Intubering inom stockholms län.

Här diskuteras allt som rör kvalitetsutveckling, projekt m m.

Moderator: ambus

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 24/6 2009 15:45

Då har man bstämt sig vilken väg vi ska gå. lxm till vubbade syrror och så skriver man kryptiskt att "intubationsdelegeringarna" för NSK blir kvar. Jag tror man menar att de få som har delgeringen får behålla den, men inga nya får delegeringen. Men det verkar som att det är tvära kast i den här diskussionen.. Det man lät meddela oss före jul var att all intubering skulle bort. Nu har man tänkt om verkar det som.. Det kom som en nyhet för mig..
Jag tycker detta verkar vara sunt och man lyssnar på vad ssk i verksamheten tycker.

Det här är, tror jag sista stötestenen för akutbilarna. Jag tror inte vi förstår själva hur nära vi var att förlora jobbet. Allt var bestämt men sedan får man direktiv om att PRINCE ska genomföras och helt plötsligt behövs vi igen.. Nu blir det ännu svårare för oss att motivera vår verksamhet när våra amb ssk får syssla med avancerad luftvägshantering. Snälla SLL, inför då två akutläkarbilar för att ersätta de två akutbilarna vi har idag..

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 24/6 2009 16:57

kommentar till din sista mening..

Innan 2005 fanns det akutbilar i skåne. Dessa togs bort i samband med att man införde läkarbilarna (PHAT). I år togs läkarbilarna bort, men har inte ersatts av fler resurser. Vi har alltså färre resurser idag, än innan 2005, trots att uppdragen har ökat. Syntax error? Politikerna har glömt bort att de faktiskt har minskat totala antalet resurser de sista åren. Eller är det en medveten strategi?

Låt inte samma sak hända i Sthm.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 24/6 2009 20:48

peder skrev:kommentar till din sista mening..

Innan 2005 fanns det akutbilar i skåne. Dessa togs bort i samband med att man införde läkarbilarna (PHAT). I år togs läkarbilarna bort, men har inte ersatts av fler resurser. Vi har alltså färre resurser idag, än innan 2005, trots att uppdragen har ökat. Syntax error? Politikerna har glömt bort att de faktiskt har minskat totala antalet resurser de sista åren. Eller är det en medveten strategi?

Låt inte samma sak hända i Sthm.
Nu har tråden spårat ur. Ämnet var prehospital luftvägshantering. Vänligen håll er till ämnet.

1264
Inlägg: 34
Blev medlem: 10/6 2008 20:15
Ort: Norrland/stockholm

Inlägg av 1264 » 25/6 2009 13:14

Jag hoppas bara att man kanske kan lyckas standardisera utrustningen för lufvägshantering lite mera också. Då det för närvarande finns ambulanser som har aingen intubationsutrustning, intubation vuxen, intubation vuxen+barn.

Fågeln som viskar i mitt öra säger att det kommer att bli IGel larynxmasker för ALLA ambulanser.

Så då kanske det nästa naturliga steg blir att sig för vad som ska finnas i en akutbil/helikopter avseende luftvägshanteringen.

Som det är just nu så hoppas ju jag kallt på att vissa enheter kommer hem till mig om jag skulle ha behovet, inte pga kompetens, men för att vissa enheter har möjlighet att följa exempelvis SFAIs för en svår luftväg då dom faktiskt har tillgång till redskapen, till skillnad från andra enheter.

Nu har jag förhoppningsvis inte sagt för mycket eller för lite.

/1264

prehospital
Inlägg: 619
Blev medlem: 12/3 2004 5:45

Inlägg av prehospital » 25/6 2009 13:30

Varför inte ha personlig luftvägshanteringsutrustning efter kompetens som man tar med sig till den enhet man tjänstgör på? Patienten vinner inget på att viss utrustning tas bort för att standardisera akutambulanserna. Isf blir det lägsta kompetensnivå som sätter standarden och det kan väl inte vara rätt?!

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 25/6 2009 14:23

Så är det väl inte? Det dräller ju av utrustning i ambulanserna och intubationsset och induktionslm finns i alla bilarna..

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 26/6 2009 9:50

Idiotiskt att ta bort intubationset och läkemedel ur ambulanserna. Tar ingen plats och väger ytterst lite.
To whom much is given, much is expected.

1264
Inlägg: 34
Blev medlem: 10/6 2008 20:15
Ort: Norrland/stockholm

Inlägg av 1264 » 26/6 2009 12:33

Vill poängtera att jag inte sagt att man ska plocka bort intubationsutrustning.

Eftersöker snarare vettiga skallkrav (i upphandling) på akutbilar/hkp så att man kan följa en algoritm för hanteringen av luftvägen utan att det finns luckor beroende på vilken enhet man för närvarande befinner sig. Som det ser ut just nu så får vissa enheter väldigt avancerad utrustning och vissa enheter har knappt larynxmask eftersom det inte står någonstans i upphandlingen att detta skall finnas.

/1264

Skriv svar