SOS Alarm vägrade skicka ambulans till suicidfall

Här finns intressanta nyheter som berör den prehospitala akutsjukvården.
Låst
Användarvisningsbild
Newsmaster
Sajt Admin
Inlägg: 629
Blev medlem: 4/2 2005 11:10

SOS Alarm vägrade skicka ambulans till suicidfall

Inlägg av Newsmaster » 14/1 2006 9:31

<B>När en kvinna försökt ta livet av sig, ringde hennes storasyster till SOS Alarm. Men de ville inte skicka någon ambulans, eftersom den yngre kvinnan tidigare på kvällen själv ringt SOS Alarm och sagt att hon inte ville ha hjälp, skriver Sydsvenskan.</B>

Den äldre systern har nu anmält SOS Alarms hantering till Socialstyrelsen. I anmälan berättar hon att hennes mamma ringde henne i lördags. Modern sa att den yngre systern ringt henne och berättat att hon tagit en mängd antidepressiva tabletter. Systern gick då in i den yngre systerns lägenhet, och såg att en tablettburk och flera tablettkartor var tömda. Systern hade dessutom skurit sig och försökt hänga sig i en livrem.
- Jag ringer 112 och förklarar att min syster försöker ta sitt liv och att de måste skicka en ambulans. Efter att ha uppgett min systers namn informerar SOS Alarm mig om att hon ringt dem tidigare under kvällen och meddelat att hon inte vill ha någon hjälp. Eftersom hon är myndig kan de inte hjälpa henne, inte heller skicka någon ambulans. Först efter att jag har ifrågasatt deras beslut, säger larmoperatören att jag då blir tvungen att vända mig till polisen. jag kopplas till polisen, som genast förstår allvaret och tillkallar polis och ambulans, skriver den äldre systern till Socialstyrelsen.

Hon undrar hur SOS Alarm kan fatta ett sådant beslut på basis av att en drogpåverkad ringer dem, en person som inte ens behöver vara den hon uppger.
– Kvinnan som nu skrivit till oss ringde hit häromdagen. Vi fann det hon berättade så pass anmärkningsvärt att vi bad henne skicka in det skriftligt, säger Lars Rahm, handläggare på Socialstyrelsen i Malmö.

Nu ska han skicka skrivelsen till SOS Alarm i Malmö. Och be dem skriva ut det inspelade samtalsmaterialet.
– Jag är väldigt osäker på vad de har för rutiner i sådana här fall. Nu vill vi ha en redogörelse för deras rutiner.

Lotta Lundin, chef för SOS Alarms ambulansfunktion i Malmö, har inte fått anmälan än. Men enligt henne kör ambulanserna alltid på larm där folk riskerar att dö. Och SOS-operatörerna avgör aldrig i telefon om någon är ”redig” nog för att själv kunna avböja vård.

Låst