Pensi Rescue Oy produkter PPPress AB RescueSALE

Unikt studieupplägg med två studenter i ambulans

Tid att läsa
1minut
Läst

Unikt studieupplägg med två studenter i ambulans

08 januari 2018 - 21:40
Publicerad i
Artikel kategorier: 
0 kommentar/er

Ambulansen i Stockholm har testat att låta sjuksköterske- och läkarstudenter tillsammans åka på utryckningar. Det unika utbildningsupplägget har varit givande för både studenter och handledare och ska nu utvidgas.

Sedan några år tillbaka har studenter på sjuksköterskeprogrammen i Stockholm kunnat göra sin verksamhetsförlagda utbildning inom ambulansen. Det har varit ett sätt att väcka nyfikenhet för vårdområdet, med en lärandemiljö där studenterna får ta svåra och snabba beslut kring patienter som de inte vet så mycket om.

Studenterna har varit nöjda med sina placeringar och fått med sig viktig kunskap, visar en vetenskaplig artikel som publicerats i tidskriften Nurse Education in Practice.

Läs också: Studenter stärks av att vara två

Uppskattat koncept

En av författarna till artikeln är Veronica Lindström, sjuksköterska, docent vid Karolinska institutet och samordnare för Akademisk ambulans i Stockholm som knyter samman lärosätena och ambulansverksamheten.

– Vi har haft allt fler sjuksköterskestudenter de senaste åren. Vi kände att det var dags att ta nästa steg i den pedagogiska utvecklingen och introducera ett interprofessionellt lärande, vilket hittills har varit väldigt lyckat för både studenter och handledare, säger Veronica Lindström.

Läs också: Få studenter att lyfta

Löser uppgiften tillsammans

Under två veckor hösten 2017 fick sjuksköterskestudenter på termin fem och läkarstudenter på termin sju följa med två handledare i en ambulans under två åttatimmarspass.

De åkte på alla typer av uppdrag. Vid akuta situationer eller omhändertaganden i offentlig miljö tog handledarna ansvar för patienten i det inledande skedet. När läget hade stabiliserats och patienten kommit in i ambulansen fick studenterna ta över.

– När det bara är en student är det lätt som handledare att ta över för mycket. Nu kunde vi ofta stå vid sidan om, med händerna i fickorna, och se hur fint de tillsammans löste alla situationer. De lärde sig av och med varandra. Samma nytta hade vi handledare av att vara två, vi kunde lära oss olika pedagogiska grepp och reflektera tillsammans, säger Veronica Lindström.

Läs mer på: https://www.vardfokus.se/webbnyheter/2018/januari/unikt-studieupplagg-med-tva-studenter-i-ambulans/