1 eller 2 ssk per ambulans?

Här diskuteras allt som rör kvalitetsutveckling, projekt m m.

Moderator: ambus

Ingetcooltnamn
Inlägg: 4
Blev medlem: 1/11 2005 22:08

1 eller 2 ssk per ambulans?

Inlägg av Ingetcooltnamn » 29/12 2005 17:49

Vad är målet inom svensk ambulanssjukvård vad gäller bemanningen bestående av sjuksköterskor i ambulanser, är målsättningen att det ska finnas två ssk per ambulans eller är målet uppfyllt med en ssk per ambulans?

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 29/12 2005 19:52

Debatteras även under Yrkesroller i ambulans: viewtopic.php?t=840&start=0

Det enda formella krav som ställs är att en i besättningen måste vara legitimerad sjuksköterska eller läkare för att få administrera läkemedel(utom syrgas). Sen kan huvudmannen för ambulanssjukvården bestämma att inga läkemedel ska finnas i ambulans och anställa outbildat folk direkt från gatan om de vill. Körkort blir enda kravet i så fall. Socialstyrelsen har rekommendationer på hur ambulanser ska vara utrustade. Vilka läkemedel, teknisk utrustning som ska finnas i en akutambulans. Vad gäller personal så rekommenderar socialstyrelsen att Sjuksköterskor innan anställning ska ha lång erfarenhet från annan akutsjukvård och vara vidareutbildade i ambulanssjukvård(ambulanssjuksköterska. Undersköterskan ska ha ambulanssjukvårdarutbildning. Dom säger inget om att det inte kan vara två sjuksköterskor i varje ambulans.

Vissa landsting har redan satt som mål att följa socialstyrelsens rekommendationer med vubbad sjuksköterska + ambulanssjukvårdare i varje ambulans. I landstinget där jag jobbar finns en utbredd uppfattning bland ledning, ambulanssjukvårdare, och sjuksköterskor att samtlig personal i slutändan kommer att vara sjuksköterskor med vubb. En majoritet av alla ambulanssjukvårdare där jag jobbar läste till sjuksköterska i början av 2000-talet. Ingen ny ambulanssjukvårdare har börjat jobba de senaste 6 åren. Medelåldern är betydligt högre(de runt 50år valde att inte läsa sjuksköterska med några få undantag). Inget tyder på att några ambulanssjukvårdare kommer att sägas upp utan att naturlig avgång till slut ger endast sjuksköterskor. Inga krav på vubb är ställda i mitt landsting. Alla sjuksköterskor har redan ambulansutbildning, lång erfarenhet eller vubb. Några timvikarier saknar dock ambulansutbildning och ett krav på vubb innan nyanställning anser jag vore på sin plats.

Rent schematekniskt och att jobbet blir mer omväxlande talar för att endast ha sjuksköterskor i ambulans. Det som talar mot är att man kanske inte fördjupar sig lika mycket då man gör båda saker(vårdar och kör) hälften så många gånger som om man endast gör en sak. Man måste ransaka sig varför man jobbar. För sin egen del eller för patienten?

Novisen//

Lipton

Inlägg av Lipton » 29/12 2005 21:08

Novisen: Är du säker på att landstingen har krav på sig att anställa personal med körkort?? Räcker väl med en som har körkort alternativt tandemcykel med plingklocka! :twisted:

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 29/12 2005 21:21

Helt rätt Lipton även om Tandemcykeln kanske inte går under benämningen ambulans. Packmoppe då?

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 31/1 2006 19:46

Novisen
Jag är kanske lite petig men socialstyrelsen har inte sagt att det ska vara en ssk + en vub, man har tagigt bort möjligheten att delegera läkemedelshantering av undersköterskor el liknande, det får dessa konsekvenser. Men det vet jag att Du egentligen visste.

Har jag inte alltid sagt att det inte går att få jobb som ambsjukv? Läs på forumets förstasida om konsekvenserna, i Stockholm har man lagt ner ambjukv utbildningen. Fler är påväg...... Flytta pengarna från en onödig utbildning och satsa på att utbilda ambulanssjukvårdare till att Ambulanssjuksköterskor!

Finns det något mål att sikta på, målet kommer väl alltid att flyttas fram, den med minst kompetens kommer alltid att hamna längst bak i ledet, sådana är tiderna det är bara att vänja sig. Den som väljer att investera i en utbildning och kompetens kommer att stå sig bäst i konkurensen om attraktiva arbeteten och bäst lön.

Nu: En ssk för att kunna ge läkemedel
ca 2-3 år: Två ssk
ca 5 år: En ssk + en Vub
ca 10 år: Två Vub i alla
ca 15 år: ökat antal läkarbilar när sjukhusen måste spara ännu mera
ca 20 år: Patienterna skickas med tidsmaskin till sin egen födelse när man blir sjuk, alla sjukhus kan läggas ner! Man återföds som en ny frisk bebis!

fast jag tror att kompetenskraven kommer att öka snabbare än i ovanstående exempel.

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 31/1 2006 20:26

Jag tror att vi inom överskådlig framtid kommer att ha en amb sjv och en vhubbad syrra i varje ambulans. Sedan kommer det nog fler krav på certifiering och utbildningar för att styrka sköterskans möjligheter till avancerad medicinsk vård. Jag tror vidare att vi kommer få se att sköterskan i ambulans ännu mer kommer dra ifrån sköterskan på sjukhuset vad gäller delgeringar.

Jag är nöjd som det är. Tycker det funkar utmärkt och nu jobbar ssk sida vid sida med en usk, precis som i hela vårdkedjan i övrigt.

Lipton

Inlägg av Lipton » 31/1 2006 22:57

adam ett: Artikeln som du hänvisar till är ju en produkt av det faktum att alla kommunicerar så förbannat dåligt. Arbetsgivarna tror sig eventuellt vilja anställa ambulanssjukvårdare då de andra alternativen är uttömda vilket skolorna tolkar som att man kan få jobb. Skolverket säger att skolorna inte skall starta utbildningen om eleverna inte får jobb, men skolorna tror att skolverket näst intill bestämmer om de skall bedriva utbildningen. Dessutom så har skolorna inget intresse av att marknadsföra utbildingen som en näst intill omöjlighet att få jobb i ambulans när man istället kan säga att den ger goda möjligheter att få arbete inom akutsjukvården. Är ett virrvarr av missförstånd som har lett fram till att utbildningen ligger två år efter i tiden, men nu skall den göras om och om bara Vägverket kunde få tummen ur så finns ju en möjlighet att utbildas till ambulanssjukvårdare anno 2006 vilket alltså innebär full utryckningsbehörighet redan från dag ett och en bred grund vad gäller kommunikation, navigation, ledning, traumatologi och även den ack så viktiga körningen.

Novisen
Inlägg: 1630
Blev medlem: 17/10 2004 20:26
Ort: Norrland

Inlägg av Novisen » 1/2 2006 0:55

Mycket händer i hjärnan när den får arbeta. Jag har fortfarande inte bestämt hur jag vill ha det i framtiden (visst är det väl jag som bestämmer?). Bäst för patienten är en vubbad anestesisköterska med långårig erfarenhet från op och som sedan vubbat sig till ambulanssköterska och fått jobba i 10 år i ambulans + op. Den som sitter och vårdar är en ambulanssköterska som sedan läst medicin och är färdig överläkare i anestesiologi. Mer rimligt är att den som har det medicinska ansvaret är en vubbad sjuksköterska. Den som är tekniskt ansvarig (Kalbls beskrivning) har en gedigen ambulansutbildning. Kanske det bästa för patienten i förhållande till priset. Det som kanske är mest praktiskt är att samtlig personal är sjuksköterskor med gedigen ambulansutbildning???

Jag tror att vi i framtiden kommer att ha (överskådlig framtid) ambulanssköterskor (70%) och ambulanssjukvårdare (30%). Utryckningskörningen kommer att regleras av certifikat och alla kommer att ha samma möjligheter att ta detta. Precis som Niklas skriver kommer jobbet att certifieras och var och ens kopetens att tillvaratas betydligt bättre än idag.

Adam ett! Jag vill inte vara petig men jag har aldrig påstått att socialstyrelsen säger att det SKA vara en vubbad sjuksköterska och en ambulanssjukvårdare i varje ambulans. Däremot tycker socialstyrelsen att det är en lämplig utbildningsnivå i en ambulans med en ambulanssjuksköterska och en ambulanssjukvårdare i varje ambulans.

Novisen//

ban223
Inlägg: 23
Blev medlem: 29/6 2007 21:22

1 eller 2 ssk

Inlägg av ban223 » 29/6 2007 21:36

Vi har för god tro på vad vi kan göra i en ambulans. I några enstaka fall kan vi verkligen göra någon skillnad och det gäller bland annat anafylaktiska reaktioner samt vid akut hjärtsjukdom. Dessa tillfällen kan vilken sköterska som helst som jobbat/jobbar på en akutmottagning göra ett lika bra jobb som jag som iva/Uanestesi ssk göra, mest troligt kan man gå igenom ett ambulansjobb i väldigt många å innan man behöver visa att man kan göra jobbet. Dags att tagga ner, vi är inte livräddare var dag. Vik är inga hjältar. Bengt

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: 1 eller 2 ssk per ambulans?

Inlägg av AMBASS » 30/6 2007 10:38

Ingetcooltnamn skrev:Vad är målet inom svensk ambulanssjukvård vad gäller bemanningen bestående av sjuksköterskor i ambulanser, är målsättningen att det ska finnas två ssk per ambulans eller är målet uppfyllt med en ssk per ambulans?
Målet är att få in medicinskt skolad personal. Över tid kommer sjuksköterskor sannolikt att försvinna från ambulansen och ersättas med medicinsk personal. Målsättningen inom EU och övriga världen är att stärka upp den medicinska kompetensen som måste vara en av de viktigaste.

Således tror jag inte på omvårdnadsteoretiker i det rullande akutrummet!

/AMBASS
Blood Will Tell

Lipton

Re: 1 eller 2 ssk per ambulans?

Inlägg av Lipton » 30/6 2007 11:51

AMBASS skrev:
Ingetcooltnamn skrev:Vad är målet inom svensk ambulanssjukvård vad gäller bemanningen bestående av sjuksköterskor i ambulanser, är målsättningen att det ska finnas två ssk per ambulans eller är målet uppfyllt med en ssk per ambulans?
Målet är att få in medicinskt skolad personal. Över tid kommer sjuksköterskor sannolikt att försvinna från ambulansen och ersättas med medicinsk personal. Målsättningen inom EU och övriga världen är att stärka upp den medicinska kompetensen som måste vara en av de viktigaste.

Således tror jag inte på omvårdnadsteoretiker i det rullande akutrummet!

/AMBASS
Något mål existerar inte riksövergripande. Socialstyrelsen har bestämt att endast legitimerad personal får administrera läkemedel vilket i praktiken innebär sjuksköterskor. Därför krävs numera minst en sjuksköterska för att ha en ambulans som kan behandla patienten.
Detta har lett till att många arbetsgivare satt upp egna mål avseende sin totala bemanning. Ofta handlar det om en fördelning på 70-30, varför får du fråga någon annan då jag aldrig lyckas förstå eller få en bra förklaring på det.
Sedan finns också tomtar som mig själv som anser att målet skulle vara 50-50 eftersom jag tror detta gynnar patienten bäst, även om arbetsgivarna får ägna sig åt något mer avancerad schemaläggning.
En annan tomte är AMBASS som har ett eget mål som vare sig är förankrat hos socialstyrelsen, arbetsgivarna eller nuvarande ambulanspersonal.

Användarvisningsbild
AMBASS
Inlägg: 1395
Blev medlem: 21/3 2004 22:59
Ort: Stockholm - London

Re: 1 eller 2 ssk per ambulans?

Inlägg av AMBASS » 30/6 2007 15:04

Lipton skrev:
AMBASS skrev:
Ingetcooltnamn skrev:Vad är målet inom svensk ambulanssjukvård vad gäller bemanningen bestående av sjuksköterskor i ambulanser, är målsättningen att det ska finnas två ssk per ambulans eller är målet uppfyllt med en ssk per ambulans?
Målet är att få in medicinskt skolad personal. Över tid kommer sjuksköterskor sannolikt att försvinna från ambulansen och ersättas med medicinsk personal. Målsättningen inom EU och övriga världen är att stärka upp den medicinska kompetensen som måste vara en av de viktigaste.

Således tror jag inte på omvårdnadsteoretiker i det rullande akutrummet!

/AMBASS
Något mål existerar inte riksövergripande. Socialstyrelsen har bestämt att endast legitimerad personal får administrera läkemedel vilket i praktiken innebär sjuksköterskor. Därför krävs numera minst en sjuksköterska för att ha en ambulans som kan behandla patienten.
Detta har lett till att många arbetsgivare satt upp egna mål avseende sin totala bemanning. Ofta handlar det om en fördelning på 70-30, varför får du fråga någon annan då jag aldrig lyckas förstå eller få en bra förklaring på det.
Sedan finns också tomtar som mig själv som anser att målet skulle vara 50-50 eftersom jag tror detta gynnar patienten bäst, även om arbetsgivarna får ägna sig åt något mer avancerad schemaläggning.
En annan tomte är AMBASS som har ett eget mål som vare sig är förankrat hos socialstyrelsen, arbetsgivarna eller nuvarande ambulanspersonal.
Tomte!

Det kan vara på sin plats med en internationell översyn innan herr Lipton dömer ut fungerande system. Sverige är inte världens "mitt" utan måste också utvecklas framåt. Tyvärr ligger vi i avseendet ambulanssjukvård idag förhållandevis lång bak. Inte tror du på fullaste allvar att omvårdnadsmodellen skall fungera? Varför följer då inte de som leder sjukvårdsutvecklingen Sveriges omvårdnadsmodell. Naturligtvis av ett eneklt skäl: Den baseras på omvårdnad! Inte medicin och akutsjukvård!

Naturligtvis har SoS redan börjat se över frågan. Tyvärr så tar denna process tid och Sverige släpar efter i förhållande till många andra länder i denna fråga. Jag är dock helt förvissad om att beprövad vetenskap och kunskapsutveckling kommer leda till att även Sverige kommer få erforderligt utbildad medicinsk personal i ambulanserna. Det finns redan idag samtal kring detta och vissa landsting har redan börjat prioritera en ny ordning.

Det förefaller paradoxalt att vissa personer (ofta omvårdnadsromantiker) fortsätter att försvara ett system som inte har en logisk koppling till yrket. Dessa omvårdnadsprofeter tycks också vara helt blinda för utvecklingen i våra grannländer och inom EU. Faktum är att framtiden kommer kräva ordentligt medicinskt skolad personal. Sjuksköterskans intåg i ambulansen kommer inte vara för evigt, särskilt inte när utbildningar och yrkeskompetenser börjar jämföras i ett internationellt perspektiv. Att nyttja syrror i ambulans har varit kostnadseffektivt för arbetsgivarna, då dessa finns i överflöd och dessutom i de flesta fall inte har några lönekrav att tala om. Jämföra gärna en svensk syrra med en skolad paramedic i UK eller jämför en syrra med en paramedic med 120-160 veckors akademisk utbildning i Australien. För patienten är valet mycket enkelt.

Jag kan begripa att detta gör många kollegor arga och oroliga. Detta får dock inte hindra att komptensen höjs och att även ambulansen blir medicinskt inriktad.

Ambulansen är ett rullande akutrum och där behövs medicinskt utbildad personal. KAMBER visar handlingskraft då de använder medicinsk personal i akut- och läkarbilar. Detta är en patientsäkerhetsfråga.

Lipton, du är normalt sett mycket resonerande och logisk, men i denna fråga undrar jag om du kanske själv fallit in i omvårdnadsmissionen :shock:

/AMBASS
Blood Will Tell

Lipton

Re: 1 eller 2 ssk per ambulans?

Inlägg av Lipton » 30/6 2007 22:20

AMBASS: För det första så är anledningen till mitt förra inlägg att du formulerat ditt personliga mål med ambulanssjukvården som om det vore ett gemensamt mål för hela den svenska ambulanssjukvården. Detta är ju inte fallet. Du skriver att socialstyrelsen börjat se över frågan (jag skulle f.ö. gärna se en källa på detta) och så kanske är fallet. Men idag finns ingenting av det du pratar om.

När det sedan gäller Sveriges plats i världen så har jag inga illusioner. Vi är knappast världens mitt men bara för att alla andra gör på ett sätt behöver inte detta vara rätt. Vi har, iaf tidigare, valt en annan väg och detta om något ser jag som tecken på handlingskraft. För en sak är säker, det är bara de döda fiskarna som flyter med strömmen.

Sedan är det så att hälften av arbetet som en paramedic utför handlar om omvårdnad. Detta kommer man inte ifrån, även om vissa önskar det. Detta innebär att paramedicpersonalen saknar en vetenskaplig platta för hälften av sitt arbete. Vi omvårdnadsromantiker, som du så väl uttrycker det, har både den medicinska och omvårdnadsteoretiska vetenskapen bakom oss då vi angriper ett problem.

Av denna enkla anledning så kommer den välinformerade patientens val vara mycket enkelt. Den generella patienten för svensk ambulanssjukvård kommer av hela sitt hjärta önska att få bli vårdad av en ambulanssjuksköterska. Varför? undrar du säkert nu och sätter maten i halsen. Jo, det är mycket enkelt. Patienten behöver ett säkert medicinskt omhändertagande för sin generellt icke-livshotande åkomma samt en omvårdnadsmässigt bemötande för att lindra oro, ångest, illamående, smärta etc. under transporten. Vad patienten inte behöver är en person med träning och kunskap att kirurgiskt öppna en luftväg i bilen, för om patienten hade detta behov så skulle den inte vara en generell patient utan en mycket specifik patient som sällan dyker upp och då behöver angripas med hjälp av olika förstärkningsresurser. Här kan jag till viss del hålla med dig om att en del länder hunnit något längre än oss.

Slutligen så spelar det ingen roll hur mycket vi debatterar den här frågan så kommer detta inte ändra det viktigaste faktumet. Det finns i Sverige idag endast en väg att gå för den som vill arbeta i en ambulans, och det är vägen via omvårdnadsvetenskapen. Därför kommer vi i den nära framtiden hur du än vänder på problemet inte få något annat än sjuksköterskor och ambulanssjukvårdare i våra svenska ambulanser. Paramedics må utbildas både till höger och vänster om oss, men de utbildas inte här och kan heller inte få tjänster som paramedics här. För mig har ambulansen varit målet under snart ett helt deccenium och så kommer du och frågar om jag fallet offer för omvårdnadsmissionen. Det är väl självklart, det är den enda väg jag kunnat gå och den dagen jag är klar med de utbildningar jag anser mig vilja ha så kommer jag fortfarande vara stolt över min proffesion. Hade jag istället levt i din drömvärld så hade jag snart varit utbildad paramedic. Jag hade varit förpassad till att bara arbeta inom ambulanssjukvården och hade gjort ett precis lika bra jobb som jag nu kommer göra. Och den enda skillnaden hade varit titeln på min namnskylt, i övrigt hade jag haft precis samma kunskaper och arbetssätt som jag kommer få som ambulanssjuksköterska.

Den dagen du prisar socialstyrelsen för att de möjliggjort en svensk paramedicutbildning kommer vara samma dag som du också inser att kunskapsbehovet och därmed hela utbildningen kommer vara detsamma för arbete i ambulans som det är för sjuksköterskorna i dag.

Du AMBASS brukar i denna fråga sällan vara resonerande och logisk utan mer högljudd och basunerande och ofta helt utan källhänvisningar, och därför frågar jag mig ibland om du helt saknar belägg för det du säger.

//Lipton

Niklas Karlsson
Inlägg: 1473
Blev medlem: 14/7 2004 13:49

Inlägg av Niklas Karlsson » 30/6 2007 22:35

Jag skulle också vilja se en källa till det ambass säger. Mina egna högst informella källor säger något helt annat. Bla en till akutbil i sthlm. Det kommer också bli två syrror i bilarna allt ofta efter 1 feb 08. Det är officiellt.

Har svårt att tro att SOS som så pfta det kommer åt berömmer sig själva skulle göra en kovändning. Och som jag sat så ofta. Vi pratar säkert 20 år innan ett sådant system kan tas i bruk fullt ut..

Mas
Inlägg: 48
Blev medlem: 29/6 2006 12:17

Inlägg av Mas » 1/7 2007 0:08

Haha... Nu är AMBASS igång igen! Man kan inte annat än att skratta... Hur länge ska han orka missionera MOT sjuksköterskor i ambulansen??

Det fungerar ju tydligen ganska bra med syrror i ambulanserna! Man hör inte ofta om felbehandlade patienter...

Jag har nog kanske läst det någongång, men kommer ej ihåg; Jobbar du inom ambulanssjukvården AMBASS?

Skriv svar