Pensi Rescue Oy produkter PPPress AB RescueSALE

SOS Alarm skärper kraven på anställda

Tid att läsa
1minut
Läst

SOS Alarm skärper kraven på anställda

31 december 2012 - 14:32
0 kommentar/er

Efter kritik mot SOS Alarm där operatörens bemötande och bedömning i enskilda fall lett till dödsfall, skärps nu kraven på personalen. Numer tar SOS Alarm hjälp av Rekryteringsmyndigheten, som genomför en rad psykologiska tester vid nyanställning.

– De tittar på det här med attityder och beteenden. Och de gör lite andra tester i form av psykologitester där man kommer personen som söker mer på djupet. Den formella kompetensen finns som ett krav, säger Ulrika Bergvall, verksamhetschef för vårdproduktion på SOS Alarm.

Efter flera uppmärksammade fall då personer avlidit eftersom de inte fått en ambulans skickad till sig, ökar nu kompetenskraven hos personalen på SOS Alarm. Och numera tar de alltså hjälp av Rekryteringsmyndigheten, tidigare Pliktverket, som också jobbar med urvalstester till Försvarsmakten, polisen och kriminalvården.

Samtidigt har också egenkontrollen ökat, alltså där en vårdutvecklare lyssnar på larmsamtalen i efterhand. Där har de fokuserat på operatörens beteende och attityd.

– Vi har sett det i en del av de här avvikelserna som kommer från allmänhet, och det som är anmält via Socialstyrelsen, att det delvis har berott på att man har haft en avvikande och fel attityd i samtalet, säger Ulrika Bergvall.

Det har varit flera uppmärksammade fall. I januari avled en 23-årig man med brusten mjälte efter att ha nekats ambulans. I februari avled en man efter att operatören bedömde han hade vinterkräksjuka när det i själva verket handlade om hjärtinfarkt. Och i mars avled en kvinna med proppar i lungan, när hon hänvisades till vårdcentral i SOS Alarm. Källa:Ekot