1 eller 2 ssk per ambulans?

Här diskuteras allt som rör kvalitetsutveckling, projekt m m.

Moderator: ambus

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 1/7 2007 14:08

Det är kul att ambass har ambitioner, men det blir så fel när han påstår sig ha patentlösningen på en bra amborganisation och prata för all personal (här tror jag han är ganska ensam). Ingen tar honom längre på allvar. Till en början lät det bra med ödmjuka ideer. Nu låter han mest bitter och iaf jag slår numera dövörat till. Mest för att ideerna är så högsvävade utan verklighetsförankring. Det går heller inte att få någa vettiga repliker när man ifrågasätter något av det han skriver. Det gör att man verkligen misstror denna "källa".

ssk2

Re: 1 eller 2 ssk per ambulans?

Inlägg av ssk2 » 1/7 2007 20:50

Vad är det för handlingskraft SOS visar genom att låta icke medicinsk personal arbeta i ambulanser? När det gäller ssk i ambulans är det nog tyvärr som ambass skriver.... Jag hoppas iaf att det blir fler som börjar inse att vi ssk inte är medicinskt utbildade och att utbildningen behöver ändras om från grunden.....

ssk2

Inlägg av ssk2 » 1/7 2007 21:02

Niklas Karlsson skrev:Det är kul att ambass har ambitioner, men det blir så fel när han påstår sig ha patentlösningen på en bra amborganisation och prata för all personal (här tror jag han är ganska ensam). Ingen tar honom längre på allvar. Till en början lät det bra med ödmjuka ideer. Nu låter han mest bitter och iaf jag slår numera dövörat till. Mest för att ideerna är så högsvävade utan verklighetsförankring. Det går heller inte att få någa vettiga repliker när man ifrågasätter något av det han skriver. Det gör att man verkligen misstror denna "källa".
Är det ambass som har ambitioner? Dessa åsikter har stora delar av läkarna i svensk ambulanssjukvård. Samma läkare som jobbade för att få in ssk i bilarna. Skånes läns landsting tar tydligen ambass på fullt allvar och följer man debatterna på europaplanet är han inte direkt ensam. Se bara på de övriga nordiska länderna. Problemet är kanske att ingen på detta forum ännu lyckats överbivisa ambass i frågan om medicinsk utbildning VS omvårdnad. Jag tror snarare att reaktionen som Niklas för ut är en naturlig följd av insikten att källan har sin grund i så många fler än ambass. Ännu har bara ssk reagerat på ambass åsikter. Kanske säger detta något till övriga läsare... Jag tycker att ambass är före sin tid och att han ibland skjuter "lite" väl högt. Men att inte se det han ser kräver stora skygglappar av vårdförbunds modell. Ska vi ssk med hedern i behåll jobba vidare i ambulanserna så ska vi iaf ha rätt att få en bättre medicinsk utbildning. Frågan är inte när ssk försvinner ur bilarna utan när :!:

ssk2

Inlägg av ssk2 » 1/7 2007 21:06

Haha... Nu är Mas igång igen! Man kan inte annat än att skratta... Hur länge ska Mas orka missionera för sjuksköterskor i ambulansen?? Det fungerar ju tydligen ganska bra med medicinskt utbildad personal i ambulanserna om man lyfter huvudet över svensk mark! Man hör inte ofta om felbehandlade patienter i dessa länder... Kanske beror detta på att dessa länder har medicinsk personal i sina ambulanser...

Mas! Jobbar du i ambulans eller sjuktransport???

Mas
Inlägg: 48
Blev medlem: 29/6 2006 12:17

Inlägg av Mas » 1/7 2007 21:22

Väldigt ofta när AMBASS gör ett inlägg handlar det om att smutskasta sjuksköterskor i ambulans. Frågan från början handlade inte ens om det utan om något annat. Låt mig ta frågan igen:
Vad är målet inom svensk ambulanssjukvård vad gäller bemanningen bestående av sjuksköterskor i ambulanser, är målsättningen att det ska finnas två ssk per ambulans eller är målet uppfyllt med en ssk per ambulans?
Socialstyrelsen tar fram föreskrifter och vad jag vet diskuteras inte paramedic-systemet särskilt hårt hos dem.

Det kanske är så att båda modellerna ("den svenska" och "övriga världen") fungerar bra?! Det känns inte som att det är aktuellt för Sverige att byta modell när vi nu valt inriktning. Varför byta till något som fungerar lika bra? Ska vi utbilda tusentals personer till paramedics? Känns inte realistiskt...

Jag håller inte med dig "ssk2", sjuksköterskor är medicinskt utbildade.

Och till "ssk2": Jag är sjuksköterska och jobbar i ambulans. Min chef anser att dessutom att jag gör ett bra jobb. Hemskt va?! Hur jobbar du själv?

Lipton

Inlägg av Lipton » 1/7 2007 22:11

Mas skrev:Det kanske är så att båda modellerna ("den svenska" och "övriga världen") fungerar bra?! Det känns inte som att det är aktuellt för Sverige att byta modell när vi nu valt inriktning. Varför byta till något som fungerar lika bra? Ska vi utbilda tusentals personer till paramedics? Känns inte realistiskt...
Jag står fast vid min övertygelse om att om man jämförde en paramedic från GB, USA och Australien med en svensk ambulanssjuksköterska vid omhändertagande av ett antal patienter representativa för de som behandlas av svensk ambulanssjukvård så kommer samtliga prestera på en fullt adekvat nivå som inte skiljer sig avsevärt från varandra.
Slänger vi åt dem en patient med kulhål från ett höghastighetsvapen i lår, buk samt bröstkorg så kommer eventuellt den amerikanske paramedicen att prestera lite högre, och sedan i fallande ordning. Jag är dock övertygad om att den svenska sjuksköterskan också kommer prestera på en fullt godkänd nivå.

Slänger vi in dessa fyra på en medicinavdelning någonstans i världen så tror jag att våra svenska syrra kommer excelera över de andra. Detta i kombination med det faktum att Paramedicsen saknar vetenskaplig grund för omvårdnadsbiten av sitt arbete gör att jag röstar på det system vi har idag vilken dag av veckan som helst. Sjuksköterskan må ha en mindre vetenskaplig grund för den medicinska delen av arbetet jämfört med paramedicsen, men den finns där och är ungefär lika stor som omvårnaden.

Mas
Inlägg: 48
Blev medlem: 29/6 2006 12:17

Inlägg av Mas » 1/7 2007 22:18

Bra inlägg Lipton! Håller med!

ssk2

Inlägg av ssk2 » 2/7 2007 18:30

Mas skrev:Väldigt ofta när AMBASS gör ett inlägg handlar det om att smutskasta sjuksköterskor i ambulans. Frågan från början handlade inte ens om det utan om något annat. Låt mig ta frågan igen:
Vad är målet inom svensk ambulanssjukvård vad gäller bemanningen bestående av sjuksköterskor i ambulanser, är målsättningen att det ska finnas två ssk per ambulans eller är målet uppfyllt med en ssk per ambulans?
Socialstyrelsen tar fram föreskrifter och vad jag vet diskuteras inte paramedic-systemet särskilt hårt hos dem.

Det kanske är så att båda modellerna ("den svenska" och "övriga världen") fungerar bra?! Det känns inte som att det är aktuellt för Sverige att byta modell när vi nu valt inriktning. Varför byta till något som fungerar lika bra? Ska vi utbilda tusentals personer till paramedics? Känns inte realistiskt...

Jag håller inte med dig "ssk2", sjuksköterskor är medicinskt utbildade.

Och till "ssk2": Jag är sjuksköterska och jobbar i ambulans. Min chef anser att dessutom att jag gör ett bra jobb. Hemskt va?! Hur jobbar du själv?
Vad pratar du i? Vad våra chefer tycker har kanske inget med patientsäkerhet. Vilken ssk utbildning har du läst som ger ordentlig medicinsk kunskap??? Sluta upp att påstå något som inte stämmer. Vem som helst kan utan större arbete undersöka vad vi ssk läser. Jag jobbar själv som ambulans ssk "vik" och tycker inte att detta är ultimat. Sluta upp att håna en människa som ambass och somm dessutom arbetat både här i landet och i utlandet. Varför tror du övriga svenskar i utlandstjänst håller med ambass??? Hur många poäng akutmedicin har du läst i din utbildning?

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 2/7 2007 18:32

Ambass blir hånad för att han har som retorik att trycka ner andra. Jag kan tycka det är rätt, men det är upp till var och en.
Kan det vara så att FN personalen du pratar om tycker att en vis stil och jargong funkar bra i Kosovo och kanske inte bak i mercabussen i sthlm?

ssk2

Inlägg av ssk2 » 2/7 2007 19:12

Niklas Karlsson skrev:Ambass blir hånad för att han har som retorik att trycka ner andra. Jag kan tycka det är rätt, men det är upp till var och en.
Kan det vara så att FN personalen du pratar om tycker att en vis stil och jargong funkar bra i Kosovo och kanske inte bak i mercabussen i sthlm?
ambass har aldrig hånat någon. mer ödmjuka och samtalande inlägg har jag svårt att hitta. vem har ambass tryckt ned??? visa ett enda inlägg där ambass trycker ned en individ??? vad gäller fn personal eller utlandsplacerade tror jag dessa människor är som alla andra. det kanske är lättare att förstå ambass om det finns en egen referenspunkt från andra länder. konstigt att ambass till slut får rätt i vad många ser som tokiga inlägg. vore smartare att rikta din oro mot kamber och ambulansläkarna i sthlm. det är dessa som reformerar i vardagen och som ser till att anpassa svensk sjukvård till den ledande.

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 2/7 2007 19:20

Jag tycker att denna diskussionen har tagit över många trådar på forumet nu...
Tror inte att paramedic konceptet kommer slå igenom så bra här. Vem ska stå för utbildningen? vem ska bekosta den? efter 4 år, eller mer med studieskulder så tror inte jag att många är sugna på att läsa mer. Arbetsgivaren lär inte betala i första taget, inte de privata i alla fall.

Vilken typ av vård är det som en vubbad syrra inte klarar som en paramedic klarar? Då menar jag utifrån de behandlingsanvisningar som gäller idag? Inte ens våra PHAT-läkare får göra avsteg från dessa.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 2/7 2007 19:27

ssk2 Jag är inte orolig. Jobbar inte i verksamheten längre. Jobbar lite extra bara. Jag kommer ha slutat om 20 när man har infört ett annat system. Har flera gånger inbjudit ambass att vara med och räkna lite på hur många år det kommer ta innan paramedics kan ta över helt. Har bemöts med tystnad.. Men det är också ett svar..

Ett enda inlägg där han tryckt ner någon? Orkar inte leta upp för att citera men för 3-4 dagar sedan kallade han debatören lipton för "tomte" när lipton pekade på något han ville ha förklarat för sig. Det är långt ifrån ödmjukt och mina tankar går till lågstadiet och när man blev intryckt i ett hörn av elaka 6:orna. Då kunde man sparka ledaren på pungen och springar allt vad man orkade och hoppades på att klockan skulle ringa...

Sjuksköterskan

Inlägg av Sjuksköterskan » 2/7 2007 19:47

Verkar som SSK2 och den gode AMB ASS sitter på samma block.... Eller kanske t.o.m är samma person.

Putte
Inlägg: 144
Blev medlem: 25/7 2004 19:30
Ort: Sweden

Inlägg av Putte » 2/7 2007 20:00

Håller med JOCKE att diskussionen har tagit över för många trådar..... Är inte emot själva diskussionen som sådan i EN tråd.... men det har förgiftat forumet!! Jag som sjuksköterska med amb-vub VET att jag gör ett bra jobb, jag HAR läst adekvat akutmedicin och jag skäms inte för att jag är sjuksköterska i prehospital vård!! MEN saker och ting kan bli bättre, dock så anser jag att Ambass tjatiga inlägg inte bidrar med något konstruktivt.

Skriv svar