Stockholms akutbilar

Här diskuteras allt som rör kvalitetsutveckling, projekt m m.

Moderator: ambus

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 12/6 2008 9:52

Novisen skrev:Åkte med fyra dagar i Huddinge för några år sen. Så här såg larmen ut!

1. CBS
2. Hoppat framför tunnelbana
3. Hjälp med smärtlindring
4. Trafikolycka
5. Trafikolycka
6. Lungödem
7. Hjärtsvikt
8. Hjärtstopp
9. Hjärtstopp
10. Allergisk reaktion
11. Främmande kropp barn
12. Trafikolycka
13. Sårskada hals
14. Knivskuren hals
15. Trafikolycka
16. Trafikolycka
17. Trauma, fall från hög höjd
18. Hjärtstopp
19. Hjärtstopp
20. Trafikolycka
21. Hjärtstopp
22. Hoppat framför tunnelbana

Sen vet ju alla att det inte alltid är så allvarligt i verkligheten. En del av larmen blev återbud då ambulanspersonalen hade läget under kontroll. Några av larmen var direkt larmning av ambulanspersonal på plats som önskade assistans. Vid sju av larmen var akutbilen före ambulans på plats.

Det är dessa larm en akutambulans med ska ta och inte alla andra tramsresor man får
ett dygn på akutambulans


Buksmärtor i 3år ej påverka/ vårdcentral? närakutmott.?
kommer ej upp från golvet/ kan inte hemtjänst lyfta upp tanten nej för deras ryggar är för svaga fick man tillsvars?
feber i 1 vecka/ vårdcentral ?
ont knä/ kan man springa runt hemma amb.behov?
förkyld/ vårdcentral?
fylla/ polis?
farsa på stan/kan inte farsan åka å hämta sin dotter själv?
polisjobb/ sparka ut fyllo från trapp amb. jobb?
ont finger/ orkar inte änns säga nått.!
taxikörningar vanlig taxi ?
överflytt mellan vårdinrätt./ liggande taxi?
unga friska pers. som hoppar upp på båren ska åka
har bet. skatt minsann. tåg taxi bil buss?
mm

Bra jobbat SOS ALARM
suck suck under ett pass är man polis, psykolog, farsa på stan, socialtant, hemtjänstper, väktare, slaskhink, lyftkran visst kan jag ta dessa uppgifter men ska * ha lön för det då.
SORRY MÅSTE BARA FÅ KLAGA ÄR INTE BITTER JÄMT. äR BARA LITE TRÖTT :-)

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 12/6 2008 12:40

SOS har ett vattentätt system.. om alla får ambulans så kan inget bli fel!

Nu var det lite offtopic då vi disskuterar akutbilarna..

De kommer få förstårkning av e läkarbil står ju klart.. Det är falck sm bestämmer vart den ska stå. I upphandlingen står att den ska stå centralt (sen är det bara att titta vart falck har sina stationer).

Läkaren kommer inte vara knuten till ett sjukhus om man med det menar att läkaren ska hämtas upp vid uppdrag, läkaren ska vara "på bilen" under sitt pass.

Läkarna är förbannade för att de inte får flyga. Vet bara en av hkpläkarna som kommer jobba på läkarbilen.

Ang. ny personal på hkp. Falck säger sig vara noga vilka man anställer.. Därför anställer man personal från huset, nsk förstås med noll (0) erfarenhet av prehospial vård innan. Jisses.. Trodde vi gått ifrån tron att en nsk endast är på amb/hkp för att intubera..

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 12/6 2008 15:25

Intressant att läkarna inte följer med till bilen. Anser de att de inte behövs prehospitalt när de inte får flyga? Man kan fråga sig om intresset i arbetet då ligger i att kunna få gå omkring och glassa och kalla sig helikopterläkare eller att få arbeta prehospitalt för att hjälpa folk.
To whom much is given, much is expected.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 12/6 2008 16:29

Har inga åskter om det. Men jag tror att många, även läkarna förstår att det kommer bli riktigt mycket jobb att göra. jobben kommer inte heller att vara av samma kvalitet

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

akut akut

Inlägg av kire1111 » 13/6 2008 9:14

Måste det finnas akut bil ? skulle det vara helt fel att göra dessa till vanliga akutamb?. Skulle det dö mer människor då eller. Kan tycka att det som behövs i dag är fler bilar med bårar där bak som tar alla prio 2, 3 inte läkebilar eller akutbilar alla ska dra sitt strå till stacken tycker jag medans man väntar på den stora olyckan. Varför kan man inte dra 2 ambulanser om det är så himmla akut ? som i andra landsting funkar super. Visst då kanske gammla agda eller fyllnisse får vänta några minuter extra på sin gula taxi, men de flesta kommer ändå få sitta på akuten 10 timmar så vad gör några minuter extra. kan tycka att akutbilen spelat ut sin roll nu när man har duktiga vubbade syrror i akutamb. tycker bara det är sån slöseri med resurser att använda rullande avanserade akutrum med väl utb syrror till att köra fylla, gammla agda taxi prio 3 4 uppdrag helt galet. Och till sist vad * ska läkaren ut o göra i en bil, åka på hembesök och skriva ut recept visst och det kommer säkert de vilja göra jämt tror inte det. Tror nog vi klarar oss utan en virrig ung läkare på olycksplatsen.

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 13/6 2008 10:43

Så länge akutbilen bemannas av ett begränsat antal läkare med erfoderlig erfarenhet så ser jag inget problem att dessa kommer ut och bestämmer lite på olyckor. Vi har 2-3 läkare som tjänstgör på akutbilen och som vi känner väl och vet var vi har. De har god kännedom om hur vi arbetar och det funkar alltid nästintill optimalt.

Har hänt att vi träffat på at-läkare med lite eller ingen erfarenhet som egentligen bara är i vägen för oss. Dessa har egentligen inte på en olycksplats att göra, åtminstone inte med medicinanasvar.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 13/6 2008 13:53

Anledningen till att ha en akutbil är väl i första rummet att ha extra resurser på plats med spetskompetens för att stödja. Problemet med felanvändning av resurserna är ett stort problem men faktiskt en ännu större utmaning att komma till rätta med. Läkare eller sjuksköterskor som prioriterar på SOS tror inte jag får bort problemet. Stockholm försöker faktiskt utveckla hela ambulanssjukvården till att bli mer än en transportorganisation. Tre akutbilar som kan fungera som extra stöd, decentraliserad vård för ökad tillgänglighet, läkare i beredskap som kan stödja och medverka.

Sedan tänkte jag spekulera lite nedan :roll: :
I Skåne misslyckades man för att man satsade stort och sa klart och tydligt att narkossköterskor och ambulanssköterskor inte har tillräckligt med kompetens för att sköta om patienterna. Plötsligt skulle man ringa om självklara saker och det fungerar inte riktigt i praktiken då ambulanssjukvården kanske är den mest autonoma delen av hela sjukvården. Personalen upplevde att de blev dumförklarade. Istället för att bli ett stöd och en resurs så blev PHAT bilarna cheferna som åkte runt och sa till ambulanspersonalen att sätta på halskrage på patienterna bildligt talat. Den dagen man tar in läkare prehospitalt (vilket sker på fler och fler ställen) så ska man väl stärka sjuksköterskorna och ambulanssjukvårdarnas roll. Triage, konstaterande av dödsfall, behandling i hemmet mm ska så långt det går skötas av ambulanspersonalen med stöd om så önskas av läkaren. Slå mig om jag har fel!!!
Specialist anestesi och ambulans

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Inlägg av ditte » 13/6 2008 14:31

Det finns många anestesisjuksköterskor integrerade i ambulanssjukvården SLL. En hel del av dessa uppfyller kraven för utökad ordination, vilket i sin tur medför enligt SLL behörighet att söva pt medelst RSI.
Nu är det så att ambulansläkarna (Medicogruppen) vägrar att ordinera dem som inte tjänsgör i akutbil. Det finns ingen bra motivering till detta utan är enbart ett faktum. Detta leder till att när erfaren och uppdaterad nsk i ambulans bedömer att pt behöver läkemedlen :Pentothal, Celocurin, Rescueflow, Cyanokit samt Ketalar i doser över 30 mg, Morfin över 20 mg så måste akutbil tillkallas. Vid intubation på annan än livlös samt pt under 15 år så måste akutbilsresurs tillkallas. Finns det ingen akutbilsresurs så får pt vara utan behandling trots enl SLL behörig kompetens på ambulansen.

En annan rolig sak är ju att man fortfarande drar akutbilarna från förort-förort med väldigt långa framkörningstider på stillen när man har Nsk kollegor på ambulansen väldigt nära. Assistanslarm utnyttjas ytterst sällan vilket leder till att behövs fler händer får man vänta 15-20 min ibland istället för 5 min, bra vård eller hur...

Jag har tidigare beskrivit att många nsk på akutbilen inte vågar söva pt. I veckan träffade jag en frustrerad kollega som suttit och försökt hålla liv i en pt med massiv aspiration en stund innan akutbilen kom. Vad skönt med akutbil tyckte kollegan (som är erfaren nsk, men utan anestesi lm eftersom endast ambulanstjänst ingår i dennes uppdrag) nu söver vi pt eftersom medicinerna äntligen tutat hit ! Men ack så kollegan misstog sig, akutbilssyster ville inte eftersom hon kände sig litet osäker.... Jag lovar att det vibrerar av ilska på en del håll...

Kontentan av det hela : Akutbilsverksamheten och Medicogruppen består av bakåtsträvare som fortfarande glider omkring i ett mossigt 1990-tal !

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 14/6 2008 8:40

Läkarbilen ska inte hålla på med dödförklaring, receptskrivning och hembesök då den tjänsten redan är upphandlad och vunnen av andra företag. Akutläkarbilen ska syssla med ren akutsjukvård, dock är inte detta specificerat.

Det är inte sant att medicogruppen inte låter andra nsk än akutbilnsk ha utöka delegeringar. Utökade doser av ketalar kommer med delegeringen för nsk och sedan är det bara skicka in ett papper för att få rapifin, dormicum. Cyanokit förstår jag inte varför du vill ha i bilen?

ditte; din kollega har handlat helt fel enligt riktlinjerna om han/hon sitter kvar på plats för att invänta akutbil.. Det får inte fördröja patientens vård. Patienten ska lastats och avtransporteras. Då får man möta upp akutbilen om man tycker man har behov av dom.

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Inlägg av ditte » 14/6 2008 16:28

Niklas !

Nu nu var det ju så att i detta fall landade akutbilen inom ramen för rimlig väntan. Har du en kritskt hypoxisk pt som ej går att laryngoskopera pga svalgreflexer så anser iaf jag att 100% krut på att behålla fria luftvägar är a och o. Ser man intubation som lösningen på problemet så kan ibland en stunds väntan vara ok ffa om luftvägen kräver manipulation hela tiden och ingen annan assistans finns dragen, alternativet är ju en död pt. Det stora problemet var att kollegan fick inte söva för Medicogruppens läkare och akutbilssyster inte vågade... bra vård va ? Med rätt ordinationsnivå på nsk i ambulans hade problemet aldrig uppstått för då hade min kollega sövt och intuberat innan någon hade blinkat.

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Inlägg av ditte » 14/6 2008 20:28

Hej igen Niklas. Mig veterligen ordineras nu INGEN nsk som INTE har akutbilstjänstgöring i sitt uppdrag med utökad ordination. Ordination på Rapifén och Dormicum särklassas och har inte med utökad ordination att göra. För att administrera dessa krävs 6 månader på klinik, för utökad ordination minst 3 år.
Är jag felunderrättad så får du gärna korrigera mig !
Har jag rätt så är det väl förskräckligt att hindra kompetent personal att behandla pt med livräddande/lindrande åtgärder.

Det är baske mig ointressant om man sitter i en akutbil eller ambulans när det kommer till kritan.
Att hävda mängdträning på akutbilen håller aldrig för oavsett hur många pt du tränar på där ersätter det aldrig klinisk rotation på anestesiavd. Så oavsett om man åker amb eller akutbil krävs viss rotation för att upprätthålla sin kompetens.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 15/6 2008 11:55

Du har säkert rätt, jag missuppfattade dig vad gäller vad du menar med utökad delegering. Att medicogrupen säger till nya nsk att de får ge ketalar efter behov och sedan skriva en avvikelse tycker jag är galet.. Det ska inte behöva skrivas avvikelse med riktiga ordinationer.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 15/6 2008 13:06

Vad är det som händer i SLL egentligen? Landstinget har varit ett nationellt föredöme med sina generella direktiv. Är det finnarna som helt tagit över styrningen? Vem är ansvarig för att dessa anställts?

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Inlägg av ditte » 15/6 2008 13:12


kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

h

Inlägg av kire1111 » 18/6 2008 12:28

varför kör man på i samma gammla spår i stockholm år efter år samma gammla tugg hitt i ditt?
Man höjer kompitensen till vubbade syrror, sätter in nya grejer som ska användas till allt möjligt. Men resorna är bara i taxi nivå och den ända grej man använder är filt för det mesta. Jag kan inte förstå att man har en rullande akutmott med välutb. personal som man utnyttjar till en taxi idag, vilket slöseri av skatte pengar blir rent förbannad att denna resurs används så himmla fel idag. Jag förstår att akutbilen fanns när det satt ambulanssjukvårdare i amb, då kom akutbilen som ett bra stöd kan jag tänka men idag när det åker runt super duktiga vubbade syrror i amb kan jag inte riktig förstå varför akut bilen ska vara kvar idag som den är. och varför ska sos ha mer att säga till om när det gäller att ta med pat eller ej syrran på sos ser ju inte pat som syrran på amb gör. jag tror att det sitter några bakåt strävare som är rädda för förändring och kunna se i andra banor. kör bara på i samma gammla spår o tugg så har vi alltid gjort. Tror att många som bestämmer är rädda om sina jobb. Jag fattar inte hur man tar den ända akutambulans som finns i amrådet till en prio 3 eller 4 låter denna köra mellan sjukinrätt. Tycker jag är lika galet som om att tex brand ska åka mellan larmen å ta ner katter rensa avlopp och laga vattenläckor hela dagarna och nätterna. Låt ambulansen vara en akutambulans som det står att den är annrs kan vi lika gärna skriva taxi på den

Skriv svar