Bemanning på sommaren?

Här diskuteras allt som rör kvalitetsutveckling, projekt m m.

Moderator: ambus

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Bemanning på sommaren?

Inlägg av Novisen » 21/7 2005 23:47

Många ställen i Sverige bemmannar ambulanserna med en sjuksköterska även under sommaren. Från och med 1 oktober är det ett krav på en sjuksköterska i varje ambulans. Under semesternperioderna går hälften av sjuksköterskorna på semester och enligt kraven som socialstyrelsen ställer så är det sjuksköterskan som är medicinskt ansvarig. Av egen erfarenhet anser jag det olämpligt med en grundutbildad sjuksköterska direkt från skolan som ska ha ett sådant stort ansvar efter 2 veckors inskolning. Visst finns mycket kompetens hos våra ambulanssjukvårdare idag som kan gå in och stödja beslut för sjuksköterskan men i framtiden kommer kanske dessa att ha ersatts av ambulanssjukvårdare utan medicinsk erfarenhet.

Då jag som nyfärdig sjuksköterska började min karriär jobbade jag alltid med någon som hade samma delegeringar som jag. Deras kunskap var självklart bättre oavsett utbildningsbakgrund. Man hade alltid någon att fråga och arbetet runt patienten hade ett naturligt flyt(någon som sa åt mig vad jag skulle göra och tänka på). Ett scenario jag oroar mig för är när nya sjuksköterskor ska fatta beslut själva om saker de knappt läst i en bok om.

Undersköterskor, sjuksköterskestuderande och läkarstuderande. Kan dessa personalgrupper överhuvudtaget sommarjobba i akutambulanser efter 1 oktober? De får inte köra prio 1! De har ingen erfarenhet! De får inte ge läkemedel! Samma sak gäller nya ambulanssjukvårdare som inte får göra ovanstående saker!

Mina frågor är:

1.) Hur kommer arbetsgivaren att lösa sommarbemanningen på er ort?
2.) Kommer fördelningen mellan de olika yrkeskategorierna att vara 70/30 på er station i framtiden?(70% sjusköterskor)
3.) Är det någon fler än jag som anser att nya sjuksköterskor bör få jobba med erfarna sjuksköterskor första månaderna?(i framtiden)
4.) Är det någon som håller med mig när jag säger att det är omöjligt för en icke legitimerad eller ej ambulansutbildad person att få jobb i akutambulans efter 1 oktober?

Sommarhälsningar Novisen//

ssk2

Re: Bemanning på sommaren?

Inlägg av ssk2 » 22/7 2005 16:11

Novisen skrev:Många ställen i Sverige bemmannar ambulanserna med en sjuksköterska även under sommaren. Från och med 1 oktober är det ett krav på en sjuksköterska i varje ambulans. Under semesternperioderna går hälften av sjuksköterskorna på semester och enligt kraven som socialstyrelsen ställer så är det sjuksköterskan som är medicinskt ansvarig. Av egen erfarenhet anser jag det olämpligt med en grundutbildad sjuksköterska direkt från skolan som ska ha ett sådant stort ansvar efter 2 veckors inskolning. Visst finns mycket kompetens hos våra ambulanssjukvårdare idag som kan gå in och stödja beslut för sjuksköterskan men i framtiden kommer kanske dessa att ha ersatts av ambulanssjukvårdare utan medicinsk erfarenhet.

Då jag som nyfärdig sjuksköterska började min karriär jobbade jag alltid med någon som hade samma delegeringar som jag. Deras kunskap var självklart bättre oavsett utbildningsbakgrund. Man hade alltid någon att fråga och arbetet runt patienten hade ett naturligt flyt(någon som sa åt mig vad jag skulle göra och tänka på). Ett scenario jag oroar mig för är när nya sjuksköterskor ska fatta beslut själva om saker de knappt läst i en bok om.

Undersköterskor, sjuksköterskestuderande och läkarstuderande. Kan dessa personalgrupper överhuvudtaget sommarjobba i akutambulanser efter 1 oktober? De får inte köra prio 1! De har ingen erfarenhet! De får inte ge läkemedel! Samma sak gäller nya ambulanssjukvårdare som inte får göra ovanstående saker!

Mina frågor är:

1.) Hur kommer arbetsgivaren att lösa sommarbemanningen på er ort?
2.) Kommer fördelningen mellan de olika yrkeskategorierna att vara 70/30 på er station i framtiden?(70% sjusköterskor)
3.) Är det någon fler än jag som anser att nya sjuksköterskor bör få jobba med erfarna sjuksköterskor första månaderna?(i framtiden)
4.) Är det någon som håller med mig när jag säger att det är omöjligt för en icke legitimerad eller ej ambulansutbildad person att få jobb i akutambulans efter 1 oktober?

Sommarhälsningar Novisen//
FEL FEL FEL! Tycker du att det ser ut som våra arbetsgivare kommer höja lönerna? -NEJ. Allmän fakta som finns att få via aktuell budget! Menar du på fullt allvar att vår ssk utbildning skulle vara tillräcklig i ambulans? Jag är så trött på detta trams om ssk i ambulans. Om de vill öka kompetensen får de börja med att höja våra löner....

rayden
Inlägg: 120
Blev medlem: 2/11 2004 16:31

Inlägg av rayden » 22/7 2005 16:55

visst är tanken god med en erfaren ssk och en nyexad ssk i varje ambulans, men frågan jag ställer mig är finns det nog med sköterskor för att fylla ambulanserna?? I mina trakter finns knappt en ssk per bil att tillgå på flera stationer. Lösningen vore kanske att öka lönerna?

Jag undrar lite hur man tänker själv när man sätter sig som ansvarig ssk i ambulans och är helt utan erfarenhet. Hur kan man ta det ansvaret och hur tänker arbetsgivaren? Vet flera som börjat direkt efter högskolan.

på vår station löser vi problemet genom att vi har tillgång till iva sköterska dom få ggr det inte finns en syrra i bilen, och situationen kräver detta. Vi kommer nog i framtiden att vara 75/25 eftersom sköterskorna skall integreras med iva på 50%, något som inte alltid är så populärt.

Tror inte heller man kan säga att ingen som inte är legitimerad eller amb utbildad kommer att få jobb, allt handlar om tillgång på personal, finns ingen med rätt utbildning får man väll ta det som bjuds, det är då iaf verkligheten här uppe. själv är jag bara undersköterska utan amb utbildning. (Dock snart ssk.rookie )

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 22/7 2005 22:11

SSK2! Jag fattar inte vad du svarar på. Läs mitt inlägg igen. Att lönererna är alldeles för låga håller alla med om men det är inte det jag undrar om. En högre lön gör ju inte mina kunskap bättre eller att jag som ny helt plötsligt får en massa erfarehet som nyfärdig sjuksköterska. Jag tycker jag är glasklar då jag påstår att man som nyutbildad sjuksköterska utan erfarenhet från ambulans eller slutenvård inte är mogen att ha det medicinska ansvaret själv i bilen den första tiden och att man som ej färdigutbildad inte har någon plats i en akutambulans efter 1 oktober.

Visst finns det stora lokala skillnader mellan olika platser i Sverige vad gäller sjukskötersketillgången. Där jag bor beräknas 50 st sjuksköterskor vara utan tjänst eller vikariat efter sommaren. På ambulansen var sjuksköterskekravet uppfyllt för 3 år sedan med följd att vissa sjuksköterskor kickades trots minst 4 års erfarenhet.

Rayden! Bra med en arbetsgivare som förstått vikten av rotationstjänstgöring. Jag tror att det dock måste finnas ett val hur stor del av tjänsten som ska göras var. Alla söker sig inte till ambulansjobbet för att jobba 50% på IVA tyvärr även om jag personligen tror att det är bra. Den dagen du kommer ut i ambulansen igen efter skolan så kommer det inte att bli några problem. Du har ju redan erfarenhet från ambulansen.

Novisen//

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 24/7 2005 18:43

Har själv jobbat på liknande station fast i Västerbotten. Känner dock personer som jobbat i Arvidsjaur och Arjeplog. "Chafförer" är ambulanssjukvårdare med lång erfarenhet. Dessa byts inte ut under sommaren på dessa stationer. En del av dessa "chafförer" är även sjuksköterskor. Största problemet för dessa ambulanser är att det kan vara svårt att få sjuksköterskor från orten att täcka all tid. Kräver stor uppoffring under sommaren då man kan tvingas ligga på jour i hemmet under lång tid. Chafför tycker jag är en dålig benämning då dessa har ambulansutbildning.

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 25/7 2005 22:37

Hej Anders, jag har arbetat en kortare period på Arvidsjaurs vårcentral, en mycket trevlig arbetsplats. Utryckningarna jag hade med dessa "Chafförer
fungerade jättebra. Man behövde ALDRIG slå i någon kartbok, de hittade överallt. 8)
intubera mera !!

Skriv svar