar jag som noll.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 21/8 2005 12:55

Låter både farligt och bakåtsträvande tycker jag. Man är väl en bra mycket bättre förare/narkossköterska om man en gång utbildat sig i ämnet än om man aldrig gjort det?

Framtidsmål

Inlägg av Framtidsmål » 21/8 2005 13:22

Man kan se på saken från flera synvinklar. 3,5 ton är jäkligt mycket. Men att köra ambulans är ju inte som att köra lastbil. Det bästa vore väl om ambulansen kunde få någon dispans för att ha egna utbildningar så att amb-personalen får köra. Och visst känns det orättvist att vissa slipper p.g.a att dom skaffat körkortet lite tidigare. Nu snart när ung ny ambulanspersonal ska anställas kommer nog den här debatten att heta till ytterligare... :!:

Användarvisningsbild
grelle
Inlägg: 78
Blev medlem: 9/6 2005 19:01
Ort: Universitetet

Inlägg av grelle » 21/8 2005 15:09

manne skrev:Tycker dom ska slopa c-behörighet.
Att ha uppkörningen som enda erfarenhet att köra tunga fordon är som att ha en narkosutbildning utan att ha jobbat en timme på operation
Det värderar jag som noll.
Från min synvinkel:

Jag kan iofs hålla med dig lite där, dock så måste jag säga att jag lärde mig mycket om belastningar, påfrestningar och annat säkerhetstänk vid framförande av fordon med totalvikt över 3.5 ton. Detta tar jag med mig i framtiden och som Sjuksköterskan säger så bättre utbildad en gång i tiden än aldrig. Jag som motorintresserad och enligt mig själv duktig på att köra bil hade mycket att lära av C-korts utbildningen även om det inte handlar om att köra lastbil inom detta yrke.
Har läst om det här tidigare på forumet, högre körkortsbehörighet stämmer ofta (inte alltid) överens med bättre körkunskap samt större intresse och det här yrket har ju ganska mycket med avancerad bilkörning att göra. Men det vore perfekt med något slags certifikat för uttryckningskörning, vilket jag också tror kommer komma i framtiden.

Nu har väl kanske den här tråden glidit av ämnet en bit.

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/8 2005 17:44

Som ni säger så är vi på glid lite nu, men men...

Som någon redan sagt så är C-kort oftast inte ett krav för att jobba i ambulans. De som har det som krav har det för att fordonen är för tunga och då är det lagen som påkallar det och inte något annat.
Detta innebär att så fort man skaffat sig C-kort så får man köra fordon med totalvikt över 3,5 ton. Alltså får bilen väga gigantiskt mycket mer än 3,5 ton.
Det innebär att exempelvis jag skulle kunna köra en vattentank under utryckning eftersom jag haft mitt C-kort i ett år nu och lika väl kunde jobbat som brandman idag. Hur lämpligt hade det varit? Jag har rullat runt på småvägar med en olastad FL7 eller P93 lite sporadiskt och sedan kört upp. Jag minns inte mycket av det man lärde sig eftersom jag inte rört en lastbil sedan muck, men jag får!
Nu väger ju sällan ambulanser så jättemycket mer men problemet löses ju ände inte med C-kort. Att ha en speciell utryckningsbehörighet då? I kombination med rätt behörighet för rätt fordon så är detta ett steg i rätt riktning (det vore ju sjukt att på B+utryckning köra brandbil och polisMC också). I slutändan så är det ju ändå förarens personliga mognad som bestämmer körstilen. Därmed kommer det alltid finnas folk som kör som idioter, C-kort eller inte, amb.sjv. eller SSK, småbilsamb. eller storbilsamb.


Det man däremot skulle kunna uppnå med speciella utryckningsbehörigheter skulle kanske vara att diskussionerna kring när får vi köra si och så kunde få ett slut.

Skriv svar