Suicid

Här diskuteras alllt som rör utalarmering (Radio vs. Mob. Rakel, tel m m).
klerty

Suicid

Inlägg av klerty » 15/1 2006 16:50

Skulle var ytterst intressant att höra hur SOS operatören i fråga försvarar sitt handlande.

viewtopic.php?t=996

Vad är era åsikter?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/1 2006 17:16

Skulle tycka att det var ytterst intressent att höra det samtalet som föregick beslutet innan jag uttalar mig..

klerty

Inlägg av klerty » 15/1 2006 17:50

Borde inte detta vara att hjälpa någon att ta sitt eget liv? Tänk om jag skulle hänga mig och sätta en lapp på bröstet som säger om du hittar mig medans jag fortfarande lever får du absolut inte hjälpa mig oavsett vad jag säger. och underteckna detta med namn och datum. Skulle du stå bredvid och inte göra något eller skulle du hjälpa mig eftersom man kan anta att jag inte mår så bra när jag skrivit det, och är i behov av hjälp.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/1 2006 18:42

Självklart. man gör vad man kan för alla som har råkat illa ut. Vad jag menar är att vi bara har ena sidans upplevelse av det hela. Kan mycket väl vara så att uppgifterna i efterhand är väldigt kryddade. Inte ovanligt med samtal om att folk mår dåligt och vill ta sitt liv. I storstäderna är det säker tvåsiffrigt under ett dygn. Man kan inte skicka ambulans till alla dessa, då skulle vi inte får göra annat. Men som sagt.. Det är mycket möjligt att operatören gjort fel, men jag har inte hört dennes version.

klerty

Inlägg av klerty » 15/1 2006 21:29

Men anledningen till att operatören inte sänt ut ett larm var ju att tjejen själv hade avsagt sig hjälp. Systern hade ju stor anledning att tro att nåt skumt var i görningen och larmade därför på en ambulans som operatören tyckte att hon inte skulle ha eftersom tjejen avsagt sig all hjälp.

Lipton

Inlägg av Lipton » 15/1 2006 22:30

Enligt media ja, och de är ju samhällets allsmäktiga sanningsförmedlare! :twisted:

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 15/1 2006 23:13

Lipton skrev:Enligt media ja, och de är ju samhällets allsmäktiga sanningsförmedlare! :twisted:
Nu tycker jag att du börjar låta lite kritisk....
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

klerty

Inlägg av klerty » 16/1 2006 7:21

Vilka mer troliga versioner av denhär historien skulle kunna finnas då tror ni?

Lipton

Inlägg av Lipton » 16/1 2006 8:09

Jag är tveksam till om vi skall föra den här diskussionen innan saken är utredd.
Men är det inte fullt möjligt att operatören helt enkelt gjort den bedömningen att ambulans inte är nödvändig? Tänk dig själv att du kommer till en anhörig som tömt ett antal kartor tabletter, som lekman tänker man kanske värktabletter? Dessutom skurit sig och försökt att hänga sig. Bor man då kanske 2 kvarter ifrån sjukhuset så kanske operatören resonerade med dem och gemensamt kom fram till beslutet att de själva kunde ta sig till sjukhuset eftersom de då är på ett akutrum innan ambulans kommit halvvägs?
Eller så kanske de förklarat att det inte finns någon ambulans i närheten men en polispatrull runt hörnet och att de kan hjälpa till men att det blir bättre om hon pratar med LKC själv och sedan kopplat över henne till dem?
Eller så kanske operatören redan haft fem samtal från familjen under kvällen varav samtliga varit meningslösa och helt enkelt inte trodde på dem (vilket i sig inte är något försvar)?

Så som sagt var, hur media speglar en händelse kan ibland vara ganska långt från hur händelsen utspelade sig i verkligheten. Vi minns väl fortfarande mannen hos rörmokaren som fick "ont i ryggen" där ambulanspersonalen hade "vägrat hjälpa till"?

klerty

Inlägg av klerty » 16/1 2006 10:49

Jag förstår ditt resonemang Lipton det är min nyfikenhet som väcker mitt stora intresse. Nu väckte du min nyfikenhet igen Lipton, kan du inte dra den om rörmokaren?

Akuten
Inlägg: 418
Blev medlem: 7/1 2005 19:47

Inlägg av Akuten » 16/1 2006 13:22

Du hittar hela historien med alla tillhörande inlägg här:

viewtopic.php?t=737&postdays=0&postorder=asc&&start=0

klerty

Inlägg av klerty » 16/1 2006 15:24

Tack för den fina läsningen!

En liten parantes bara, varför ta med sig ett rådjur? eller är jag bara råblond nu som inte kan fatta ett skämt? (inget ont om blonda personer förresten)

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 16/1 2006 18:22

Vi vet för lite för att uttala oss i frågan anser jag. Sen är det inte säkert att vi får reda på så mycket mera. Det kan vara så att larmoperatören agerat helt rätt. Suicidförsök med tabletter där patienten vägrar åka med eller inte vill ha ambulans blir Polisens ärende alternativt att psykläkare åker på plats och skriver vårdintyg. Men då blir det säkert ändå polisens ärende.

Lipton

Inlägg av Lipton » 16/1 2006 18:27

Där tog diskussionen en vändning till att bli diskussion tycker jag!

Som Novisen skriver så kan ju vårdpersonal sällan tvinga någon att göra något utan vårdintyg. Men kan en larmoperatör neka ambulans med anledning att den förmodade patienten inte säger sig vilja åka med? Och om den förmodade patienten är medvetslös när ambulans anländer, vad gäller då?
Finns det riktlinjer för sånt? Och behövs det? Det är en mer intressant diskussion som kan fortsätta på ämnet tycker jag.

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Inlägg av Wernvik » 16/1 2006 21:20

Lipton skrev: Men kan en larmoperatör neka ambulans med anledning att den förmodade patienten inte säger sig vilja åka med?
Nej. Det kan de inte. De ska aggera i enlighet med sina riktlinjer. De harinte den medicinska kompetensen att ta dessa beslut. SKicka ambulansen och låt de avgöra.

Ska bli spännande och se vem som får ta ansvaret för detta.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

Skriv svar