Ambulansdoktor påstår...

Här diskuteras allt som rör kvalitetsutveckling, projekt m m.

Moderator: ambus

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Ambulansdoktor påstår...

Inlägg av Tobbe » 16/3 2009 12:21

I senaste numret av "Samverkan 112" finns en artikel om Stockholms nya akutläkarbil, och på sidan 6 kan man läsa följande uttalande av nytillträdde chefläkaren för ambulanssjukvården i Stockholm, Juhana Hallikainen:
" Alla inom ambulansen är ju vana vid och duktiga på att ta hand om hjärtpatienter, men det finns studier som visar att om en läkare finns på plats och leder processen så kan man minska tiden på plats med 20 minuter vid en ST-höjningsinfarkt"

Är det nån här på forumet som har en aning om vilka studier han pratar om?

Påståendet verkar ju helt galet. Förhållandet är nog snarare det motsatta. Finns väl ingen som jobbar med en ST-höjningsinfarkt, vars enda relevanta bot är PCI på sjukhus, på plats i 20 min. Och att sedan en doktor skulle minska handläggningen med 20 minuter??

Så, vad menar karln egentligen, och vilka studier styrker hans påstående?
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 16/3 2009 18:08

Haha. De är allt roliga dessa läkare. De har lika stort självhävdelsebehov som ambulansssk.
To whom much is given, much is expected.

Johan
Inlägg: 7
Blev medlem: 4/4 2005 22:25

Doktorn påstår...

Inlägg av Johan » 16/3 2009 23:35

Detta hittade jag:

"Ulf Stenestrand konstaterar att prehospitala EKG borde användas på fler patienter. Han oroas över att mediantiden från symtomdebut till akut PCI har ökat med drygt 20 minuter enligt de senaste siffrorna från Riks-hia för år 2004, se diagram här intill."

I Dagens Medicin:
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/200 ... /index.xml

Finns ju absolut ingenting som säger att det skulle krävas en läkare för att ta ett EKG. Kanske menar han att ett EKG snabbare skulle tolkas på plats och därmed förkorta tiden till behandling om en läkare finns på plats. Jag vet inte vilken studie han stöder sitt uttalande på, men denna hittade jag efter en snabb kontroll på internet, finns massor i liknande kategorier...

Alla har vi våra idéer...

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 17/3 2009 7:43

Ja uttalanet verkar helt galet. Förstår inte alls vad han menar när vi enligt riktlinjrna ska skicka ekg på patienterna där vi misstänker hjärtinfarkt.

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 17/3 2009 9:21

Och för att kunna korta tiden med 20 min så lär man ju utgå från att alla tillbringar mer än 20 min på plats (hemma hos pat t.ex.). ?? Sådana påståenden vittnar ju inte om någon större insyn i ambulansarbetet.

Sedan kanske jag har lite svårt för personer som så oförblommerat överdriver sin egen betydelse.
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 17/3 2009 11:38

Men det är inte speciellt för Dr, det finns väldigt många ssk som överdriver sin egen förmåga och hur mycket "extra" man ger patienten med si egen kompetens:)

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 17/3 2009 17:04

Frågan är vad doktorn i en akutbil/ambulans tillför:
Ambulans-doktor i Stockholmsområdet: Smärtstilla och skicka ekg!
Ambulans-personal i Stockholmsområdet: Okej, ungerfär som vi brukar göra med alla som har ont i bröstet?
Ambulans-doktor i Stockholmsområdet: Ja.
Ambulans-personal i Stockholmsområdet: Tur vi har dig. Utan dig skulle vi få stå här i 20 minuter och fundera.

Ovanstående är ett påhittat scenario om hur det skulle kunna gå till då en amulansdoktor leder processen och kortar tiden på plats med 20 minuter.
Senast redigerad av 1 Tobbe, redigerad totalt 17 gånger.
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

Akutläkare
Inlägg: 61
Blev medlem: 10/12 2008 20:39
Ort: Sjukvården

Inlägg av Akutläkare » 17/3 2009 19:14

Nu höll jag på att skriva nåt vasst igen men jag har fått så många lärdomar kring internetforum av de kloka och eftertänksamma ambulansmänniskorna här på forumet så jag väntar lite.

Bästa samarbetshälsningar,

/
Akutläkare
Tänk istället för tyck.

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 17/3 2009 19:51

Det hela handlar ju OM att verkligen ta ekg på mycket vid indikation. Inte om vem som tar ekg. Kanske det är så att en del prehospital personal har lite för smala och personliga indikationer på ekg. Det finns ju en anledning att typ 99% av alla patienter som söker på en medicinakut får ett ekg taget.
To whom much is given, much is expected.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 17/3 2009 21:32

Du behöver väl inte hålla inne med något Akutläkare... Om du nu vet något som kan bringa klarhet i denna läkarens uttalanden om förkortad "på plats tid" med 20min, så kör hårt!
Jag har personligen mycket svårt att se var denna tid ska tas ifrån.

Användarvisningsbild
Tobbe
Inlägg: 185
Blev medlem: 20/5 2004 2:06

Inlägg av Tobbe » 17/3 2009 23:12

Och du "Akutläkare", vet du vilka undersökningar som åsyftas, tipsa oss gärna om dom också.
ssk, amb, a-hlr, phtls, sap, tco, csn, aptt, pk, msk, tsk....

AuF

Inlägg av AuF » 18/3 2009 2:09

Hej.

Självklart ska alla amb ssk kunna se en St höjnings inf/ alt vä sid skänkelblock, vilket alla jag jobbar med också gör. De är ju bara rent skit snack att läkare skulle identifiera en St höjnings infarkt bättre än en ssk. De finns ju fortfarande stora fördalar med att skicka ekg via telemetri. tex kan man jämföra gamla ekg`n med det nyss tagna. Jag tycker själv att läkare kan vara en bra resurs prehosp, men detta uttalande är pinsamt och gör hela bara löjligt och tyder på en bristande insikt in verksamheten.
Mvh Auf.
Senast redigerad av 1 AuF, redigerad totalt 18 gånger.

peder
Inlägg: 357
Blev medlem: 31/7 2004 22:28

Inlägg av peder » 18/3 2009 12:14

Det spelar ju ingen större roll tidsmässigt om en sköterska i ambulansen kan identifiera en ST-höjningsinfarkt eller inte, eftersom (iaf i vår region) är endast kardiologen som kan triengera ambulansen direkt till PCI-labbet, därför skickas EKG.

Kan prehospitala läkare som identifierar en ST-höjning kunna triengera direkt till PCI? låter osannoligt eftersom han har ingen aning om det redan ligger en patienten på bordet. En kontakt mellan dessa kommer ändå att bli nödvändig, precis på samma vis som sköterskor gör.
Den friske har många önskningar, den sjuke bara en.

berhan
Inlägg: 50
Blev medlem: 18/11 2004 9:56

Inlägg av berhan » 18/3 2009 13:19

De gånger jag skickat Mobimed i Stockholm så är det en sjuksköterska som svarar på mobimedlarmet. Denna skall sedan prata med en doktor. Det är den enda tidsspararen som jag ser det. Man slipper prata med en sjuksköterska som skall prata med läkaren innan beslut tas.

Sista hade jag en mycket dålig patient som dessutom utvecklade mer symtom under tiden som jag pratade med ssk på sjukhuset och de kunde fortfarande inte bestämma sig, efter 4 minuter så chockade patienten ner och vi fick ändå åka till närmaste akutmottagning för assistans och inotropi. Där jag jobbar i vanliga fall är det alltid en ST läkare som svarar på mobimedlarmet samt att överläkaren ser mobimed EKG:t i på sin beredskapstelefon = PCI beslut inom 2 minuter från skickat EKG.

Annars tror jag att all ambulanspersonal är ganska så duktiga på att se om det är en ST höjningsinfarkt och påbörjar transport åt "rätt" håll innan telefonen har ringt och behandlar under transport i stället för på plats.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 18/3 2009 14:38

berhan: Det ä en jättetidsvinst med att ha ssk som tar emot EKG. De som bedömer om patienten ska angiograferas som tar beslut om direkt PCI är angiografören. På st görans sjukhus tar man emot ca 20-30 mobimed larm per dygn. Du kan tänka dig själv att det inte hade blivit något gjort på PCI labb på hela dagen om angiografören ska sitta i telefon istället. Och då har de heller ingen tid att ta emot för direkt PCI.

30 mobimed/ dygn x 7 dygn = 210 larm varav statistiskt sätt 2-3 är fall för direkt PCI.

Under jourtid ska det bedömas av medicinjouren ompatienten ska till KS men det är en helt annan historia

Skriv svar