Intubering inom stockholms län.

Här diskuteras allt som rör kvalitetsutveckling, projekt m m.

Moderator: ambus

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 14/6 2008 8:30

Är det rykten eller finns det något bakom det? Visst finns det delegering på intubation för ssk med "utökad delegering".

Man har inte sett någon ökad överlevnad och ambulanssjukvården ska utgå från vetenskap och beprövad erfarenhet. Finns det då inget som tyder på att intubering är till godo för patienten så ska det inte användas. Sen kan jag också tycka att man som nsk med ex rotationstjänst ska kunna intubera vissa patientkategorier under vissa förutsättningar..

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Re: prehosp intubation

Inlägg av prehospital » 14/6 2008 13:52

narkossköt skrev:Det har nu nåtts oss på Södermalms sationen i Sthlm att vi narkossköterskor ska fråntas rätten till prehosp intubation av "medico-gruppen". Det är riktigt deprimerande hur vården igen ska gå bakåt i utvecklingen. IDIOTI är vad det är. Det är den nya proffessorn i ambulanssjukvård från Finland som inte gillar narkossköterskor överhuvudtaget. Vad jag vet intuberar inga narkossköterskor på delegering, utan det är på vårt eget ansvar eftersom det ingår i vår yrkesroll. Det skulle va ungefär som att säga till en amsjv att han inte får köra bilen utan att det ska va på delegering från en ssk. VANSINNE.
Vi narkossyrror måste gemensamt gör uppror mot detta! Det framstår ju som att A i ABCDE inte längre skall va först utan det kanske ska va CDE och sen A+B inne på sjukhus om pat överlever dit. ??!!
Vad har den kvinnliga finska professorn med ambulanssjukvården att göra?

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 15/6 2008 18:12

banan skrev:Det finns inga vetenskapliga bevis på att intubering prehospitalt skulle vara till en fördel. Tvärtom är det ett risktagande. Men det vet ju alla inom ambulansverksamheten.
På ett stillestånd med aspirationsrisk får man dock väga risken mot nyttan. Kanske är det tuben som i slutändan är avgörande för möjligheten att ventilera patienten. I kombination med lucas får man dessutom fria händer att tex sätta nål och ge läkemedel. Dessutom finns ju den ytterligare möjligheten att ge läkemedel i tuben. Så jag tycker att det är helt indicerat att tuba i vissa lägen, dock inte alla.

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Re: prehosp intubation

Inlägg av ditte » 15/6 2008 19:54

narkossköt skrev:Det har nu nåtts oss på Södermalms sationen i Sthlm att vi narkossköterskor ska fråntas rätten till prehosp intubation av "medico-gruppen". Det är riktigt deprimerande hur vården igen ska gå bakåt i utvecklingen. IDIOTI är vad det är. Det är den nya proffessorn i ambulanssjukvård från Finland som inte gillar narkossköterskor överhuvudtaget. Vad jag vet intuberar inga narkossköterskor på delegering, utan det är på vårt eget ansvar eftersom det ingår i vår yrkesroll. Det skulle va ungefär som att säga till en amsjv att han inte får köra bilen utan att det ska va på delegering från en ssk. VANSINNE.
Vi narkossyrror måste gemensamt gör uppror mot detta! Det framstår ju som att A i ABCDE inte längre skall va först utan det kanske ska va CDE och sen A+B inne på sjukhus om pat överlever dit. ??!!
Hej !

Har du läst tråden om stockholms akutbilar ?
Det du säger kan ju vara anledningen varför inga narkossköterskor i ambulans erhåller utökad ordination längre.
NÅGOT MÅSTE ABSOLUT GÖRAS !

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 15/6 2008 21:30

[quote="banan"]Det finns inga vetenskapliga bevis på att intubering prehospitalt skulle vara till en fördel. Tvärtom är det ett risktagande. Men det vet ju alla inom ambulansverksamheten.[/quote

Har du ingen delegering själv på intubation. Känns som att du är avis på de med mer utb än du själv.
To whom much is given, much is expected.

1264
Inlägg: 34
Blev medlem: 10/6 2008 20:15
Ort: Norrland/stockholm

Re: prehosp intubation

Inlägg av 1264 » 22/6 2008 23:15

narkossköt skrev:Det har nu nåtts oss på Södermalms sationen i Sthlm att vi narkossköterskor ska fråntas rätten till prehosp intubation av "medico-gruppen". Det är riktigt deprimerande hur vården igen ska gå bakåt i utvecklingen. IDIOTI är vad det är. Det är den nya proffessorn i ambulanssjukvård från Finland som inte gillar narkossköterskor överhuvudtaget. Vad jag vet intuberar inga narkossköterskor på delegering, utan det är på vårt eget ansvar eftersom det ingår i vår yrkesroll. Det skulle va ungefär som att säga till en amsjv att han inte får köra bilen utan att det ska va på delegering från en ssk. VANSINNE.
Vi narkossyrror måste gemensamt gör uppror mot detta! Det framstår ju som att A i ABCDE inte längre skall va först utan det kanske ska va CDE och sen A+B inne på sjukhus om pat överlever dit. ??!!
Hade du ett datum på det hela också?

/1264

AEG
Inlägg: 29
Blev medlem: 10/10 2004 12:34

Inlägg av AEG » 19/8 2008 17:06

datum och mer info tack!

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Intubation

Inlägg av 1005 » 19/8 2008 17:31

Medico Gruppen bevakar väl bara sina intressen.

Man "slängde ur" läkaren ur HKP och satte den i en bil
(detta emot vad MG ville).

Nästa steg är att ta bort läkaren för att dom inte "behövs" i bilen heller.
Se Kamber skåne där kampen mellan yrkesgrupperna gjorde att Vårdförbundet för första gången vann en kamp.

Det man gör här i sthlm är revipinkande och inget som främjar patienten.

Vitsen med Vub SSK försvann nu ju bitvis när ni ska aggera som "vanliga" ssk.


UPP till KAMP

Gör påstötningar hos era arbetsgivare och uppvakta sjukvårdsförvaltningen (gamla CAK) men se till att ha på fötterna med argument (dock kan det hjälpa att det fortfarande finns några vårdlärare kvar där).

Kontakta den trevliga kvinnan Sylvia M på Socialstyrelsen (även hon SSK) och ta hjälp av henne med uttalanden mm.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 19/8 2008 19:23

Gud! vilka problem ni måste ha nu!

Om nu detta är ett så stort problem, att narkossyrrorna i sthlm inte längre får tuba utan delegering. Varför är det inte ett problem i övriga sverige??
varför har just sthlm ett så stort behov av att söva prehospitalt?

AuF

Inlägg av AuF » 19/8 2008 20:12

quote="banan"]Det finns inga vetenskapliga bevis på att intubering prehospitalt skulle vara till en fördel. Tvärtom är det ett risktagande. Men det vet ju alla inom ambulansverksamheten.[/quote

Dessa vetenskapliga undersökningar bygger inte på narkosköterskor som intuberar prehosp. Utan nästan samtliga, om inte alla, är gjorda med paramedics som vårdare. Jag är helt övertygad om att våra nsk generellt är betydligt duktigare på att söva och tuba än en paramedic. Detta har jag ju givetvis inga vetenskapliga bevis för men kanske skulle man skulle få en annan utgång av dessa studier om de applicerades på prehospitalt arbetande narkossköterskor med större vana att intubera.

Sedan beror givetvis resultatet på vilka patitengrupper man väljer att ta inkludera i studierna. Och självklart borde narkossköterskor sjävla få bedömma när dom ska intubera pat eller inte...

Alltid denna jantelag.


Finns ju förövrigt en anledning till varför det första en narkosläkare gör på en svårt skallskada pat med sviktande andning är att intubera patienten.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 20/8 2008 11:28

Att en läkare gör den bedömningen kan jag köpa, men att en syrra ska ta det beslutet ute på fältet köper jag inte!
bara för att narkossyrrorna söver och tubar inne på huset under kontrollerade former, med läkarhjälp bara ett knapptryck ifrån dem, är verkligen inte det samma som att man ska få söva och tuba hur som helst prehospitalt, utan något som helst stöd.
detta har aldrig varit ett problem där jag jobbar, och jag är övertygad om att våra patienter är lika sjuka som era!

Det finns säkert en bra förklaring till varför man ska införa delegeringen!

AEG
Inlägg: 29
Blev medlem: 10/10 2004 12:34

Inlägg av AEG » 20/8 2008 20:46

Hjärtstopp och skallskador som är GCS 8 eller mindre ska självklart tubas prehospitalt... hoppas det kommer några klara riktlinjer snart.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 20/8 2008 22:10

Isidor skrev:Att en läkare gör den bedömningen kan jag köpa, men att en syrra ska ta det beslutet ute på fältet köper jag inte!
bara för att narkossyrrorna söver och tubar inne på huset under kontrollerade former, med läkarhjälp bara ett knapptryck ifrån dem, är verkligen inte det samma som att man ska få söva och tuba hur som helst prehospitalt, utan något som helst stöd.
detta har aldrig varit ett problem där jag jobbar, och jag är övertygad om att våra patienter är lika sjuka som era!

Det finns säkert en bra förklaring till varför man ska införa delegeringen!
Tror du narkosläkare är duktigare intubatörer än narkossköterskor är du felinformerad. En narkossköterska intuberar många gånger fler patienter än narkosläkaren under samma tidsperiod. Skillnaden är tillvägagångssättet vid misslyckad intubation där narkosläkaren är mer tränad (fiberintubation, retrograd intubation, jetventilation, koniotomi. etc. ) Men dessa redskapen har du inte tillgång till prehospitalt.

Alla narkossköterskor med någon självbevarelsedrift VET att prehospital sövning är riskabelt och jag antar att man endast gör detta då alternativet är många gånger sämre.

Att narkossköterskor i skåne inte har möjlighet att söva och intubera rättfärdigar inte att man aldrig ska söva prehospitalt.

NSK i skåne har ju möjlighet att söva med ketalar, men trots detta har jag aldrig gett sovdos i dess rätta bemärkelse. Och jag vet bara några stycken fall från vår station där det har används så höga doser. Men poängen är att möjligheten bör finnas, inte för att stärka narkossköterskornas självförtroende, utan för patientens bästa.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/8 2008 10:37

peder: Bra inlägg, tänker inte ens försöka formulera mig bättre själv! :lol:

AEG: Alltid svart eller vitt och aldrig någon gråzon här på forumet. Transportid då, hör det inte hemma i ekvationen? Den sammantagna bedömningen avgör ju för mig vad jag gör med patienten och jag tror inte det kommer ändras av ett års anestesivub...

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 18/12 2008 14:12

Mina frågor är: Behövs läkarkompetens prehospitalt? Behövs det tre (3) akutbilar i stockholms län? (A993, A995, A991)
På vilka kriterier dras 991 resp. 993, 995 är det på samma kriterier?

Jag röstar för mer vanliga ambulanser som kan skjutsa runt folk och fä och att det skall kosta att åka ambulans anser jag är på sin plats och att vi likson räddningstjänsten skickar en räkning till alla som ringt efter oss men inget behov finns.

Skriv svar