Utvecklingen stannade!

Här diskuteras allt som rör kvalitetsutveckling, projekt m m.

Moderator: ambus

Har utvecklingen i ambulansverksamheten saktat av sista åren?

Ja!
10
83%
Nej!
2
17%
 
Antal röster: 12

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 17/11 2004 15:41

Jag tycker fortfarande att Dalarnas behandlingsriktlinjer är primitiva - precis som SLAS - och inte tar tillvara högre kompetens.

En ambulansorganisation som verkar ligga i framkant är ambulanssjukvården vid Sahlgrenska universitetssjukhuset:
http://www.sahlgrenska.se/templates/Page____22909.aspx

Även Stockholm verkar ligga i framkant, tyvärr har de tagit bort sina behandlingsriktlinjer på sin hemsida:
www.ambulanshelikopter.nu

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 20/11 2004 23:57

Måste börja med att säga att det faktiskt är lärorikt för en själv att höra andras åsikter. I min lilla naiva värld fick jag för mig att jag hade klämm på rätt så mycke då det gäller arbete i ambulans men hela tiden upptäcker man att det finns saker som man kan bli bättre på. Jag har riktat en hel del kritik till den ambulansorganisation som jag tillhör och börjar faktiskt inse att tillståndet faktiskt är sämre än så. Jag vill skylla en hel del på 05/10. Alla verkar bara vänta på det magiska datumet men vad händer efter det? Ambulansverksamheten blir ju faktiskt inte bättre om ingenting görs.

Har intreserat läst igenom behandlingsanvisningarna för ambulanssjukvården vid Sahlgrenska. De referenser man har är de behandlingsanvisningar man själv arbetar efter. Dalarnas behandlingsanvisningar är bra i jämnförelse med de vi använder men bleknar i jämnförelse med Sahlgrenska.

Ska det heta riktlinjer eller anvisningar. Tror inte att det spelar så stor roll. Ambulansläkarens huvuduppgift är att tala om hur vi ska jobba. Vår ambulansläkare säger att vi ska jobba efter riktlinjerna och att vi ska kunna motivera i journalen då vi gjort undantag. Det finns tillfällen då behandlingsriktlinjerna inte behöver följas anser jag. Problemet blir som Vox skriver att vissa gör allt för att t.e.x. slippa sända 12-avl EKG mitt i natten. Det brukar inte heller vara några problem då ambulansverksamheten aldrig synas av någon.

Till AA skulle jag vilja vända på ditt resonemang lite. I hur många procent av fallen skulle patienten dö om ej sjukvårdsutbildad personal hämtade patienten t.e.x. Taxichafförer?

Endast några promillen av alla patienter man skjutsar dör i ambulansen(hjärtstopp ej inräknat). Att sänka den siffran tror jag är möjligt och där borde anestesisköterskor kunna bidra till ökad överlevnad.

Självklart ska alla vara duktiga på kardiologi och en bonus är ju om dessa kan skydda luftvägarna på patienten också. Det vi behöver är folk som kan avgöra då patienten behöver behandling och med vad. Dagens kardiologikunskaper är det lite si och så med. Alldeles för många vet inte hur man kopplar upp ett 12-avl EKG eller hur kontraindikationerna för trombolys ser ut. 10p Kardiologi är en riktigt bra kurs som den ser ut idag. (i stort sett identisk med läkarlinjens kardiologikurs). Har dock hört att den eventuellt ska ändras till att bli en magisterexamen om 40p vilket är synd. Då känns den inte lika aktuell att gå för sköterskor utanför hjärtsjukvården.

Ett led i utvecklingen av ambulanssjukvården tror jag är att vi granskas mer. Någon typ av feedback existerar inte. Det finns ingen som bedömmer vad man gör. Inte ens utifrån journalerna man skriver görs någon bedömmning. Iallafall jag vill bli kritiskt bedömd så att jag får chans att bättra mig.//Novisen

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 21/11 2004 10:42

Novisen skrev:

Till AA skulle jag vilja vända på ditt resonemang lite. I hur många procent av fallen skulle patienten dö om ej sjukvårdsutbildad personal hämtade patienten t.e.x. Taxichafförer?

Endast några promillen av alla patienter man skjutsar dör i ambulansen(hjärtstopp ej inräknat). Att sänka den siffran tror jag är möjligt och där borde anestesisköterskor kunna bidra till ökad överlevnad.
Det är väl inga taxigubbar i våran verksamhet vad jag vet.
Om så är fallet så har dom garanterat en sjukvårdsutbildning.

Vad exakt skulle en anestesisköterska kunna göra för att få ner dödligheten?

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 21/11 2004 13:51

AA, det här börjar bli uttjatat. Argumenten varför det kan vara bra att ha en med anestesikunskap i besättningen finns redan, läs tidigare insändare. AA har du funderat på varför det är övervägande anestesipersonal i akut bil, helikopter och en anestesiolog vid huvudänden av båren när du kommer in med en svårt skadad patient till akuten.
För att ytterliggare belysa vikten av adekvat ventilation. Ett normal värde för paCO2 är 4.5- 6.0 kPA. Ökar paCO2 med 1 kPa så ökar blodmängden i hjärnan med 20- 25%. Har du en skallskadad patient som samlar på sig CO2 på grund av inadekvat andning ökar tryckstegringen i huvudet vilket försämrar andningen ytterliggare mer CO2 större blodmäng osv.En sövning har andra positiva effekter men tänkte inte mässa för mycket. Jag var på en föreläsning för många år sedan där en neurokirurg påtalade vikten av tidig intubation av skallskadad. " hänger patienten knäveck i ett träd så ska han intuberas före han plockas ner "Varför är du emot utveckling av ambulanssjukvården, denna tråd påtalar just detta "utvecklingen stannade". Lyft huvudet se framåt vad kan man utveckla istället för att se med avund på kollegor som har en annan kunskap.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 9/1 2005 4:33

I Danmark går utvecklingen framåt. Innan 2009 ska det finnas en person i varje ambulans som kan sätta PVK och inom närmaste åren ska ca 200st "Paramedics" få börja ge läkemedel i.v. Undrar då de ska få syrgas i ambulanserna?

AuF

Inlägg av AuF » 9/1 2005 9:31

Är inte vidarutbildningen inom ambulanssjukvård ett steg i rätt riktning ?

Är det inte en klar förbättring att vid nyanställning går vi mer och mer åt hållet där det ställs som krav på amb-vub (ej ssk som jobbat x antal år inom just ambulans). Måste ju ses som en klar förbättring då de sensaste årens ssk hysteri ofta lett till att många går, utan tidigare akuterfarenhet och direkt från ssk`S skolbänk in i ambulansen, vilket måste ses som en väldigt stor säkerhetsrisk ?

Detta är från en grön ssk stud som snart är "klar" men absolut inte känner sig redo för ansvaret i ambulans.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 19/1 2005 23:04

Vill rätta till ett påstående i förbifarten angående danska ambulanser och att dessa inte skulle ha syrgas. Min danska är inte så bra upptäcker jag. Lut betyder syrgas och inte luft som jag trodde. Danska ambulanser verkar ha lut. Glöm allt jag skrev om det tidigare.

Skriv svar