BIG

Här diskuteras allt som rör den medicintekniska utrustningen.

Moderator: ambus

Anonymous

BIG

Inlägg av Anonymous » 20/1 2006 13:54

En snabb fråga, skulle behöva hjälp med att få en överblick över vilka landsting/ambulansorganisationer som har fått möjlighet till att använda BIG (Bone Injection Gun) prehospitalt.
Jag vet att Skåne har denna möjligheten och att Kronoberg är på väg att få börja använda BIG. Är det någon som kan fylla på med landsting/ambulansorganisationer som tillåter sina medarbetare att använda sig av BIG?

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 20/1 2006 14:27

Vissa stationer inom vår klinik har BIG i sina bilar.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 20/1 2006 15:02

inom vilket län och klinik jobbar du?

Användarvisningsbild
Wernvik
Moderator
Inlägg: 776
Blev medlem: 12/3 2004 21:08
Ort: Anderstorp
Kontakt:

Re: BIG

Inlägg av Wernvik » 20/1 2006 16:16

[quote="Na_ssk"]Jag vet att Skåne har denna möjligheten och att Kronoberg är på väg att få börja använda BIG. quote]

Kronoberg har redan börjat. Ljungby har fått ut BIG i sina bilar bl.a.
Johan Wernvik
Moderator
http://www.ambulansservice.se

AuF

Inlägg av AuF » 24/1 2006 0:31

Nån som använt sig av BIG och kanske dela med sig av sina erfarenheter ?

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 24/1 2006 9:20

Någon som har lust att förklara vad BIG exakt innebär? Kul att lära sig något nytt. Det är OK att jag frågar i din tråd AuF.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 24/1 2006 9:53

BIG=Bone Injection Gun. En grov nål skjuts in i benets märg med hjälp av en kraftig fjäder. Injektioner och dropp går sedan att ge genom nålen.

http://www.merginet.com/tools_technolog ... ts/big.cfm

Användarvisningsbild
zAjben
Inlägg: 440
Blev medlem: 19/8 2004 22:33
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av zAjben » 24/1 2006 10:06

Tack!

JOCWLA
Inlägg: 40
Blev medlem: 29/6 2004 3:32
Ort: Phoenix, AZ, USA

Inlägg av JOCWLA » 30/1 2006 18:38

Har inte anvant BIG, men sett hur den fungerar. Vi anvander oss av EZ IO, vilket ar i princip samma sak, men anvands annorlunda. Det ar en liten borr som man anvander till att borra in nalen till benmargen och kan sedan anvanda den som vilken IO som helst. En av mina kollegor har haft en inborrad i sig sjalv, han sade att smartan var bara 1/10 nar man borrade in nalen. Det gjorde mest ont nar man ger vatska eller medicin via den. Den har precis blivit godkand for att anvandas pa overarmen, innan sa var den bara godkand att anvanda pa underbenet. Jag har inte haft tillfalle att anvanda den an, men en av vara andra baser anvande den pa en kvinna som hade fatt bagge sina armar avbitna av hundar.
Detta ar en del av var utrustning som jag anser kommer att vara en stor fordel att ha. I de nya riktlinjerna for ACLS (A-HLR) sa kommer IO att vara steg tva om man inte kan fa IV access. Inte via ETT.
Skulle va kul att se hur Ambulans personalen i Skane gillar att anvanda BIG.

Jonas
Native Air
AZ USA

rubberduck

BIG

Inlägg av rubberduck » 12/3 2006 19:14

Apropå BIG....

BIG har ingått som standardutrustning i de militära sjukvårdsgruppernas akutväskor sedan ett antal år... Jag vet att vi hade den när jag var i Kosovo 00-01 men om vi använde den...? Tror inte det...
Där skulle vi använda den (och Rescueflow) vid svårare trauman om fri venväg inte etablerats inom 5 min eller två stickförsök

Vad jag hört har det Israeliska företaget som tillverkar den gått i konkurs och vilken som blir efterträdarens vet jag inte...

Tips är att kolla med Försvarets Sjukvårdscentrum (FSC), sök på www.fsc.mil.se

Mvh / Rubberduck (Mil Sjukvårdsinstruktör)

Coltimoor

BIG

Inlägg av Coltimoor » 17/6 2006 22:45

B.I.G. för barn och vuxna finns i ambulanserna som tillhör Umeå sjukvårdsdistrikt.

/Per

Wikman

Inlägg av Wikman » 21/6 2006 0:36

BIG finns i ambulanserna i Värmlands landsting.

Skriv svar