Ambulanser för dåliga

Här finns intressanta nyheter som berör den prehospitala akutsjukvården.
Låst
Användarvisningsbild
Newsmaster
Sajt Admin
Inlägg: 629
Blev medlem: 4/2 2005 11:10

Ambulanser för dåliga

Inlägg av Newsmaster » 5/11 2007 13:49

<b>Ambulanser som plötsligt lägger av eller inte startar alls - nu har ambulanspersonalen i Kiruna fått nog. De kräver att landstingspolitikerna gör något och det fort, skriver Norrbottens-Kuriren.</b>

Situationen med undermåliga ambulanser ställdes på sin spets på torsdagskvällen med en ambulans som vägrade starta, den hade laddat ur ström och var stendöd. Och det var inte första gången. Personal vid ambulansen i Kiruna finner situationen oacceptabel.

På tisdagen samma vecka hände något liknande med en av de andra bilarna.

Den nyaste bilen i ambulansens vagnpark är av årsmodellen -02. Men även den krånglar.

Ett ljus i mörkret är att en ny bil är beställd och levereras i november/december. Men det räcker inte, menar ambulanspersonalen.

Landstingsrådet Britt Westerlund (s) säger att bilarna byts ut med ett visst mellanrum, fördelat över hela länet enligt ett visst schema. Hon är dock inte uppdaterad kring situationen i Kiruna.
- Jag har hört förut att de har haft problem, men det var ett bra tag sen. Jag ska kolla upp det här i morgon och be om en rapport. Det här tänker jag inte lämna, säger Britt Westerlund.

Låst