Hur kan man få kvalitet med ambulanssjukvårdare?

Här diskuteras allt som rör kvalitetsutveckling, projekt m m.

Moderator: ambus

SSK

Inlägg av SSK » 16/8 2009 21:32

van the man skrev:
SSK skrev:Resonerar ni likadant inom andra specialiteér? Skulle ni tex vilja bli sövda av en USK med erfarenhet? :? Eller anser ni kanske att ambulansjobbet är så banalt att vem som helst med erfarenhet är kapabel? I debatten glöms ofta aspekten att det är viktigt för SSK att jobba med andra SSK för personlig utveckling och utbyte av erfarenhet.
För din kännedom så söver jag prehospitalt med både ambulanssjukvårdare och ssk. Och det är ingen skillnad på det. Och för inte allt för länge sedan så sövde jag med en erfaren uska inne på huset.

Vad ville du få sagt med det?

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 16/8 2009 22:24

Novisen skrev:
van the man skrev:
SSK skrev:Resonerar ni likadant inom andra specialiteér? Skulle ni tex vilja bli sövda av en USK med erfarenhet? :? Eller anser ni kanske att ambulansjobbet är så banalt att vem som helst med erfarenhet är kapabel? I debatten glöms ofta aspekten att det är viktigt för SSK att jobba med andra SSK för personlig utveckling och utbyte av erfarenhet.
För din kännedom så söver jag prehospitalt med både ambulanssjukvårdare och ssk. Och det är ingen skillnad på det. Och för inte allt för länge sedan så sövde jag med en erfaren uska inne på huset.
Blir så trött på debatten. Ställer därför en helt annan fråga till dig van the man! I sista meningen står det att du sövde med en erfaren uska inne på huset. Jobb på operation förstår jag. Reagerade bara på att det inte verkar vara så vanligt. Där jag jobbar söver man 95% av alla patienter tillsammans med en undersköterska. Någon gång händer det att läkaren vill vara med fast det inte är ASA 3-4 och ibland kan man be någon annan narkossköterska vara med om det tex är lite äldre barn, crasch eller liknande... Frågan blir... Är ni alltid två narkossköterskor inne på salen vid sövning? Till saken är att jag jobbar på ett mindre sjukhus med vanliga bondnarkoser mer eller mindre.....
Ett ortopdiskt rutiningrepp på en Asa 1 ca 30 år. Pga personalbrist på både läkar och syrra så godkände opansvarig anestesiolog att jag och uskan som har jobbat på på operation i över 20 år att vi sövde. annars är det rutin att ma söver med två syrror alt läkare och syrra.
To whom much is given, much is expected.

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 16/8 2009 22:30

SSK skrev:
van the man skrev:
SSK skrev:Resonerar ni likadant inom andra specialiteér? Skulle ni tex vilja bli sövda av en USK med erfarenhet? :? Eller anser ni kanske att ambulansjobbet är så banalt att vem som helst med erfarenhet är kapabel? I debatten glöms ofta aspekten att det är viktigt för SSK att jobba med andra SSK för personlig utveckling och utbyte av erfarenhet.
För din kännedom så söver jag prehospitalt med både ambulanssjukvårdare och ssk. Och det är ingen skillnad på det. Och för inte allt för länge sedan så sövde jag med en erfaren uska inne på huset.

Vad ville du få sagt med det?
Den mesta av de medicinska och omvårdnadserfarenheten skall man redan ha tillskanskat sig INNAN man börjar på ambulansen. Inte direkt läge att sitta i en amb och hoppas att man kommer att lära sig mycket på jobbet. Kom in i verkilgeheten.
To whom much is given, much is expected.

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 16/8 2009 23:53

Van the Man skrev:
Den mesta av de medicinska och omvårdnadserfarenheten skall man redan ha tillskanskat sig INNAN man börjar på ambulansen. Inte direkt läge att sitta i en amb och hoppas att man kommer att lära sig mycket på jobbet. Kom in i verkilgeheten.[/quote]

Hej Van the Man
Jag undrar lite om vad du menar med att man inte kan vänta sig att lära sig något i ambulansen.
Enligt den principen så kan jag inte mycket. Nu kan ju det vara helt sant i och för sig. Det beror ju på vad man jämför med.
Vad jag ville säga var att jag tycker prehospitalvården erbjuder en mycket bra miljö för att både lära sig, och att lära ut och instruera. Att inte utnyttja den möjligheten är en synd enligt min mening.
Bästa hälsningar,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

SSK

Inlägg av SSK » 17/8 2009 9:14

van the man skrev:
SSK skrev:
van the man skrev: För din kännedom så söver jag prehospitalt med både ambulanssjukvårdare och ssk. Och det är ingen skillnad på det. Och för inte allt för länge sedan så sövde jag med en erfaren uska inne på huset.

Vad ville du få sagt med det?
Den mesta av de medicinska och omvårdnadserfarenheten skall man redan ha tillskanskat sig INNAN man börjar på ambulansen. Inte direkt läge att sitta i en amb och hoppas att man kommer att lära sig mycket på jobbet. Kom in i verkilgeheten.
Vet inte vilken "verklighet" du är verksam inom, men när jag är inne och söver är det mer regel än undantag att NSK och USK söver ASA I-II. Ibland även ASA III. Men skillnaden är ju att anestesiolog finns att tillgå inom ca 20 sekunder. Så är inte fallet prehospitalt. När jag jobbar som NSK har jag full överblick över situationen, och kan själv se minsta tecken till förändringar av tillståndet. I bilen sitter man vid ratten medan en amb.sjv vårdar. Går något snett får SSK skulden.

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 17/8 2009 18:27

Gosta skrev:Van the Man skrev:
Den mesta av de medicinska och omvårdnadserfarenheten skall man redan ha tillskanskat sig INNAN man börjar på ambulansen. Inte direkt läge att sitta i en amb och hoppas att man kommer att lära sig mycket på jobbet. Kom in i verkilgeheten.
Hej Van the Man
Jag undrar lite om vad du menar med att man inte kan vänta sig att lära sig något i ambulansen.
Enligt den principen så kan jag inte mycket. Nu kan ju det vara helt sant i och för sig. Det beror ju på vad man jämför med.
Vad jag ville säga var att jag tycker prehospitalvården erbjuder en mycket bra miljö för att både lära sig, och att lära ut och instruera. Att inte utnyttja den möjligheten är en synd enligt min mening.
Bästa hälsningar,
Gösta[/quote]

Nu hårddrog jag det lite men att göra som en del att efter 6 terminer på ssk utb sätta sig i en ambulans är oansvaigt mot patienterna. Det jag menade är att den akutmedicinska kunskapen lär man sig på en akutmott i nära sammarbete mellan de olika yrkesgrupperna. Inte i en ambulans. Sedan finns det självklart vssa saker som man endast kan lära sig prehospitalt, men den medicinska kunskapen och omvårdnadskunskapen skall man redan kunna innan.
To whom much is given, much is expected.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 17/8 2009 19:49

Van the man: Om man nu som du säger ska ha erfarenhet från akuten / OP innan man sätter sig i en amb, hur gör vi då med merparten av alla ambsjv som aldrig gjort något annat inom akutsjukvården? Dessa har alltså ingen kompetens alls enligt ditt synsätt? (håller iofs med).

Gosta: Sjuksköterskeutb. är ingen hit om man ska jobba prehospitalt. Men i ambulanssverige idag har dom flesta SSK med självaktning minst en VUB och dessutom erfarenhet från akutvårdsavd. inne på sjukhuset.

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 17/8 2009 22:37

Sjuksköterskan skrev:Van the man: Om man nu som du säger ska ha erfarenhet från akuten / OP innan man sätter sig i en amb, hur gör vi då med merparten av alla ambsjv som aldrig gjort något annat inom akutsjukvården? Dessa har alltså ingen kompetens alls enligt ditt synsätt? (håller iofs med).

Gosta: Sjuksköterskeutb. är ingen hit om man ska jobba prehospitalt. Men i ambulanssverige idag har dom flesta SSK med självaktning minst en VUB och dessutom erfarenhet från akutvårdsavd. inne på sjukhuset.
En nyutb. ambulanssjukvårdare har marginell högre kopetens att tillföra. En äldre ambulanssjukvårdare har givetvis skaffat sig erfarenhet av akutsjukvård. Det jag vill hävda är att om man som ssk verkligen skall tillföra något till ambulansen krävs det ett antal år på en akutmott. Om man går direkt från utb till amb så tillför man ingenting.
To whom much is given, much is expected.

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 17/8 2009 23:36

Sjuksköterskan och Van the Man,

Det som kommer fram lite mellan raderna här är att det verkar saknas basstandard. Om man måste ha ‘självaktning’ och vara ‘personligen ansvarig’ för att vara kvalificerad om man bestämmer sig för att arbeta i ambulans och vara bra, så är ju det fantastiskt bra. Båda dessa egenskaper måste man ju ha för att bli bra.
Från Era inlägg verkar det dock som om det är individen som är helt ansvarig för att vara kvalificerad att utföra jobbet. Tillåter verkligen grundkraven detta? Hur olika är ambulansorganisationerna i Sverige från varandra när det gäller konfiguration av besättning och deras erfarenhet och kvalifikationer?
Bästa hälsningar,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 17/8 2009 23:55

Van the man: Ok... så en ambsjv som jobbat länge har alltså iaf tillskansat sig akutvårdserfarenhet? Men en SSK är knappt vatten värd utan erfarenhet från sjukhuset... Du är verkligen en lirare!

Ang att söva med usk. Jag har ofta sövt på sal usk. Skulle likaväl kunna ta in vaktmästaren att räcka mej tuben och kuffsprutan.. Så mkt ger jag för det sällskapet.

Kom in i verkligheten var det ja!!

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 18/8 2009 8:45

Sjuksköterskan skrev:Van the man: Ok... så en ambsjv som jobbat länge har alltså iaf tillskansat sig akutvårdserfarenhet? Men en SSK är knappt vatten värd utan erfarenhet från sjukhuset... Du är verkligen en lirare!

Ang att söva med usk. Jag har ofta sövt på sal usk. Skulle likaväl kunna ta in vaktmästaren att räcka mej tuben och kuffsprutan.. Så mkt ger jag för det sällskapet.

Kom in i verkligheten var det ja!!

Du är sorlig. Bara för att du råkar ha en narkosvub så betyder det inte att du är guds utvalde till ambulanssjukvården. Och förr i tiden inna du hade börjat söva så kan jag informera att uskor satt på sal under många ingrepp i spinal/epiduralanestesi med en atropinspruta och en efedrinspruta. Så att stoppa en slang i halsen på folk är inget speciellt om du nu tror det. Men på den opavd som jag nu jobbar extra på så har vi som direktiv att man skall vara minst två nsk vid sövning.

--------------------
Meddelander redigerat
Wernvik
Moderator
To whom much is given, much is expected.

SSK

Inlägg av SSK » 18/8 2009 11:20

Att amb.sjv fortfarande existerar prehospitalt beror på att dessa individer som "jobbat så länge" besitter nyckelpositioner såsom stationschefer, schemaläggare mm. Hade dessa individer istället visat lite företagsamhet hade de skaffat sig den kompetens som krävs, dvs SSK+gedigen erfarenhet+ relevant VUB. Det kommer patienten tillgodo, samtidigt som båda i besättningen kan köra och vårda alla patienter. Ibland kan det vara skönt att ha möjlighet att byta vårdare ifall man tex råkar känna patienten. Detta går inte när man åker med icke-legitimerad personal och har en dålig patient.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 18/8 2009 12:30

--------------------
Meddelander redigerat
Wernvik
Moderator

van the man
Inlägg: 309
Blev medlem: 7/9 2007 10:41

Inlägg av van the man » 18/8 2009 19:32

Sjuksköterskan skrev: --------------------
Meddelander redigerat
Wernvik
Moderator
--------------------
Meddelander redigerat
Wernvik
Moderator
To whom much is given, much is expected.

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 18/8 2009 23:16

Off Topic

--------------------
Meddelander redigerat
Wernvik
Moderator

Skriv svar