Nya ambulanser upprör ambulanspersonal

Här finns intressanta nyheter som berör den prehospitala akutsjukvården.
Låst
Användarvisningsbild
Newsmaster
Sajt Admin
Inlägg: 629
Blev medlem: 4/2 2005 11:10

Nya ambulanser upprör ambulanspersonal

Inlägg av Newsmaster » 13/11 2008 9:11

<b>En upphandling av åtta nya ambulanser upprör personalen inom ambulanssjukvården i Västernorrland. Enligt personalen är de tvåhjulsdrivna fordonen omöjliga att köra i vinterväglag. De tunga fordonen kräver dessutom att de 34 förarna skaffar sig dyrbara c-körkort, skriver Sundsvalls Tidning.</b>

Personalen inom ambulanssjukvården känner sig helt överkörda. Den upphandlade bilmodellen heter Mercedes Benz Sprinter. Redan tidigare har den haft dåliga erfarenheter av en mindre modell Mercedes Benz Vito i vinterföre.

Personalen protesterar i en skrivelse mot den upphandling som gjorts.
– Det är irriterande att informationen når oss efter att det är bestämt. Det är min arbetsmiljö det handlar om. Jag sitter i det här fordonet varje dag. Jag vill kunna sitta säkert och ha patienttrygghet men det får stå tillbaks nu med tanke på att de vill ha tvåhjulsdrivet, säger den anställde.

Den förklaring personalen fått av ledningen varför det blev just Mercedes Sprinter är att lastvikten måste vara högre i de nya bilarna.

I skrivelsen står: " Idag är lastvikten på de bilar som personalen önskar 550 kg, (Volvo V 70 AWD), och bilarna som arbetsledningen tackat ja till har lastvikt på 725 kg, (Mercedes Sprinter)."

Det innebär att det större fordonet kan lasta 175 kg. Behovet av högre lastvikt uppstår vid transporter åt intensivvården och vid kuvöstransporter till Umeå och Uppsala, enligt den anställde.

Enligt skrivelsen sker det 50-100 gånger per år medan stationen i Sundsvall totalt har 12 000 uppdrag årligen. Personalen önskar sig en speciell bil för dessa uppdrag. Den påpekar även att bränslekostnaden blir högre för Mercedesbilarna.

Sören Lanner, upphandlingschef för Landstinget Västernorrland, säger att de bara har följt kravspecifikationen.
– Kravet på större bilar beror, tror jag, på att patienterna och utrustningen i ambulanserna har blivit tyngre. Varför det blev tvåhjulsdrift beror på att Mercedes fick problem med fyrhjulsdriften. Den bil som återstår är en Cheva. En sådan har vi inte råd att köra. Volvobilar finns inte att få tag i. Det är ingen som bygger på Volvo-chassi i Sverige så vitt vi vet. Det är inte så många län som köper fyrhjulsdrift. Norrbotten och Västerbotten är inte några notoriska fyrhjulsdriftsköpare, säger han.

Men Volvo-ambulanser finns. Nilsson i Laholm bygger och säljer Volvoambulanser.
– Det var samma turer förra gången Västernorrland köpte bilar. Personalen ville ha mina bilar men cheferna köpte andra. Jag levererar just i dag fem bilar till Norrbotten, säger Hans Allan Martinsson.

Låst