Trafikljus

Här diskuteras allt som rör kvalitetsutveckling, projekt m m.

Moderator: ambus

FROS

Trafikljus

Inlägg av FROS » 23/10 2009 11:45

Finns det någon som har förslag på bra bilburna system för att styra trafikljus?

Letar febrilt :!:

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Re: Trafikljus

Inlägg av Killeisthlm » 24/10 2009 18:39

Hur tänkte du då?
Stryra?
Hur då?
Vad vill du ha ut utav det hela?
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Re: Trafikljus

Inlägg av Isidor » 25/10 2009 10:52

Vi har möjlighet att styra trafikljusen på väg in till vårt hemsjukhus via VFH-radion.

FROS

Re: Trafikljus

Inlägg av FROS » 25/10 2009 17:08

Jo jag tänkte ett system att få "grön våg" på trafikljus för att slippa fastna i trafiken. En annan fördel är säkerheten att inte behäva köra mot rött och riskera att få andra trafikanter i sidan på ambulansen.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Re: Trafikljus

Inlägg av Niklas Karlsson » 28/10 2009 9:36

I sthlm har man tagit bort detta för att det är en säkerhetsrisk. Det ger långa köer där det sällan är krockar och detta leder till fler olykor. "Grön våg" är förlegat, fungerar kanske i glesbygden, men inte i stan. "Grön våg" tycker jag tjockar ihop trafiken i ett senare skede. Däremot så tycker jag man kan ha det om man har en station som ligger precis vid vägen, det kanske avr det du menade?

FROS

Re: Trafikljus

Inlägg av FROS » 28/10 2009 14:34

Nej det var inte det jag menade.
Jag jobbar i Umeå och vi har 3 kanske 4 trafikljus som jag upplever som "farliga" i den mening att bilar ökar farten för att hinna över innan det slår om till rött. Givetvis kan vi köramot rött med "särskild försiktighet" som det så fint heter. Men olyckor händer ändå och kommer nog att hända fortsättningsvis också. Med ett sånt system som jag söker tror jag att riskerna för oss OCH medtrafikanter minskar.

Skriv svar