Pensi Rescue Oy produkter PPPress AB RescueSALE

Telefonbolag erkänner problem

Tid att läsa
1minut
Läst

Telefonbolag erkänner problem

25 mars 2013 - 06:32
0 kommentar/er

Sörmland - Ambulans och Brandkår har under de senaste åren tvingats byta operatörer för att kunna använda mobiltelefonen under utryckning.

Telefonbolag erkänner brister med mobiltelefonin i länet. Efter att många lyssnare hört av sig och klagat på att de inte kan ringa så erkänner nu bland annat Telia att bolaget har problem.

– I storstad är det kapacitetproblem och i landsbygd och glesbyggd handlar det mer om att det inte går att täcka med de ekonomiska ramarna som finns, säger Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia.

Flera lyssnare berättar att det på flera håll runt om i länet är det svårt, om inte omöjligt att använda mobiltelefon. Dålig hörbarhet, samtal som bryts eller omöjligt att ringa är bara några av alla problem.

Brandkår och ambulans har under de senaste åren tvingats byta operatörer för att kunna använda mobiltelefonen under utryckning.

Under förra veckan var det många lyssnare som hörde av sig med sina erfarenheter:

"Ute på Selarön i Stallarholmen är det urusel uppkoppling på Telia nätet. Det bryts hela tiden."

"Jag bor mitt i Nyköping och har inte ens täckning i lägenheten."

"I Lerbo fungerar det inte alls. Det bryts som alla säger, jag tycker att dem borde göra något åt det."

Telebolagen säger att de arbetar med utbyggnationer för att förbättra täckningen och öka kapaciteten. Telia har fokuserat arbetet till tätorter och enligt informationsansvarig Hans G Larsson kommer de att fortsätta även i år.

– Det här arbetet kommer att fortsätta även under 2013 framför allt när det gäller 4 G som är det nya datanätet. Så sammantaget gör vi saker hela tiden för att det ska bli bättre för våra kunder.

På Post och telestyrelsen, myndigheten som delar ut tillstånd till teleoperatörerna ställer man krav på bland annat mobiltäckning. Urban Landmark är ansvarig och han tycker att företagen sköter sig.

– Operatörerna gör en hel del men vi önskar att de gör mer.

Att många ändå klagar tror Urban Landmark beror på dålig information ifrån operatörerna.

– Operatörerna är inte alltid tydliga med att berätta vad täckning innebär vilket innebär att användarna kan uppleva att operatörerna säger att det finns täckning och sen när de är på ställena så finns det ingen täckning, säger Urban Landmark på Post och telestyrelsen.

Källa: Nyheter P4 Sörmland