Sommarjobb

Här diskuteras personalfrågor som löner, arbetsrätt, arbetsförhållanden m m utifrån Vårdförbundets perspektiv.

Moderator: AMBASS

Anonymous

Sommarjobb

Inlägg av Anonymous » 5/12 2005 18:45

Måste få fråga....vad gäller ang. muntliga avtal? Vi har en tjej på vår arbetsplats som blev färdig sjuksköterska nu i somras. Våran chef var förutseende nog att fråga henne efter sommarens slut om hon kunde jobba sommaren -06. Hon sa naturligtvis ja. Nu går hon hos oss som timmare, vilket inte har varit mycket. Nu äntligen har hon fått in en fot på en större station där hon känner att hon får mer erfarenhet och dessutom har de erbjudit henne vik fram till slutet på nästa sommar!. Men..... "vår station" säger att hon har ingått ett muntligt avtal (ang sommaren -06) så hon får inte ta detta jobb!!! Är det någon som kan tala om hur det kan vara så här? Får det gå till så här?

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 5/12 2005 20:12

Menade arbetsgivaren att hon skulle gå utan anställning i nästan ett år, och sedan vicka i 3 månader? Om någon skulle ha erbjudit henne tillsvidare anställning, skulle hon då behöva begära tjänstledigt nästa sommar så att hon skulle kunna jobba över sommaren? eller skulle hon behöva neka tillsvidareanställningar.

Jag vet inte så mycket om anställningsvillkor och avtalsbrott men eftersom det är så långt kvar till nästa sommar och arbetsgivaren har tid på sig att hitta en vikarie tror jag att hon har rätt att välja vilket jobb hon vill.


Du kan informera din arbetsgivare om att han är skyldig enligt lag att anmäla ledig plats till den offentliga arbetsförmedlingen. Jag tror inte att sommarvicket kommer stå utan ersättare....
Senast redigerad av 1 peder, redigerad totalt 5 gånger.

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 5/12 2005 21:04

Det finns ju alltid uppsägningstid!

Har hon tackat ja muntligt kan hon även säga upp sig muntligt.

Eller så kan hon begära det man vill ha i Lön (40 000 kr) för jag tror inte dom tog löneförhandlingen då! Och då lär han backa..

eugenia

Inlägg av eugenia » 6/12 2005 12:07

Hon kan vara lugn.

Muntligt avtal gäller inte i yrkeslivet som på samma sätt som vid exempelvis större affärer.

Hon kan lugnt skriva anställningsavtal med den andra parten utan att behöva oroa sig.

AuF

Inlägg av AuF » 6/12 2005 20:03

... är själv rätt så övertygad om att ett muntligt avtal är lika mycket värt som ett skriftligt. Problemet är ju att ett muntligt avtal är svårt att bevisa, ord står mot ord. Och därav sällan värt någonting juridiskt. Men som jag förstår så har personen i fråga medgivigt att hon (muntligt) ingått ett avtal med er station om sommarjobb.

Har dock aldrig hört att talas om att man ingått ett muntligt avtal om ett sommarjobb så långt iförväg som på något sätt skulle vara bindande. Man har ju som sakt alltid en chans och rätt till en uppsägningstid på tre månader. Kan inte på något sätt se att hon skulle göra sig skyldig till avtalsbrott genom att välja de jobb hon själv önskar.

Be henne kontakta facket så hjälper dom garanterat henne. 8)

eugenia

Inlägg av eugenia » 6/12 2005 20:33

Ex.
Du är på anställningsintervju.
AG (arbetsgivaren) frågar dig om du vill börja jobba där.
Du är positiv och tackar ja.
AG lovar att återkomma för påskrift av anställningsavtal.

Samtidigt har du skickat in fler ansökningar till andra företag.

Du kallas till intervju hos annan AG.
De erbjuder bättre villkor.

Du lovar att gå hem och fundera.

Du accepterar AG 2 förslag och tackar nej till AG 1 som inte blir glad, men inte kan göra något eftersom inget skriftligt avtal finns.

Detta med muntligt avtal finns vad jag vet ingenstans i arbetslagarna utan endast i konsumentlagarna.
Därför anser jag åter att hon inte behöver oroa sig.

Överbevisa mig gärna om jag har fel.
Skulle vara mycket intressant att veta för framtiden.

Mvh

Anonymous

sommarjobb

Inlägg av Anonymous » 7/12 2005 11:09

Tack för alla svar. Det har visat sig att det inte var ett rent vik på papper hon blev erbjuden...men dock mycket mer timtid än vad vi på vår station kan erbjuda fram till sommaren. Klart att arbetsgivaren då ochså vill att hon jobbar för dom (på den större stationen) till sommaren. I vilket fall så verkar det handla om nu att cheferna på respektive station "tar inte sina vikarier från varandra" !!! Men går man som timtid så är man ju fri och man måste ju samtidigt få hjälp att kunna välja det som ger en, i det här fallet, nyutbildad ssk så mycket erfarenhet som möjligt! Detta börjar likna en kamp om en vara.
Felet hon har gjort är att lova bägge parter. Men har valt en av dom. Har hon otur så står hon utan någon. Nått att tänka på för alla timtidare eller vikare det här med muntliga avtal.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Sommarjobb

Inlägg av AMBASS » 7/12 2005 18:27

ankan skrev:Måste få fråga....vad gäller ang. muntliga avtal? Vi har en tjej på vår arbetsplats som blev färdig sjuksköterska nu i somras. Våran chef var förutseende nog att fråga henne efter sommarens slut om hon kunde jobba sommaren -06. Hon sa naturligtvis ja. Nu går hon hos oss som timmare, vilket inte har varit mycket. Nu äntligen har hon fått in en fot på en större station där hon känner att hon får mer erfarenhet och dessutom har de erbjudit henne vik fram till slutet på nästa sommar!. Men..... "vår station" säger att hon har ingått ett muntligt avtal (ang sommaren -06) så hon får inte ta detta jobb!!! Är det någon som kan tala om hur det kan vara så här? Får det gå till så här?
CHEERS!

Ett muntligt avtal skall i juridisk mening gälla till fullo men det finns här flera tolkningshinder varför man ofta anser denna avtalsform som helt obrukbar. När det gäller detta fall så anser jag att det finns två sidor av myntet. Men detta skulle behöva prövas! Varför inte slita parterna i allmän domstol! //Be safe
Blood Will Tell

Lipton

Re: Sommarjobb

Inlägg av Lipton » 7/12 2005 19:26

Min flickvän råkade en gång ut för en liknande situation med ett extrajobb som hon hade. Den arbetsgivaren fick aldrig fram något avtal för henne att skriva på, trots att hon tjatade. Så när hon gått bredvid färdigt och insåg att hon inte fick betalt nog i förhållande till vad hon förväntades göra så ringde hon och berättade att hon inte tänkte dyka upp på nästa arbetspass.
Hennes chef belv självklart rasande och satt och vråla i luren i några minuter om domstol, Stockholmskontor, svartlistning och dylikt. Men när hon påpekade att hon faktiskt bett om att få skriva på något utan att få detta så blev det tvärt tyst och sedan hördes arbetsgivaren aldrig av igen.
Det blev ju aldrig några problem av detta då hon aldrig igen sökt liknande arbete i den branschen. Men jag kan tänka mig att problemet för "tjejen i tråden" mer ligger på nivån hur hon skall kunna ta det jobbet hon vill ha utan att bränna sina chanser att få komma tillbaka den dagen hon så önskar det än svårigheter att slippa undan det jobb hon "lovat" att ta först.

Skriv svar