Ambulansentreprenörerna i Stockholm

Här diskuteras allt som rör kvalitetsutveckling, projekt m m.

Moderator: ambus

dollar
Inlägg: 35
Blev medlem: 19/9 2007 9:44

Inlägg av dollar » 21/1 2009 9:14

Det som beskrivs i denna tråd är ju ett utbrett missnöje med hur ambulanssjukvården fungerar i sveriges huvudstad. En hästhandlar mentalitet ( ledsen alla hästhandlare att ni blir jämförda med entrepenörer i stockholm men)

johnjohn
Inlägg: 122
Blev medlem: 22/1 2006 16:18

Inlägg av johnjohn » 28/3 2009 11:29

Att Samariten köper dylika skitbilar borde vara straffbart och personalen borde strejka varje arbetspass anser jag. Jag slutade på samariten efter 6 mån. inte pga personalen som jag anser är mycket bra utan pga bilarna, jag skämdes!

Jepz00r
Inlägg: 42
Blev medlem: 15/3 2007 14:33

Inlägg av Jepz00r » 30/3 2009 15:02

Detta ver en mycket tråkig läsning. Detta hoppas jag verkligen kommer till Samaritens ledning. Jag menar hur högt upp sitter de? Kan väl inte vara omöjligt att påverka dem. Ska ambulanspersonalen behöva riskera sina kollegors och patientens säkerhet då han/hon kan behöva VÄXLA BILEN :O , styra och prata i telefon/radion under en utryckning. Det inser väl för tusan också Samariten AB att det är helt oacceptabelt?

Är verksamhetschefen på stationen i Åkersberga ledningens marrionettdocka eller? har inte denne nåt att säga till om?

Efter att ha läst denna tråd tänkte jag också typ såhär.. Varför privatiserar inte Sveriges makthavare poliskåren, räddningstjänsten och militärmakten? ... Jo för att det är alldeles för viktiga sämhällsfunktioner. Hur känns det då att hela sjukvården privatiseras?!

Är det ingen i ambulanssjukvården som märkt av att SLL kontrollerar entreprenörerna?

Får personalen någon insyn i var pengarna i Samariten ABs verksamhet går? Alltså vad som prioriteras och så vidare.. hur mycket av vinsten som återgår till verksamheten?

ditte
Inlägg: 98
Blev medlem: 28/5 2004 1:07

Inlägg av ditte » 30/3 2009 20:18

Jepz00r skrev:Detta ver en mycket tråkig läsning. Detta hoppas jag verkligen kommer till Samaritens ledning. Jag menar hur högt upp sitter de? Kan väl inte vara omöjligt att påverka dem. Ska ambulanspersonalen behöva riskera sina kollegors och patientens säkerhet då han/hon kan behöva VÄXLA BILEN :O , styra och prata i telefon/radion under en utryckning. Det inser väl för tusan också Samariten AB att det är helt oacceptabelt?

Är verksamhetschefen på stationen i Åkersberga ledningens marrionettdocka eller? har inte denne nåt att säga till om?

Efter att ha läst denna tråd tänkte jag också typ såhär.. Varför privatiserar inte Sveriges makthavare poliskåren, räddningstjänsten och militärmakten? ... Jo för att det är alldeles för viktiga sämhällsfunktioner. Hur känns det då att hela sjukvården privatiseras?!

Är det ingen i ambulanssjukvården som märkt av att SLL kontrollerar entreprenörerna?

Får personalen någon insyn i var pengarna i Samariten ABs verksamhet går? Alltså vad som prioriteras och så vidare.. hur mycket av vinsten som återgår till verksamheten?

http://www.allabolag.se/5564513181 Samariten

http://www.allabolag.se/5564616695 AISAB

http://www.allabolag.se/5562903913 Sirius

http://www.allabolag.se/5564597630 Falck


Mvh Ditte

Jepz00r
Inlägg: 42
Blev medlem: 15/3 2007 14:33

Inlägg av Jepz00r » 30/3 2009 20:52

Ah se där, kan man ju köpa årsredovisningen..

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Inlägg av DirtyNurse » 31/3 2009 11:30

Ett stort tack även från mig för att du vågar framföra detta! Vid privatisering finns alltid ett intresse från någon att tjäna pengar, det går inte att ifrågasätta!

Hemskt att se att det gått så långt som det gjort. En strejk inom ambulansverksamheten i Sverige skulle nog få stora rubriker, och kanske behövs om den nedåtgående trend vi ser fortsätter!

Mycket bra och tufft av dig att skriva!
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

Baltazar

Inlägg av Baltazar » 31/3 2009 13:37

Jepz00r skrev:
Är verksamhetschefen på stationen i Åkersberga ledningens marrionettdocka eller? har inte denne nåt att säga till om?
Skulle tro att du fick in en Bulls Eye i denna fråga!

Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Nyans kanske inte vore helt fel...?

Inlägg av ambus » 5/4 2009 16:26

Kanske skulle nyans inte vara helt fel i denna tråd? ALLA privata företag har inte schaskiga ambulanser, tjänar fruktansvärda pengar (profits) och är "inkompetenta" (det senaste kanske jag bara läste mellan raderna?). Men visst ska det komma fram oavsett utförare!

Nej jag är inte emot att OM man gör ett bra jobb till ett billigare peng för skattebetalaren, att det skulle vara något moraliskt problem? Eller?
Statens pengar är OCKSÅ skattebetalarens pengar, och Kommunens pengar är ockås skattebetalarens, vilka privata entrepenörer skall vi kasta ut där?
Ska vi gå mot PLAN-ekonomi, eller verka mot det penninglösa samhället utan tanke på marknadsekonomi?
Wow, jag blir fascinerad av den trångsynthet som finns, där man ÄNDÅ vill ha mer som individ, högre lön och bättre PLATT TV, men "NÅDE den som använder mina skattepengar"... tror ni i verkligheten att det aldrig fifflas och korrumperas i Statens, landstingen och kommunernas värld??? Är alla löner och bonusar verkligen heligt korrekta i denna skattebetalarnas vatikan-stat, med regeringen som påve?
Nej, skärpning nu, vakna och se över hur det ser ut överallt-Privata företag som säljer tjänster till myndigheter, behöver nödvändigtvis inte vara gangsters- dom finns förvisso lite varstans, både i privata världen men också i den andra- förvånad? chockad?

Nåväl, tänk till en EXTRA gång innan den första stenen kastas. Sedan finns det GIVETVIS företag (även prehospitalt) som behöver SKÄRPA sig...eller hur? 8)
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

DirtyNurse
Inlägg: 107
Blev medlem: 16/9 2007 15:19

Inlägg av DirtyNurse » 6/4 2009 13:04

Har ni sett att samariten annonserar efter personal här på sidan. Kikade runt lite på sidan. Synd att dom missat den viktigaste kvalifikationen för att få arbete: "tre armar" 8)
Leg. Sjuksköterska, Ambulanssjukvårdare, Undersköterska

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 7/4 2009 15:39

"NÅDE den som använder mina skattepengar"
Håller med. Mina skattepengar skall gå till den som är sjuk, den som tar hand om den sjuke och bilen som dom åker i. Inte till direktörernas feta plånböcker. Pengar som inte går går åt tar jag gärna tillbaka. Tack tack.

Att driva sjukvård är ett stort ansvar, i synnerhet när man gör det för andras pengar. Och som skattebetalare så räknar jag med att mina pengar går till sjukvård, inte aktieägarnas fickor. Varför ska dom få ta mina pengar som jag gett till vården, och stoppa i egen ficka? Blir det pengar över så kan jag ta tillbaka dom.
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

zimme
Inlägg: 33
Blev medlem: 2/4 2007 14:25
Ort: Lappland

Inlägg av zimme » 7/4 2009 16:25

Tobbe skrev:
"NÅDE den som använder mina skattepengar"
Håller med. Mina skattepengar skall gå till den som är sjuk, den som tar hand om den sjuke och bilen som dom åker i. Inte till direktörernas feta plånböcker. Pengar som inte går går åt tar jag gärna tillbaka. Tack tack.

Att driva sjukvård är ett stort ansvar, i synnerhet när man gör det för andras pengar. Och som skattebetalare så räknar jag med att mina pengar går till sjukvård, inte aktieägarnas fickor. Varför ska dom få ta mina pengar som jag gett till vården, och stoppa i egen ficka? Blir det pengar över så kan jag ta tillbaka dom.
Är det bättre att pengarna försvinner in i det enorma svarta hål som kallas "landsting" hellre en privat entreprenör som kan bedriva en effektiv vård och göra vinst än att pengarna försvinner ut i ingenstans...

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 7/4 2009 18:48

Är det bättre att pengarna försvinner in i det enorma svarta hål som kallas "landsting" hellre en privat entreprenör som kan bedriva en effektiv vård och göra vinst än att pengarna försvinner ut i ingenstans...
Ööh, ja. Och tala för dig själv dig själv. Vårt landsting är inget svart hål. Fast det är klart, om du med svart hål menar avancerad prehospital vård, bra arbetsmiljö, hög säkerhet och hyfsat schyssta löner för oss på golvet, så har vi ju det.

Det viktiga är att sjukvården är jämlik, oberoende och att vi betalar den tillsammans. Sjukvården ska svara inför patienten, inte en bolagsstyrelse.
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

Jepz00r
Inlägg: 42
Blev medlem: 15/3 2007 14:33

Inlägg av Jepz00r » 8/4 2009 11:16

Hur skulle det se ut om privata aktörer i sjukvård, kanske också i andra branscher(skolan) skulle få sin vinst låst i verksamheten.. Alltså mer eller mindre tvingas till att inverstera hela vinsten i verksamheten, tex utrustning eller löner! Vill då ledningen tjäna mycket pengar får de helt enkelt budgetera mycket höga löner till sig.. Jag anser att det skulle vara bättre än att vinstsummor går direkt till en speciell grupp människor. Det har jag svårt att se syftet till.

Borde väl vara en tillräcklig morot för att göra ett bra jobb och också gynna verksamheten?

I ambulanssjukvården tycker jag att personalens säkerhet, utrustning och arbetsmiljö väger tyngre än att bolagsägare ska ha råd med stor villa på djursholm och en liten sportbil till dottern( för så har de det, allehop :wink: ) .

Missförstå mig inte nu, jag har inga problem med att direktörer tjänar mycket pengar så länge det inte går ut över personalens arbetssituation. En planekonomi skulle inte vara lösningen.

Ambus, jaha? Det finns korruption i statlig, landsting, kommunal förvaltning, men dåså!! Då ska väl inte den privata marknaden vara bättre eller hur!!! E ba köra på ;D

Skriv svar