Ambulansentreprenörerna i Stockholm

Här diskuteras allt som rör kvalitetsutveckling, projekt m m.

Moderator: ambus

AndersFolke

Ambulansentreprenörerna i Stockholm

Inlägg av AndersFolke » 16/1 2009 22:07

Kvalitetsskillnaden mellan ambulansentreprenörerna i Stockholmslän är större än någonsin


Jag har arbetat inom ambulanssjukvården i Stockholm under 10 års tid och jag upplever att kvalitetsskillnaden gällande utrusning mellan ambulans entreprenörerna i länet är större än någonsin tidigare. Då menar jag att de verktyg som personalen förfogar över i sitt arbete.



Personalen är lika väl utbildad och de riktlinjer vi arbetar efter på uppdragen skiljer sig inte. Men f.f.a. de fordon men även väskor och bärhjälpmedel etc. som vi använder är långt under den generella standarden i länet.



Den reservbil, som vi sedan ett år tillbaka förfogar över på den station där jag arbetar kommer inom kort att bytas ut mot ytterligare en begagnad ambulans med manuell växellåda. Fördelen är att vi då för första gången på ett år kanske kan få områdets enhetsbeteckning på bilen. Men vi ska då under uppdragen förväntas kunna prata i radio och telefon medels växlande en stor skåpbil.

Fordonen som vi nu förfogar över är även mycket dåligt isolerade vilket gör att det faktisk blir så bullrigt i vårdutrymmet att det är svårt att konversera med en drabbad under uppdragen.



Vi har som sagt en reservbil sedan ett år tillbaka och det verkar på något underligt sätt motivera att alla möjliga småfel på bilen inte behöver åtgärdas utan allt från bucklor och repor till trasiga luckor, lysen i bilen, och även medicinsktekniskutrustning anses då inte behöva lagas utan vi får fortsätta att arbeta i bilar som närmast ser fallfärdiga ut.



På den station jag arbetar har vi enbart en standard ambulansbår (alfa) som bärhjälpmedel även fast det sedan många år tillbaka funnits pirror, trappslädar, etc. på marknaden och trots att andra entrepenörer utrustat sig med de här hjälpmedlen så har vi inte fått det till våran utrustning.



Det här handlar om personalens arbetsmiljö, men även att jag tycker att när man som drabbad kallar på ambulans i Stockholm skall kunna förvänta sig att det inte är någon skillnad på kvalité var man än befinner sig i länet.



Att kvalitetsbrister är ett problem borde inte vara så svårt att förstå när det vid en upphandling oftast är den som lägger det lägsta anbudet som kommer att få uppdraget av landstinget. Sedan skall ju företaget ändå göra någon form av vinst på verksamheten och följden blir då den vi ser nu.

Det här upphandlingssystemet kan nog väl fungera men då krävs också någon form av kontroll ske på hur entrepenörerna fullföljer sitt uppdrag och då menar jag inte bara på räkenskaperna utan på den faktiska operativa verksamheten. Om det är SLL Beställar kontoret, REK, eller någon annans uppgift vet jag inte, men måttet är rågat och det får inte bli sämre nu.



Leg. Ambulanssjuksköterska, Åkersberga
Senast redigerad av 1 AndersFolke, redigerad totalt 18 gånger.

Baltazar

Inlägg av Baltazar » 17/1 2009 8:01

Det är bedrövligt att kvalitén inom ambulanssjukvården i några Stockholmsdistrikt gradvis försämras. Det att erbjuda patienterna en skabbig buss utan tillräcklig ljudisolering, komfort och säkerhet är ett hån mot personalen och framför allt patienterna, härunder skattebetalarna!

Det är därför mycket märkligt att ett ambulansföretag ständigt kör runt med risiga, bucklade och osäkra bilar som roterar runt på många stationer, medan andra företag inhandlar nya ambulanser med högsta standard och säkerhet!

Manuell växellåda....? Året är nu 2009! Med tanke på en ökad befolkningsmängd och flera fordon ute i trafiken, upplevs framföranden av uttryckningsfordon med manuell växellåda som ren fara!
Finns det inga krav på fordon från CAK?

/Balt.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: Ambulansentreprenörerna i Stockholm

Inlägg av AMBASS » 17/1 2009 14:06

AndersFolke har modet att beskriva en verklighet, en stor sak i det och jag applåderar och beundrar detta klaragörande inlägg med en stor hejdundrande applåd. Dessvärre är det inte dem som pratar och vill driva verksamheten framåt som hyllas utan de som kniper käft.

Alla de brister som nu blir tydligare för varje dag tyder på att SLL tappat kontrollen över verksamheten. De omständigheter som Anders tydligt beskriver ger mig en misstro och förbittring, dels mot enskilda företag, men även mot SLL (beställaren) som tycks behöva en ordentlig ögon och öron utredning. Skyddsombud, fackförbund och SLL måste börja kräva ordning och reda hos företagen och dess beställare.

Återigen en stor applåd för ditt moraliska mod. Jag misstänker att det inte kommer resultera i en ros från Samariten, men du har ett friskt samvete och en frisk syn på vad som sjukt är. Jag beundrar dig!!!

(ambass)
Blood Will Tell

Baltazar

Inlägg av Baltazar » 17/1 2009 20:44

Stor eloge till AndersFolke som visar civilkurage och lyftar fram problem med bilar och utrustning vid egna stationen.
Har ni försökt att gå till närmaste chef med dessa frågor, för ni har väl någon förman vid stationen? Efter vad jag förstår så finns där en god del så kallade "chefer" runt om på stationerna som inte lyfter personalfrågorna vidare upp inom bolagen, utan sitter snällt på sin kammare och berättar för ledningen att alla är nöjda och att allt är bra vid den egna stationen!

Strålade inlägg AndersFolke, du lyfter fram en viktig fråga!

/Balt.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 17/1 2009 22:41

Problemet som Andersfolke belyser, är dessvärre inget unikt alls. Jag vet av erfarenhet att det finns allt från bilar som är i tjänst trots snart 70000 mil på mätaren, stationslokaler som är i mycket dåligt skick, eller helt enkelt saknar tillräckligt med jourrum till dygnspersonalen.

Vader

Inlägg av Vader » 17/1 2009 23:19

Som sagt - inte ovanligt. Och för den delen inget nytt heller...
Studera nedan länk för lite läsning om hur en, inte helt okänd, entreprenör i SLL hanterade vissa ärenden i mitten av 90-talet.
Finns lite skrämmande läsning om fordonsstatus, bemötande etc.
Tydligen fortsätter farsen anno 2009 om man får tro trådstartaren. Vilket jag tyvärr gör...


http://www.kurt.nu/index_svensk_arbetsr ... _nr_57.htm

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 18/1 2009 8:08

Jag har inget fundamentalt emot privata ambulansorganisationer. Här i New South Wales skulle det dock vara lagligt omöjligt. Det har försökts några gånger. Privata organisationer finns, men de får inte arbeta inom akutnätvärket och svara på akutlarm. De får heller ej transportera mot betalning, utan får nöja sig med att arbeta på evenemang eller filminspelningar och dylikt.
Om man som i Sverige har en deregulerad verksamhet; har man inga regler och standardkrav vad gäller fordon och utrustning? För en utomstående som beundrar Sverige som ett socialt välorganiserat samhälle så verkar det här osannolikt. Jag blir verkligen besviken av det jag läser.
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

g

Inlägg av 1005 » 18/1 2009 10:35

KinesisktOrdspråk

En hästhandlare är alltid en hästhandlare.

Min tolkning
Hästhandlaren bryr sig inte om hästarna utan endast hur mycket man kan tjäna på dom.

Kanske stämmer i detta fall.

effo

Huvudet på spiken

Inlägg av effo » 19/1 2009 18:49

1005 slog huvudet på spiken:

VD:n på företagets bakgrund är seminör !

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 19/1 2009 19:40

Det är intressant hur skattepengarna förvaltas av dom privata entreprenörerna. Dom som förspråkar privata alternativ är noga med att påpeka hur viktigt det är att skattebetalarna får ut så mycket som möjlig av det man betalar för.

Nu börjar man förstå att det dom egentligen säger är att dom som äger företaget ska få så mycket som möjligt av (mina) skattepengarna.

Och det klart, då blir inte så mycket kvar till driften.

Tobbe
som har något fundamentalt mot privata ambulansorganisationer (hästhandlare)
som äter tårta varje dag han slipper jobba åt privata ambulansorganisationer
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 19/1 2009 20:14

Alla privata företagares dröm är att ha monopol på den verksamhet man håller på med.
To whom much is given, much is expected.

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 19/1 2009 22:35

Mer om privata företag och att ha eller inte ha något emot dom.

När det gäller skattepengar så är jag fundamentalt emot att de går till profit, vare sig profiten är privat eller offentlig. Skattepengar skall enligt min upfattning gå till service.
Jag erkänner att jag är oacceptabelt okunnig om svenska system (och i att skriva på svenska) eftersom nästan hela mitt vuxna liv tillbringats utomlands. Jag försöker dock ändra detta (okunnigheten alltså).
Som det ser ut i New South Wales skulle ett privat ambulansföretag (som naturligtvis inte skulle ha några skattepengar) aldrig vara intresserat av akut, eller larm jobb. Det finns inga pengar där. De skulle endast arbeta med rutintransporter och kontrakt med sjukhus (privata, också de utan skattepengar). Det som ni beskriver är jag altså fundamentalt emot. Fast det jag är emot är profitprincipen i ambulansverksamheten, inte att det är privat.
Hälsningar,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

x

Inlägg av 1005 » 20/1 2009 21:01

Effo->[b]Jasså det kunde man inte gissa varför slutade han med det?[/b]

Kinerserna är alltså inte så dumma,

1005
Inlägg: 138
Blev medlem: 8/5 2005 23:17
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av 1005 » 20/1 2009 21:06

Saxade lite på deras hemsida

Gott om plats för vård
På Samariten Ambulans går vi vår egen väg när det gäller att utveckla våra ambulanser. Det ger oss flera fördelar. Mer utrymme för vårdpersonal och patienter, bättre lastkapacitet, lägre miljöpåverkan samt en tryggare färd på vägen. Den här typen av fordon uppmanar till lite lugnare körning, vilket är en fördel då utrustningen i ambulanserna har blivit bättre och personalen mer kvalificerade att ta hand om patienterna. Föraren sitter högt med överblick över trafiken samtidigt som vagnen uppmärksammas bättre på grund av storleken.


Detta stämmer väl bra in?
Man har missat bullernivån om den är hög.

AndersFolke

Inlägg av AndersFolke » 20/1 2009 22:31

Tack kollegor för alla svar, responsen har verkligen varit stor främst de egna leden och det visar på ett utbrett missnöje.
Det jag tar upp är dock bara en liten del av problemen på den egna stationen.

Är det någon som vet svaret på det sista jag skrev om, d.v.s. kontrollerar SLL på något sätt hur den operativa verksamheten bedrivs? Vem gör det och hur gör man det? För visst måste man väl följas upp den operativa verksamheten på något sätt?

Det ser som 1005 beskrev väldigt bra ut på de olika företagens hemsidor och i räkenskaperna. Man certifierar verksamheten och är oerhört bra på att skriva fläckfria anbud. Men sen…. under genomförandet… hur kontrolleras det att det efterlevs?

Jag tror även att det kan vara så att SLL mycket väl vet hur det ser ut, men så länge ingen visar på problemen så håller man varandra om ryggen, för alla tjänar ju på det!

Hur var det dom där typ fåglarna ;o) sa i Ronja: Syns inte.. Finns inte…

Skriv svar