Pensi Rescue Oy produkter PPPress AB RescueSALE

Utmattad ambulanspersonal

Tid att läsa
8minuter
Läst

Utmattad ambulanspersonal

09 augusti 2012 - 21:05
0 kommentar/er

Trots att ambulanspersonalen arbetar mer än de får vill Falck att de ska jobba än mer genom ett bemanningsbolag. Konsekvenserna blir sjuk personal och hotad patientsäkerhet, varnar facket.

Trots att ambulanspersonalen har varit i tjänst i 24 timmar fortsätter uppdragen visar en avvikelserapport som SvD läst. De kallas till en trafikolycka, de ombeds köra en alkoholiserad man till Maria Pol och sedan larmas de till en ishall där en pojke slagit i huvudet och måste till sjukhus. Först efter 30 timmar i tjänst avslutas arbetspasset.

– Man är helt mentalt och psykiskt körd i botten efter ett sådant pass. Vårt blodsocker är lägre än patienternas, säger ambulanssjuksköterskan som av rädsla för repressalier vill vara anonym.

Liksom flera kolleger på Falck Ambulans vittnar han om en lagvidrig och ibland direkt farlig arbetssituation. Schemalagda arbetsveckor på 42 timmar är villkoren för många och på det följer oftast övertid.

Det finns ambulanspersonal som sedan årsskiftet arbetat 200–300 timmar övertid. För att de anställda ska kunna arbeta fler än de 200 timmar övertid per år som lagen medger använder Falck Ambulans ett bemanningsbolag, Falck Services.

Då kan personalen arbeta full tid på Falck Ambulans samt obegränsat antal extra timmar på Falck Services.

När bolaget i mars övertog ambulansverksamheten i Skåne talade vd Sven Engquist om 200-timmarsgränsen, som han beskrev som ett ”jätteproblem”:
”Det här är inget Falckproblem, utan ett Skåneproblem som jag ser det. Därför kommer vi att starta ett bemanningsbolag som gör att ni som vill jobba extra – det är helt frivilligt – kommer att vara timanställda i det”, sade han på ett internt möte.

En av de närvarande på mötet spelade in Engquist då han presenterade sig och företaget för de anställda – en inspelning SvD nu tagit del av.

På bandet tillstår Sven Engquist också att facket inte tycker om att de anställda ska kunna arbeta för två bolag samtidigt, med det uppenbara syftet att inte behöva anpassa sig efter 200-timmarsgränsen.

”Facket tycker att det är ett sätt att runda systemet, men vi kommer att göra det. Tyvärr, där får vi köra över facket. Det är ett samhällsansvar vi tar, hela vikariemarknaden är nämligen helt borta nu.”

Bristen på ambulanspersonal är stor. Under sommarmånaderna saknades full bemanning för 70 dygn. Varken facket eller de anställda själva tycker att lösningen finns i att ”köra slut” på befintliga resurser.

– De flesta är väldigt arga över hur det ser ut. Falck har känt till de här problemen väldigt länge utan att göra något. Tvärtom kräver de att vi hela tiden ska arbeta fler och längre pass, säger Jörgen Ekström, Vårdförbundets representant hos Falck Ambulans.

Falcks vd Sven Engquist säger att bemanningsbolaget används endast för att företaget ska kunna kontrollera de anställdas övertid; hellre att de arbetar extra för Falck än för någon annan, vilket ofta varit fallet, menar han.
– De har jobbat inom brandkåren, taxi, olika vaktbolag eller på bondgård. Ingen har kontroll över personalen om de jobbar extra hos andra och vi vill inte att de jobbar dygn efter dygn efter dygn.

Enligt lag får man inte jobba mer än 200 timmars övertid per år. Nu säger du att ni driver bemanningsföretaget just för att man ska kunna jobba mer än så.

– Det är korrekt. Men i dag jobbar många 1 000 eller 1 500 timmars övertid. Det vill jag komma åt.

Var går då gränsen för Falck?

– Det bestämmer lagen. Det finns bestämmelser för dygns- och veckovila. De flesta individer är heller inte i närheten av att jobba så mycket övertid.

– Vi följer de kollektivavtal vi är anslutna till. Det är inte förbjudet att ha bemanningsföretag.

Kritiken mot Falcks policy för arbetstid har varit hård. Fackförbunden har protesterat högljutt, och såväl Socialdemokraterna som Moderaterna framhåller att patientsäkerheten alltid måste sättas i första hand.

Vd Sven Engquist menar att det rör sig om en ”ideologisk diskussion”:
– De som driver det här har sin egen agenda. De vill inte att ambulanssjukvård ska drivas i privat regi.

Men enligt Jörgen Ekström är verkligheten på golvet avgörande. Bolagens villkor – och spariver – har lett till oacceptabla arbetsförhållanden:
– Personal som inte är utvilad fungerar dåligt både psykiskt och fysiskt. Tålamodet brister lättare och risken för felbehandling ökar. Särskilt när personalen är oerfaren.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vard-aventyras-av-utmattad-personal_74...

Uttalande från Falck Ambulans angående artikel i Svenska Dagbladet den 8 augusti 2012

Svenska Dagbladet (SvD) publicerade en artikel den 8 augusti 2012 med rubriken ”Vård äventyras av utmattad personal”. Artikeln innehåller en rad felaktiga påståenden och vi vill med denna information bemöta de påståenden som presenteras som fakta i artikeln.

Detta dokument är strukturerat med Svenska Dagbladets påståenden först och sedan publiceras våra svar på dessa påståenden.

SvD: 13 ambulanssjuksköterskor har sagt upp sig, och flera är sjukskrivna. Falck vill trots detta att personalen ska jobba mer övertid än vad lagen tillåter. Genom att starta ett bemanningsbolag kan företaget runda regeln om max 200 timmars övertid.

Vårt svar: Precis som hos alla vårdgivare i Sverige är sommarperioden ofta en utmaning eftersom många medarbetare ska ha semester samtidigt. Dock används vårt bemanningsbolag i en mycket begränsad utsträckning i Stockholm. Det handlar om 2 stycken medarbetare totalt i Stockholm som tillfälligt arbetar hos vårt bemanningsföretag. I Stockholm har vi totalt 128 tillsvidareanställda medarbetare. Under de senaste 12 månaderna har vi i genomsnitt haft en korttidssjukfrånvaro på 1,7 %. Vilket får anses vara en låg sjukfrånvaro.

Den stora majoriteten av våra medarbetare ligger på en relativt låg nivå gällande övertid. Som ett medeltal kan vi berätta att utslaget på varje medarbetare så handlar det om 38,3 timmars övertid per medarbetare under perioden januari-juni 2012. Utslaget per månad handlar det om 6,4 timmars övertid per medarbetare. Vi hamnar därmed med god marginal under de gränsvärden som regleras i lagstiftningen. Det är ett fåtal medarbetare hos oss i Stockholm som arbetar mycket övertid.

Vårt bemanningsbolag heter Falck Services. Syftet med bemanningsbolaget är att erbjuda medarbetare allmän visstidsanställning för arbete med t.ex. utbildning, inom annan Falck verksamhet eller i utlandstjänst. Undantagsvis används även en anställning inom Falck Services för att bemanna arbetspass inom ambulanssjukvården. Detta omfattar för tillfället 2 stycken medarbetare som väljer att arbeta tid utöver heltidsmått i egen organisation istället för att arbeta på avdelning på sjukhuset eller hos annan ambulansleverantör. Falck Ambulans har god överblick och kontroll på genomförd tid inom Falck Services respektive Falck Ambulans i syfte att kunna leverera en patientsäker vård.

SvD: Ambulanspersonal i Stockholm går på knäna efter en vår av många timmars övertid, passen är långa och intensiva utan möjlighet till raster. Detta hotar patientsäkerheten.

Vårt svar: Det är klart att det kan uppstå övertid vid arbetstidens slut på grund av akuta situationer där patienter behöver oss. Antalet uppdrag och beläggningen ökar ständigt i Stockholmsregionen, precis som i ambulanssjukvården i hela Sverige. Detta ställer höga krav på våra medarbetare och att vi som företag tar vårt ansvar för att göra allt vi kan för en hållbar arbetsmiljö. Återigen vill vi hänvisa till att vi hamnar med god marginal under de gränsvärden för övertid som regleras i lagstiftningen.
På grund av den ökade belastningen tillämpar vi inte dygnstjänst i Stockholm längre sedan den 1 februari 2012. Vi tillämpar enbart halvdygnstjänst (12 timmars pass) för att man ska slippa alltför långa arbetspass. Vi har sedan i vintras arbetat gemensamt med fackförbunden och skyddsombuden för att hitta lösningar på rastproblematiken.

När det gäller den allmänna situationen med ett ständigt ökat antal uppdrag för ambulanssjukvården så tar vi vårt ansvar, men vi kommer givetvis att fortsätta jobba med dessa frågor. Vi har infört bilar för pågående personal för att säkerställa att de alltid kan åka ut och byta av personal som ska avsluta sina pass. Men det är också viktigt att påpeka att det inte är vi som dirigerar bilarna. SOS-Alarm dirigerar bilarna och uppdragsgivaren Stockholms Läns Landsting har ett ansvar att sätta in rätt antal enheter i relation till antal uppdrag.

Tillsammans med övriga entreprenörer i Stockholm, som har samma utmaningar, har vi jobbat fram ett projekt för att möjliggöra att medarbetare får möjlighet att byta personal under pågående uppdrag för att minimera risken att inte få komma hem efter avslutat arbetspass.

Historiskt har ambulansverksamheten varit en beredskapsorganisation där det varit möjligt att genomföra sina lunchuppehåll under arbetstid. Denna möjlighet har gradvis minskat i takt med det ökade antalet ambulansuppdrag. Vi har sedan i vintras fört en diskussion med fackförbunden och våra medarbetare för att hitta lösningar på rastproblematiken. Vi har ett förslag där vi erbjuder vår personal lunchavbytare, som på de flesta arbetsplatser. Denna diskussion pågår dock fortfarande, men frågan är högst aktuell.

SvD: SvD rapporterar om ett pass där personalen varit i tjänst i 24 timmar, trots detta blir de kallade till en trafikolycka. Detta resulterar i att de får jobba upp till 30 timmar i sträck. Detta gör att personalen är fysiskt och psykiskt utmattade.

Vårt svar: Vi vill återigen hänvisa till att vi sedan den 1 februari 2012 avskaffat heldygnen på alla stationer som vi driver i Stockholm, vi har endast halvdygnstjänst i Stockholm idag. Vi har infört bilar för pågående personal för att säkerställa att de alltid kan åka ut och byta av personal som ska avsluta sina pass. Just för att undvika sådana situationer som SvD hänvisar till ovan.

SvD: Schemalagda arbetsveckor om 42 timmar är villkoren för många, därtill följer ofta övertid.

Vårt svar: Vi följer alltid kollektivavtalen. Ordinarie arbetstid ligger på mellan 37,0-38,25 timmar inklusive måltidsuppehåll. Därtill tillkommer 4-5 timmar jourtid. Jourtiden är förlagd under tid där verksamheten har som lägst beläggning.

SvD: Det finns de som sedan årsskiftet jobbat mellan 200-300 timmar övertid. Falck nöjer sig dock inte med detta. För att möjliggöra ytterligare övertid så använder Falck ett bemanningsföretag. Därmed kan man ta ut ett obegränsat antal övertidstimmar från personalen.

Vårt svar: Återigen är den korrekta övertiden som medeltal per medarbetare 38,3 timmar under perioden januari-juni 2012. Det är ett fåtal medarbetare som arbetar mycket övertid. Den stora majoriteten i Stockholm ligger på en relativt låg nivå.

SvD: Facket tycker inte att man ska kunna jobba för två företag samtidigt.
Vårt svar: Det är vanligt att medarbetare inom ambulanssjukvården har fler arbetsgivare, så har det alltid varit historiskt sett.

SvD: Bristen på ambulanspersonal är skriande. Inför sommaren rapportade SvD att full bemanning saknas för 70 dygn bara under sommarmånaderna.

Vårt svar: Vi kan konstatera att vi levererat enligt avtal under hela sommaren. Det betyder att samtliga våra enheter rullat enligt vårt avtal med Stockholms läns landsting. Det finns därmed ingen anledning till oro att en ansträngd personalsituation under sommaren leder till att ambulansenheter inte går enligt ordinarie schema.

SvD: Arbetsmiljöverket har kritiserat den psykosociala miljön på företaget både i Stockholm, Göteborg och Linköping och konstaterar att Falck Ambulans saknar kompetens för att åtgärda problemen.

Vårt svar: Vi tar vårt arbetsmiljöansvar på fullaste allvar. Det pågår ett gemensamt arbete tillsammans med skyddsombuden och de fackliga organisationerna för att komma tillrätta med den kritik som framförts, bland annat med arbetsmiljökartläggningar för att identifiera bristerna som finns. Detta kommer sedan att användas som underlag till handlingsplaner för att åtgärda uppvisade problem.

Sammantaget anser vi att artikeln i Svenska Dagbladet ger en felaktig bild av situationen hos Falck Ambulans i Stockholm. Sjukvården ställs alltid inför utmaningar och ambulanssjukvården är särskilt utsatt eftersom belastningen ständigt ökar. Men det är utmaningar som vi dagligen arbetar för att hitta lösningar på och invånarna i Stockholm kan lita på att våra ambulansresurser finns där när de behövs.

/Ledningen för Falck Ambulans AB