Hjälpte till – fick bilen uppklippt

Här finns intressanta nyheter som berör den prehospitala akutsjukvården.
Låst
Användarvisningsbild
webmaster
Sajt Admin
Inlägg: 64
Blev medlem: 9/3 2004 19:14
Kontakt:

Hjälpte till – fick bilen uppklippt

Inlägg av webmaster » 5/1 2008 17:43

Robert Collins blogg http://blogg.aftonbladet.se/19401Ambulanspersonalen tar inga risker” speglar kanske allmänhetens frustration över att stanna och hjälpa till vid trafikolycka och sedan få sin bil uppklippt.

Nu har det hänt igen när Erland Jakobsen, 27, stannade för att hjälpa till vid krocken och lät offren sitta i hans nya Mustang. Då klippte räddningstjänsten upp taket på bilen.

Förra lördagen köpte Erland Jakobsen från Hassela en Ford Mustang. I torsdags körde han genom samhället i sin nya bil och kom fram till en olycksplats.
– Två kvinnor stod på vägen och frös. Jag stannade och sa att de fick sitta i min bil medan de väntade på räddningstjänsten, säger Erland.

När brandkåren och ambulanserna kom fram klagade den ena kvinnan över nacksmärtor. Hon tilläts inte kliva ur fordonet på vanlig väg.
– Räddningspersonalen sa att de var tvungna att klippa upp biltaket för att få ut henne utan att riskera att ryggskadorna blev värre. Det var inte vidare kul, säger Erland Jakobsen.

Personalen berättade sedan att de inte var säkra på om skadorna på Erlands bil kunde ersättas av försäkringsbolaget.
– Min Mustang var ju inte inblandad i själva olyckan, säger han.

I februari i fjol råkade en taxichaufför ut för en liknande händelse i Rosvik utanför Piteå. Han lät två skadade sitta i bilen och fick taket sönderklippt. Försäkringsbolaget vägrade att ge honom ersättning. Till sist betalade en av de skadades försäkringsbolag honom.
– Men jag pratade med Folksam i dag, och jag tror det kommer att lösa sig för mig, säger Erland – som tills vidare tar sig fram till fots.

Låst