yrkesheder och hög standard

Här diskuteras allt som rör kvalitetsutveckling, projekt m m.

Moderator: ambus

kire1111
Inlägg: 139
Blev medlem: 18/12 2007 13:42

Inlägg av kire1111 » 20/8 2008 22:54

Trode att man fick mindre fördomar ju mer utb. och kunskap man har men så fel jag hade tydligen.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 20/8 2008 23:02

Ibland undrar jag om AMBASS bara är ute efter att dra igång en hetsig debatt, snarare än att verkligen vilja föra en saklig diskussion.

Tycker denna tråden har fått en löjlig framtoning nu.

Lipton

Inlägg av Lipton » 21/8 2008 10:47

Sjuksköterskan: För en gångs skull är du både rolig och inte helt utan poäng. Ett noll till dig!

Isidor: Finns väl gott om anmälningsfall där personalen tappat bår och patient i trappor, från bårsläden osv?

Angående länken till studien:
- Men om de som klarar de sex testerna, inklusive hantelbärning i trappa, även kan får mindre besvär i kroppen, måste också undersökas, betonar Ulrika Aasa.
Man har kontrollerat och kommit fram till att de som klarar att bära bår också klarar hanteltestet och det enda man nu funderar över är om hantelbärarna får mindre problem. Det jag vill veta är om alla som klarar hanteltestet också klarar att bära bår? Den dagen det är vetenskapligt bevisat finns väl ingen anledning att inte köra med hanteltestet då detta innebär möjlighet att alla får samma test och att den man bär ihop med inte påverkar resultatet någonting.

Men det som är mest intressant tycker jag är varför AMBASS som är en sådan påivrare för tester som utesluter i princip alla kvinnor och gymnasienördar från arbetet inte ännu har svarat på mitt senaste inlägg?

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 25/8 2008 12:23

Lipton skrev:Sjuksköterskan: För en gångs skull är du både rolig och inte helt utan poäng. Ett noll till dig!

Isidor: Finns väl gott om anmälningsfall där personalen tappat bår och patient i trappor, från bårsläden osv?

Angående länken till studien:
- Men om de som klarar de sex testerna, inklusive hantelbärning i trappa, även kan får mindre besvär i kroppen, måste också undersökas, betonar Ulrika Aasa.
Man har kontrollerat och kommit fram till att de som klarar att bära bår också klarar hanteltestet och det enda man nu funderar över är om hantelbärarna får mindre problem. Det jag vill veta är om alla som klarar hanteltestet också klarar att bära bår? Den dagen det är vetenskapligt bevisat finns väl ingen anledning att inte köra med hanteltestet då detta innebär möjlighet att alla får samma test och att den man bär ihop med inte påverkar resultatet någonting.

Men det som är mest intressant tycker jag är varför AMBASS som är en sådan påivrare för tester som utesluter i princip alla kvinnor och gymnasienördar från arbetet inte ännu har svarat på mitt senaste inlägg?
Hello Lipton!

Sorry att du inte fått svar på din fråga. Gällande rullbandstestet finns vissa saker att kritisera. Detta gäller särskilt för kandidaterna till SMO skolorna. Det har visat sig att testet illa representerar verkliga krav i storstadsregionerna. Jag tror också att den fysiska träning skulle kunna prioriteras på SMO samt att testerna blir mer verklighetsnära. Således håller jag med om att detta kan orsaka bekymmer för eleverna vid SMO.

Jag menar dock att hantlar inte är verklighetsnära utan ett sätt att sänka kraven som redan idag är låga. Detta tillsammans med i stort sett obefintliga konditionskrav tar ner hela yrkesgrenen och kanske också till viss del håller lönerna nere. Konkurrensen om platserna är redan stor, men det finns inget reellt sållningsverktyg utan arbetsgivarna kan välja och vraka. Därför skulle också testet vara till fördel för ambulansare. Det finns idag företag som AISAB som helt missat ambulansens uppdrag i de fall det skulle bli en större olycka. En modell som skulle kunna fungera är den som man arbetar med i södra frankrike. Där sköter marinkåren delar av ambulanssjukvård och räddningstjänst. De är tränade för uppgiften och orkar med det stundalt slitsamma arbetet. Dessvärre lever många kollegor i tron att de endast är ett rullande omvårdnadsrum. Vi bör jobba för att höja upp fyskraven till en nivå värd namnet.

hälsar Ambass!
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 25/8 2008 12:30

Isidor skrev:Ibland undrar jag om AMBASS bara är ute efter att dra igång en hetsig debatt, snarare än att verkligen vilja föra en saklig diskussion.

Tycker denna tråden har fått en löjlig framtoning nu.
Isidor!

Det som snarare är löjligt är att det finns kollegor som underhandlar med kravlöshet och styrkelöshet. Jag debatterar gärna sakligt och menar mig ha ordentligt på fötterna, men att i dessa korta ordalag skriva att du anser att jag endast vill dra igång en hetsig debatt är fel. Dessvärre är det nog så att den verklighet jag beskriver river upp sår och påminner om att vi själva (i Sverige 2008) ligger ordenligt efter i fråga om de mest grundläggande förutsättningarna för bra ambulanssjukvård.

Mer tester och högre krav för att jobba med ett av världens viktigaste yrken. Yrkesheder och självkretik är en förutsättning för en bra ambulanssjukvård.

So old so good and still in action...
Blood Will Tell

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Inlägg av AMBASS » 25/8 2008 12:34

kire1111 skrev:Trode att man fick mindre fördomar ju mer utb. och kunskap man har men så fel jag hade tydligen.
Hej!

Fördomar VS Fakta. Jag trodde själv att det var fullkomligt bevisat att god kondition, uthållighet och styrka är en grundläggande förutsättning för vissa yrken. En fördom har i regel inte någon koppling till verkligheten. Jag hävdar att det är en fördom att inbilla sig att fyskrav inte skulle höja standarden. Det finns flera sätt att föra ambulanssjukvården fram. Jag anser inte att lägre krav är en framkomlig väg.

NEVER STOP! NEVER STOP!
Blood Will Tell

Lipton

Inlägg av Lipton » 25/8 2008 20:01

AMBASS: Du missar ju helt poängen. Rullbandstestet finns som krav för SMO av en enda anledning. Det är helt enkelt så att om du inte klarar det får du enligt arbetsmiljöverket inte rökdyka och kan således inte genomföra utbildningen. Vad sedan storstadsregionerna ställer för krav är ju helt ointressant i frågan eftersom SMO-eleverna inte nödvändigtvis söker utbildningen för att jobba som brandmän i storstadsregionerna utan lika gärna kan jobba med brandskyddsarbete på Anticimex.
För övrigt vet jag inte vilken insyn i SMO du har men min erfarenhet är att man försummar fysisk träning på den utbildningen i samma utsträckning som hos FJS.
Jag håller med dig om att hantlar, så länge det inte är bevisat att hantelbärarna bär bår lika bra som bårbärarna, är ett tveksamt sätt som vid första anblick innebär en kvalitetssänkning. Jag anser dock att det finns gott om andra saker att testa vid nyanställning eftersom fysisk styrka är en så liten del av jobbet. Jag har hört talas om situationer som krävt fysik av modell snäppet under elitidrottsman ungefär lika ofta som jag hört talas om patienter som varit i behov av att på skadeplats intuberas. Nu vet jag ju inte hur många nödvändiga intubationer du upplever att det förekommer inom svensk ambulanssjukvård, men jag vill nog påstå att det inte duggar så särskilt tätt.
Nu är det ju inte så att jag är en sån som är nöjd med att någonting fungerar. Jag skulle gärna se att maxvikten för patienterna bestämdes av båren och inte personalen och att alla patienter med skalltrauma och sviktande andning tubades. Dock har vi så långt kvar dit och även den dagen vi kommer dit skulle vi inte rädda så många fler liv än idag. Och tyvärr är det ju det som får kosta pengar eftersom räddade liv är mätbart och patienternas känslor under livräddandet inte är mätbart.
Idag får patienterna omhändertagande utefter vem som kommer till dem och så kommer det fortsätta att alltid vara. Det vi kan sträva efter är att utjämna skillnaderna mellan bästa och sämsta och att då införa fyskrav som för den största delen av den tillgängliga ambulansintresserade vårdpersonalen är orimliga att uppnå utan att försumma familj, vänner, barn och så vidare är helt enkelt inte en kvalitetshöjning utan snarare det motsatta. Det kommer ju innebära att den lätt överviktiga narkossyrran Bosse kommer ersättas av fotbollspelle vars meriter är att han stått på mekanisk verkstad sedan gymnasiet och kan springa en mil på halva Bosses tid.

Slutligen så är det ju bara att beklaga det faktum att Sverige tyvärr saknar marinkår, eventuellt kanske Amf. 1 kan tillhandahålla åtminstonne förare till Ulfabs Hjärtrud om behov skulle uppstå. Jag ser dock inte kompetenshöjningen i detta fallet heller då resultatet med försvarsmaktens sjukvårdare skulle innebära att inga läkemedel alls ges.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 26/8 2008 12:55

Kul att vi för en gång skull är överens så här tidigt i en tråd AMBASS.

Håller helt med dig på alla punkter förutom en.. Du skriver att vår fysiska kondotion inte skulle accepteras på en brandstation.. Det är sant, men bara till den dag de får så mycket att göra att de inte hinner träna. Då kommer man sänka kraven! Möjligheten de har att träna på arbetet är en täckmantel för att de inte ska behöva göra något annat under tiden de inte jobbar.. Jag tycker dom ska göra nytta i kommunen när de inte är på uppdrag!! De är ett vuxendagis nått så in i norden och jag tycker det eskalerar för varje år. Snart är det nog stopp med det..


Jag håller med dig om folks inställning till konditionskrav. Det krav på 5 km löpning är långt ifrån orimligt. Sedan läser vissa det du skriver som "* läser bibeln". Klart som tusan att kravet inte grundar sig i att vi ska springa 5 km under ett uppdrag utan det är någon typ av kvitto på att vi har en viss grundfysik. Ingen tror väl att kordinationstetet med kullerbyttor och liknande under polisantagningen syftar till att de utbildade poliserna ska kunna göra kullerbyttor i ett visst mönster under ett uppdrag?! Inställningen från många till detta krav är för mig oförståerligt!

Skriv svar