Dubbla handskar?

Här diskuteras allt som rör personlig skyddsutrustning
Sofung

Dubbla handskar?

Inlägg av Sofung » 21/1 2006 23:13

Kanske en dum fråga, men jag undrar om ni har några extra försiktighetsåtgärder än det självklara att ha (1 par) handskar på er när ni har en misstänkt blodsmittad patient? Som tex dubbla handskar? Har hört någonting om att brandmännen har det, men det kanske inte stämmer.

Eller är det sunt förnuft och ett par handskar som gäller? Hur ser rutinerna ut om man tror sig blivit smittad?

Hittar inte frågorna någon annanstans, om så är fallet, hänvisa gärna!

MVH
Sofie

Lipton

Re: Dubbla handskar?

Inlägg av Lipton » 22/1 2006 0:33

Brandmän använder ibland dubbla handskar men det är inte för att ha extra skydd mot högriskpatienter utan för att ha komplett skydd mot det de utsätter sig för. Det är helt enkelt så att man ofta tar vanliga undersökningshandskar i latex på först och sedan arbetshandskar över. Arbetshandskarna skyddar mot exempelvis glas och vassa plåtkanter och latexhandskarna mot eventuella blodsmittor.

Själv behandlar jag alla patienter som blodsmittade, dvs använder alltid handskar och tänker till innan jag gör något. På så vis slipper man dessutom känna sig dum när man tar på sig handskar för att ta hand om så kallade högriskpatienter.
När man tänker på det så är det egentlien rätt så självklart och jag förstår därför inte riktigt varför provrören skall märkas om man vet att blodet är smittat, allt blod är ju smittat tills motsatsen är bevisad och hur ofta bryr man sig om att bevisa den innan man skickar rören till labb? :P

Eirik

Inlägg av Eirik » 22/1 2006 18:12

Det kan være greit å ha doble hanskepar hvis det er mye blodsøl eller andre kontaminerte væsker slik at man kan håndtere pasienten iført ett par, for deretter å ta de av og gjøre andre ting mens man fremdeles har hansker på seg. Da slipper man å dra blod osv utover samtidig som man er beskyttet.

rubberduck

Dubbla handskar? Träna dig att jobba med handskar

Inlägg av rubberduck » 12/3 2006 19:42

Hej!

Kör med NITRIL-handskar (oftast blå...), 3ggr så starka som vanliga men med en schysst fingertoppskänsla.
Tunna, starka arbetshandskar är bra mot som yttre skydd.

Men mitt bästa råd, använd alltid handskar, träna att sticka och "pilla" med handskar så sliter du inte av dom dom när du är stressad, har en dålig patient och nålskrället inte hittar rätt!

Gammal militär sanning "Hard training, easy fighting..." Motsatsen kan du gissa

aceofspades

Inlägg av aceofspades » 4/4 2006 22:51

En annan beprövad metod, om man ej har tillgång till nitril, utan utbudet inskränker sig till cranberries slappa undersökningshandskar, är att trä ett gummiband över handsken runt handleden. Handsken sitter betydligt bättre och man slipper "spermiebehållaren" i fingertopparna.

Skriv svar