Ordförande ALARM har ordet!

Här diskuteras personalfrågor som löner, arbetsrätt, arbetsförhållanden m m utifrån det nya förbundet Alarms perspektiv.

Moderator: Wernvik

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 16/7 2005 1:11

-------Meddelandet raderat-------
Wernvik moderator

Crille
Inlägg: 33
Blev medlem: 5/5 2005 22:32
Ort: Uppsala/ Stockholm

Inlägg av Crille » 11/8 2005 20:45

Vilka positiva själar som finns här på forumet. Var glad att nån försöker göra det bättre för Ambulansfolket.


Bra initiativ..... :D

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 16/8 2005 22:45

Det ryktas att en stor mängd amb sjv ska få tjänst inne på Ackis i uppsala län i höst. Detta för att få 70% SSK i bilarna. Är detta sant och i så fall, vad gör ALARM åt saken?

----------------------
Tycker du att vi moderatorer är hårda? Tog mig friheten att skriva om ditt inlägg så att det var i en mer respektabel ton och inte i den otrevliga ton som du skrivit. Så att du i alla fall ska få svar på frågan.

Wernvik, Moderator

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 20/8 2005 9:31

Käre Moderator: Nja, känns mer som du raderar det som inte faller dig på läppen bara.... Dessutom skrev jag att det ryktas att ambsjv i Uppsala län fått erbjudanden om vaktmästarliknande tjänster på Ackis. Inte på någon "akutemottagning" som du så fint gjorde om det till. Vad nu det är?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 20/8 2005 12:10

Sjuksköterskan skrev:Käre Moderator: Nja, känns mer som du raderar det som inte faller dig på läppen bara.... Dessutom skrev jag att det ryktas att ambsjv i Uppsala län fått erbjudanden om vaktmästarliknande tjänster på Ackis. Inte på någon "akutemottagning" som du så fint gjorde om det till. Vad nu det är?
Nja, jag raderar sådana inlägg som jag tycker är skrivna för att provocera. Man måste ju inte skriva allt i en provocerade ton. Då urartar snart tråden till div personangrepp. Antog att Ackis skulle vara akutmottagningen men har nu ändrat det om det är så att du menade något annat.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 20/8 2005 14:24

Jag förstår inte frågeställningen (även om det inte var till mig som frågan var ställd).

Vad kan ALARM göra ifrågan? Det är ett myndighetsbeslut att det ska vara en ssk i varje ambulans. Helt korrekt är min inställning, men jag tycker det är bra att "ackis" tar in dessa på sjukhuset så att de får jobba där. Vad är problemet? Sjukhuset (landstinget) har ju gjort kilalrna och tjejerna en tjänst? De hade kunnat spraka ut dem...

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 21/8 2005 10:14

Niklas Karlsson: Tror allt att dessa omfördeliningar av tjänster är ett rejält problem för de som drabbas.. Är dessutom säker på att ALARM bildats efter påtryckningar av ambsjv som är oroliga inför framtiden. Därför är jag nyfiken på sanningshalten i detta samt hur ALARM agerar i frågan.
Slutligen fungerar det inte så med anställningar inom landstinget att personal bara kan "sparkas ut", som du uttrycker dig.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 21/8 2005 12:40

På vilket sätt är det ett problem? Finns det brist på arbete för en viss yrkesgupp så får man avskeda dem. Det har skett på flera stationer i efterdyningarna av beslutet om okt-05. Mig veterligen så har man erbjudit dem jobb som de inte accepterat och då har de fått lämnat sitt jobb och gå och stämpla eller ta en annnan anställning. Jag ser inget konstigt med det alls. Samma sak hände mig när jag för ett antal år sedan jobbade som konstruktör på saab. Man fick för sig att de behövde ingenjörer som jobbade med utveckling istället för att konstruera "gamla" saker. Jag fick erbjudandet att jobba på lagret vilket jag avböjde och började plugga till syrra. Får jag sparken pga att företaget har för lite att göra så accepterar ajg det och går in på huset och jobbar. Svårare än så ärd et inte.
Det är så det fungerar och måste fungera, man kan inte tillsätta tjänster som välgörenhet!

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 21/8 2005 13:03

Med problem menade jag att det inte kan vara så skoj att bli erbjuden ett dyngjobb efter många år på amb. Och det är ju så d fungerar i landstinget, man sparkas inte, utan får en annan tjänst.
I övrigt håller jag med dig och finner det självklart att man måste in med syrror i bilarna. Tiden har runnit ut för ambsjv.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 19/10 2005 17:36

Sjuksköterskan skrev:Med problem menade jag att det inte kan vara så skoj att bli erbjuden ett dyngjobb efter många år på amb. Och det är ju så d fungerar i landstinget, man sparkas inte, utan får en annan tjänst.
I övrigt håller jag med dig och finner det självklart att man måste in med syrror i bilarna. Tiden har runnit ut för ambsjv.
Du skulle nog må bra av en resa till våra vänner i Norge eller varför inte till ambulansen i London! Då skulle du se att kompetensen inte sitter i ett examensbevis utan i aktiva test och handling. Du gör dig lustig över en yrkesgrupp som i färska rapporter visat sig klara av yrket i ambulans bättre än ssk. Men jag tror att du kanske inte ser pradoxen i ditt eget ssk fokus. Tror du kanske Sverige är förebild för Norge? eller för den skull USA, UK, Frankrike, Spanien m. fl. Lägg gärna fram dina teorier men se till att stödja dem med observerbar fakta. Är du möjligen en smula besviken över att se vad som väntade dig efter dina "högre" studier till SSK? //Fakta före valser....
Blood Will Tell

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 20/10 2005 0:43

AMBASS: Sätt gärna in en länk till de färska rapporeter som finns att undersköterskor klarar sig bättre än sjuksköterskor eller alternativt ambulanssjukvårdare och ambulans/anestesisjuksköterska i ambulans!
Håller med att den reela kompetensen inte sitter i den formella kompetensen utan i hur man fungerar ute i fält. Ambulanssjukvårdarna är ordentligt rumphuggna nu efter 1/11 då delegationerna försvinner = klarar sig sämre ute i fält. (förstå mig rätt nu).

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 26/10 2005 19:38

AMB ASS: Jag är inte besviken på mitt yrkesval. Tvärtom!! I framtiden får jag fortsätta vårda samt BEHANDLA patienter med läkemedel. Jag får fortsätta att ha ansvar och variation i jobbet. Gott!!

Vad gäller ditt svammel om Norge kan du aldrig jobbat där.. Det har jag. Kan meddela att de ligger ljusår efter oss gällande kompetens, LM samt ordinationer. Men fortsätt dröm du!

I USA är man MYCKET imponerade över att vi i Sverige har krav på SSK i ambulanserna. Fick höra det av en kollega som gjorde praktik där i våras. Där verkar SSK-yrket ha mkt högre status än här.

Och visa gärna "Undersökningen" där ambsjv var så mycket bättre i amb än SSK. Kommer den från ALARM tro?!

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 27/10 2005 18:17

Sjuksköterskan skrev:AMB ASS: Jag är inte besviken på mitt yrkesval. Tvärtom!! I framtiden får jag fortsätta vårda samt BEHANDLA patienter med läkemedel. Jag får fortsätta att ha ansvar och variation i jobbet. Gott!!

Vad gäller ditt svammel om Norge kan du aldrig jobbat där.. Det har jag. Kan meddela att de ligger ljusår efter oss gällande kompetens, LM samt ordinationer. Men fortsätt dröm du!

I USA är man MYCKET imponerade över att vi i Sverige har krav på SSK i ambulanserna. Fick höra det av en kollega som gjorde praktik där i våras. Där verkar SSK-yrket ha mkt högre status än här.

Och visa gärna "Undersökningen" där ambsjv var så mycket bättre i amb än SSK. Kommer den från ALARM tro?!
Hello Sjuksköterskan!

Jag skulle inte kunna tänka mit ett bättre språkrör för VÅRDFÖRBUNDET än dig :P Skulle du låta dig underkasta dig ett test, där du och en äldre kollega (amb. sjukvårdare) fick 50 patient fall och 100 teoretiska frågor? Tror du själv att du skulle klara detta bättre än henne/honom? Med nuvarande ifs "knappa" tester har det inte funnits några nivåskillnader mellan dessa två yrkesgrupper. Bara att se resp. landstings statistik över internutbildningarna.

//BE SAFE
Blood Will Tell

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 27/10 2005 22:42

Verkar som det blev lite tråkigare att propagera för Norges eminenta ambulanssjukvård nu.... Snacka om att inte veta vad man snackar om.

Jag garanterar att jag skulle pulvrisera mina äldre ambsjv kollegor i ett kunskapstest. De har för länge sedan slutat ta in ny kunskap och arbetar med att TRANSPORTERA patienten till läkare, ej vårda... Har man två akut VUB som är relativt färska kan väl ingen vettig människa ifrågasätta vem som är mest kompetent? Frasse med 20v -85 eller en dubbelVUB SSK!!!

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 27/10 2005 22:46

Sjuksköterskan skrev:Verkar som det blev lite tråkigare att propagera för Norges eminenta ambulanssjukvård nu.... Snacka om att inte veta vad man snackar om.

Jag garanterar att jag skulle pulvrisera mina äldre ambsjv kollegor i ett kunskapstest. De har för länge sedan slutat ta in ny kunskap och arbetar med att TRANSPORTERA patienten till läkare, ej vårda... Har man två akut VUB som är relativt färska kan väl ingen vettig människa ifrågasätta vem som är mest kompetent? Frasse med 20v -85 eller en dubbelVUB SSK!!!
Och vem av dessa har läst mest akutsjukvård???? :D :D :D
Blood Will Tell

Skriv svar