Pensi Rescue Oy produkter PPPress AB RescueSALE

Patienter ger toppbetyg till ambulanssjukvården – I Danmark

Tid att läsa
2minuter
Läst

Patienter ger toppbetyg till ambulanssjukvården – I Danmark

07 september 2012 - 17:49
0 kommentar/er

I en ny undersökning i Region Mittjylland omfattande nästan 4 000 patienter är det toppbetyg för ambulanssjukvården som ges. Hela 99 % av patienterna har ett mycket bra eller bra intryck.

Totalt har 3 924 patienter deltagit i undersökningen och 83 % uppger att deras samlade intryck av deras kontakt med ambulanssjukvården är mycket bra. 16 % beskriver intrycket som bra, medan endast 2 % svarade dåligt eller mycket dåligt.

Ambulanspersonalen är viktigast för intrycket
Patienterna berättar också att det som har störst betydelse för deras intryck av ambulanssjukvården är ambulanspersonalen efterföljt av utryckningstiden, alarmeringen av ambulansen samt avlämningen på sjukhuset.

Tittar man närmare på de olika delarna av ambulansinsatsen så är tillfredställelsen störst avseende patienternas trygghet med ambulanspersonalen hantering av situationen. Här svarade 92 % att de i hög grad var trygga. 91 % upplevde att ambulanspersonalen mötte dem med respekt och lika många är i hög grad tillfredställda med hur ambulansfordonet framfördes.

Den lägsta tillfredställelsen som angavs var för ankomsttiden ”endast” 75 % svarade att de i hög grad anser att ambulansen var framme fort nog. Tillfredställelsen var störst på prio 1 uppdragen var 96 % av patienterna har ett mycket bra intryck medan andelen faller till 79 % på prio 3.

Tittar man på patientens ålder är där också en betydlig skillnad på tillfredställelsen, särskilt avseende 112 samtalet. Mest tillfredställda är patienter över 61 år var andelen av mycket tillfredställda ligger på omkring 90 %, medan den är helt nere på 71 % i åldersgruppen 18-40 år. I åldersgruppen 41-60 år är andelen 76 %. När det gäller tillfredställelsen med ankomsttiden är där också en stor skillnad mellan åldersgrupperna. Totalt är 81 % av de 71-80-åriga patienterna i hög grad tillfredställda medan endast 62 % av patienter under 18 år ger uttryck för det samma.

Regionrådets ordförande: Detta är imponerande
”När man följer med i nyhetsrapporteringen kan man ibland få intrycket att det är det helt omvända; att 99 % av patienterna skulle vara otillfredsställda. Men nu kan vi skriftligen bekräfta att så är inte fallet! Där är en stor tillfredställelse redan från uppringningen till 112, till ambulanspersonalens insats, själva ambulansen och avlämningen till sjukhuset. Det är imponerande och förtjänar i hög grad att berömmas. När detta är sagt så skall det tilläggas att här har vi att göra med en uppgift som skall lyckas varje gång”, säger ordförande för regionrådet Bent Hansen (S).

Dock blir inte de goda resultaten någon vilokudde för ambulanssjukvården, lovar driftschef Else Ammitzbøll. ”Med patientundersökningen i handen kan vi ganska precist se var vi är bäst och var där är plats för en förbättring. Men ambulanssjukvårdens personal har en bra anledning att möta denna förbättring med rak rygg. Hela kedjan – larmcentralens sjukvårdspersonal, larmcentralens dirigenter, ambulanspersonalen, akutläkare och sjuksköterskor – alla har de del i den förnäma värderingen”, säger Else Ammitzbøll.

Källa: http://www.beredskabsinfo.dk/indland/topkarakter-til-ambulancetjenesten/

Fotnot: Ambulanspersonal i Danmark består av tre kategorier; Ambulansassistent (tvåårig utbildning), Ambulansbehandlare (assistent plus 1 och ½ år tjänst samt kompletteringsutbildning) och Paramedicinare (minst tre års erfarenhet som behandlare samt därefter högskolekurser).