Är ECP något för Sverige?

Här diskuteras allt som rör kvalitetsutveckling, projekt m m.

Moderator: ambus

Lipton

Är ECP något för Sverige?

Inlägg av Lipton » 23/9 2005 19:45

Hej på er.

Kolla in länken: http://www.s112.se/News/ReadNews.aspx?ID=1595.

Vad tror ni. Är detta en del av framtiden. Har själv ibland funderat över om NPs någon gång i framtiden skulle kunna fylla en roll i ambulans. Är det så att man kan tänka sig en vidareutbildning för ambulanssköterskor eller räcker ambulansVUBen i kombination med vidare delegeringar?
Hur kommer detta inverka på personalsammansättningen? Personligen tror jag att detta kan vara lösningen på problemet för ambulanssjukvårdare. Dessa kan anställas för att köra transportambulanser och akutambulanser tillsammans med sjuksköterskor. Sjuksköterskor kan sedan jobba ihop med ECP i akutambulanser. Och slutligen kan ECPs även som i england åka själva i typ akutbil. Detta borde väl även ge större möjligheter att använda transportambulanser på något mer akuta fall eftersom de då kan hämta pat. som redan vårdas av ECP som dessutom kan åka med i transportbilen till sjukhus när detta behövs.

På detta vis får man en längre introduktion vad gäller samtliga områden av ambulanssjukvården vilket ger bättre möjligheter att vidareutbilda sig när man är anställd. Dessutom slipper man problemet med vem som kör bilen i början av sin anställning. Och ambulanssjukvårdare kan då även få underhålla och bättra på sina kunskaper i akut omvårdnad av vissa svårare patienter tillsammans med en ECP.

Synpunkter någon? :P

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 24/9 2005 11:01

Låter som ett jättebra förslag. Idag då vi har sjuksköterskor i ambulanserna torde detta vara enkelt att genomföra. Detta blir lite av ett distriktsköterskearbete vid sidan av ambulansjobbet. Det har debbaterats tidigare om sjuksköterkan ska få avstyra en ambulanstransport eller inte. Detta arbetssätt från England har ju som största avsikt att avstyra onödiga ambulanstransporter och avlasta akutmottagningarna. Om man får "drömma" vidare så borde det finnas fler akutbilar med narkossköterskor, förstås :lol: med bred erfarenhet av akutsjukvård och avdelningsvård och eller omsorg. Man skulle kunna arbeta över gränserna kommun/landsting för att ytterliggare använda denna resurs, äldre boende och dylikt. Man skulle förmodligen spara pengar som man tydligen har gjort i England. Men då Lipton så är det väl bara att uppvakta politiker och socialstyrelsen. :D Jag vill stå först på listan.
intubera mera !!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 24/9 2005 13:40

En annan fördel som det skulle kunna innebära med liknande system i Sverige är att tillgången på ambulanser ökar. Ambulanspersonal skulle kunna ta vissa sjukvårdsåtgärder från tex distriktsköterskor/hemsjukvård eller behandla patienter i större utsträckning i hemmet. Man skulle även ha möjlighet att ta transporter i större omfattning. Skulle innebära minskad belastning för annan sjukvård och större beredskap vid hög belastning för ambulanssjukvården. I områden med korta avstånd och med tillgång på ambulanser så tror jag att akutbil är en bra lösning. I glesare bebodda områden måste man ha transportmöjlighet i "akutbilen".

I många glesbyggdskommuner har man redan ett arbetssätt för att minska transporterna till sjukhusen. Man utför behandling i hemmet och man har "nattöppet" på vårdcentralen med möjlighet att lägga in och behandla patienter trots att ingen läkare finns på plats.

Lipton

Inlägg av Lipton » 28/9 2005 17:12

Slog mig en annan sak när jag duschade imorse.
Själva tanken med en NP/ECP är väl att dessa får en formell kompetens. Innebär inte detta då att de även kan ordinera till icke legitimerad personal? Därmed skulle ju ambulanssjukvårdare i en transportambulans även få ge typ Ventoline/Atrovent till pat. med andningsbesvär under transport in om ECPn bedömer att den inte behöver åka med.
Eller är jag ute och cykar i lagträsket nu? :oops:

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 28/9 2005 18:57

En sjuksköterska får inte deligera en ambulansjukvårdare läkemedel, detta finns i en annan tråd. Om patienten inte är jättedålig så kan man väl behandla på plats. Så hemskt många minuter tar det inte att inhalera.
intubera mera !!

Lipton

Inlägg av Lipton » 28/9 2005 20:41

Tomas: Nu pratar jag ju inte om en sjuksköterska utan om en NP som jag förstått är någon form av Obi-Wan of Nurses. Och eftersom en NP har rätt att ordinera vissa läkemedel till pat. så borde väl det innebära formell kompetens och då borde väl även det gå lika bra att ordinera till amb.sjv.? Det är så jag resonerar, har jag då fel?

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 28/9 2005 21:10

Ok, jag gick händelserna lite i förväg. Tanken jag hade att man skulle göra ett svenskt koncept av det som de gör i England. Skulle förmodligen gå lite fortare sisådär 20-25 år :lol: istället för att först ge ambulanssjukvårdarna ( superparamedics) tillbaka rätten att ge läkemedel.
intubera mera !!

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 28/9 2005 23:10

[quote="Lipton"]Slog mig en annan sak när jag duschade imorse.
quote]

Du tar väl det lungt hoppas jag! :roll:

I Sverige idag är det bara läkare som kan ordinera muntligt till undersköterska. Undersköterskan ska innan visat att man har reel kompetens för att utföra uppgiften tex en delegationsskrivning. Ungefär som med Apodos.

Skriv svar