Säkrerhetsbälten dåligt genomtänkta i sjukhytten!!!

Här diskuteras allt som rör personlig skyddsutrustning
Användarvisningsbild
ambus
Moderator
Inlägg: 235
Blev medlem: 12/3 2004 20:06
Ort: Linköping, Östergötlands län

Säkrerhetsbälten dåligt genomtänkta i sjukhytten!!!

Inlägg av ambus » 6/6 2004 23:37

Är det någon mer än jag som fått känslan av nära döden upplevelse när man inser att det inte behövs så mycket inbromsning för ex ett djur eller hinder på vägen förrän man ligger fastklistrad som ett blött frimärke i väggen mot förarhytten.
Kom inte med ursäkten att man alltid kan vara fastspänd för det håller inte!!! Det finns utrustning i ALLA anbulanser som inte gör det möjligt att nå OM man inte spänner loss sig, det vet alla som jobbat i en vanlig ambulans. Och visst, man kan be kollegan stanna, men det finns stunder då det är flera moment som krävs då jag tyvärr inte KAN sitta fastspänd i vårdarstolen.
Jag tor mig veta att det kommer att komma Besserwissers som tycker man kan var fastspänd jämnt, men dom talar inte sanning enligt min mening (om man ska kunna vårda optimalt och nå allt)eller har kanske ett helt annat system i sin ambulanshytt och
DÅ blir jag plötsligt intresserad! Vad är det för system dom har då???

Och lägg inte skulden på den som kör, för det kan komma stunder då även "den bäste" kan bli tvingad att praktisera sina kunskaper inför en kraftig inbromsning.....:twisted:

Fram till dess har jag en tanke på om man kunde förlänga säkerhetsbältet bara ELLER ha en säkerhets-sele som är fyr-eller fempunktsbelastad med en bältesåtdragare vid en hastig knyck eller inbromsning. Kan det vara en idé, eller finns det en smartare lösning?

Jag vet också att många stackars patienter åker med endast ett litet MIDJEbälte som vid en krock skulle vara kankse mer till skada än nytta... Det finns fyrpunktsbälten, vänner. Investera detta enkla men livsnödvändiga hjälpmedel Ni alla som säger sig ha "Patienten i Centrum".
Det är lätt att använda, och mycket säkrare för patienterna.
Kom gärna med dina åsikter bara du kan stå för dem! -det kan jag...

Anonymous

Så sant, så sant

Inlägg av Anonymous » 7/6 2004 18:39

En av våra ambulansvänner ligger just nu inne för commotio-obs efter att ha åkt in i mellanväggen rejält. En utfarande cyklist...... En arbetssituation där det inte gick att vara fastspänd.....

Gud give att det går bra för henne!

Och likväl... Hur många fyrpunktsbälten har svensk ambulanssjukvård köpt in? Hur många finns kvar i ambulanserna? Ännu färre används. Resten är "undanstoppade" eller har "fått komma bort".

Tänk efter! En löst kringflygande patient kan bli svårt skadad. Men han kan faktiskt döda Dej också på sin väg mot dödsriket.....

Och slutligen hoppas jag att Vägverket beviljar forsknings- och utvecklingspengar till ett planerat (tillsammans med VTI) projekt för att få fram bättre fästen för barn i ambulans.

Tänk, nu har jag lyckats skriva så här mycket om något totalt oviktigt. För det måste ju vara totalt oviktigt när (nästan) ingen bryt sig om att försöka åtgärda det....

Tomas
Inlägg: 465
Blev medlem: 15/3 2004 10:45

Inlägg av Tomas » 7/6 2004 20:45

Det kommer förmodligen alltid att finnas körningar där man måste möblera om halva sjukhytten för att nå sina grejer. som svåra trauman där scoop n´run gäller. Det gäller förstås att minimera körningarna när man måste vårda under körning. Av egen erfarenhet så vårdas det alldeles för mycket under körning även akuta medicinska fall vilket är fullkomligt befängt. Nej gör klar patienten 02, nål, ev infusion, koppla upp patienten före avtransport och ha ev läkemedel inom räckhåll.

Små ambulanser har bättre komfort men stora ambulanser kan man arbeta bättre i. Genom att ta ner patienten till bilen ( stor bil ) där det är ljust och varmt och alla grejor inom rimligt avstånd, och båda vårdarna kan hjälpas åt kan det skapas bättre förutsättningar för säkrare transport in till sjukhuset.

DUF

Sikring i bil

Inlägg av DUF » 17/8 2004 10:55

1. Alle som har jobbet en stund VET at man må ta av seg sikkerhetsbeltet av og til for å få gjort det man skal. Men setter man seg snart på plass igjen, så sitter man faktisk sikret 95% av tiden. = bra nok?

2. To tversover-stropper på pasienten sikrer IKKE pasienten bra nok. Dette ble tydelig demonstrert ved en t-ulykke der ambulansen i Rissa kolliderte med en personbil som svingte til venstre, uten blinklys, og etter først å ha lagt seg ut til høyre (for å få større sving). Rissa sin Volvo V90 ambulanse kom bakfra, utrykning med dårlig hjertepasient. Pasienten var sikret med 2 tversover-stropper, på en Stryker Rugged-båre. Hjertebrettet var hevet. Pasienten føk rett opp i taket/skilleveggen, og deretter ned i gulvet foran båra. Pasienten overlevde såvidt. Vårdaren satt også usikret, og pådro seg skapula-fraktur, men er nå tilbake i jobb.

Dette gjorde at ambulansetjenestene rundt om i Sør-Trøndelag nå har funnet fram skulderstroppene som fulgte med bårene (men som var gjemt bort). Man blir fort vant til å feste disse ekstra stroppene og det tar minimalt med ekstra tid. Så har man faktisk sikret pasienten.
Tenk også om advokaten til en pasient får greie på at stroppene som kunne hindret at hans klient ble skadd fulgte med båra, men at ambulansepersonellet ikke brukte dem..

3. Vi har heller ikke noe perfekt opplegg for å sikre barn bak i ambulansen. Erfaringen med en rar, komplisert sele for noen år siden var dårlig; barn vil ha mors fang, og ingenting annet. Mor sikres derfor liggende på båra, og barnet oppå med mors armer som sikkerhetssele.

4. Allfa sucks..

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 19/8 2004 12:08

Intressant att diskussionen tas upp om skäkerhetsbälten!
idag leveras de flesta bårar med 4-punktsbälten, och LÅR-bälte, men tyvärr flyttas ibland LÅR bältet ned till smalbenen (för att hålla madrassen på plats) (löses enkelt genom att istället sätta dit en extra rem), 4-punktsbältet används också ibland dåligt (uppvirat eller i värsta fall borttaget).

Jag jobbade på en ambulanststation där Chefen förklarade att 4-punktsbältet används alltid på patienten och om vi inte tänkte göra det skulle vi omvärdera vår fortsatta anställning inom ambulansen! (finns extremfall då detta ej är genomförbart men dessa patienttransporter är förhållandevis få för att argumtera emot 4-punktsbältet) sagt och gjort personalen lärde sig snabbt att arbeta in momentet med bältet och det är idag inga som helst problem med det utan en självklarhet!

Frågan är ju vem är ansvarig om en bår levererad med 4-punktsbälte krockar med patient som skadas då bältet inte används som det är tänkt??

På frågan om Barnsäkerhet finns det idag både pedimate bärnsäkerhetssele som är testad för barn. samt att det finns testade specialfästen och barnstolar för allfabåren vid längre transporter!

Att barn vill åka i mammas famn är ju självklart, men i sverige är det enligt lag föraren som bär ansvaret för att samtliga under 15 år åker bältade i bilen!
med lite ansträngning kan man få barn att acceptera de bältesanordningar som finns och i slutändan föredrar jag en ledsen men säkert transporterad patient än en mindre ledsen och kanske krockskadad patient!

Anonymous

Vårdutrymme

Inlägg av Anonymous » 19/8 2004 17:39

Säkerhetsbälte i ambulans är ett svårhanterbart problem. Det finns inget försvar att inte spänna fast sig med säkerhetsbältet samtidigt som det i flera fall är omöjligt att sitta fastspänd. Jag har den uppfattningen att ambulanser fortfarande byggs slentrianmässigt, mycket kraft läggs på utseende mm, hänsyn t.ex. till behandlingsbord för administration av läkemedel existerar knappt. Volvo har löst läkemedelsproblematiken med en låda under vårdarsätet, vilket innebär att man kan sitta fastspänd, dock är detta ingen bra lösning pga att man får göra en smärre akrobatisk övning för att kunna kika in i lådan. Behandlingsbordet är minimalt och rymmer knappt en uppdragen 10 ml spruta. Att allting inte kan nås från vårdarstolen får man nog tyvärr acceptera men jag tror det finns mycket att göra vad gäller planering av vårdutrymmet i våra ambulanser. Tyvärr så upplever jag inte några betydande framsteg i den utvecklingen. Nu får vi se vad Eurolans kan erbjuda i vårdmiljö i den nya Mercedesen.
Tilläggas bör att jag enbart syftar på ”småbilsambulanser” eftersom jag har mest erfarenhet av dom.

Anonymous

Inlägg av Anonymous » 19/8 2004 23:13

Att spänna fast patienten är en sak. Att spänna fast sig själv i en sjukhytt där man kanske behöver flytta runt och gräva och dona är en svårare fråga. Kan man sitta stilla i stolen och sköta vården därifrån ser jag ingen anledning till att inte spänna fast sig. De flesta vet ju hur folk ser ut som krockat utan bälte i höga hastigheter, och det ökar ju inte ens chanser att få napp på krogen, direkt :wink:

lukas1
Inlägg: 158
Blev medlem: 29/4 2004 13:11

Lös i ambulans

Inlägg av lukas1 » 10/9 2004 15:23

Har det aldrig provats att ha bältet fäst i stolen. Dessutom stolen i sig justerbar både längdled och kanske i höjdled. Genom att ha den fäst via golvskenor och någon spärr typ framstolarna skulle den optimala platsen för just den skada som ska behandlas. Kanske någon manövrering via elmotor styrd med pedaler. Att alltid kunna sitta fastspänd är väl inte möjligt om än önskvärt. Men ju mindre "lösaktighet" i hytten ju bättre:

larsev
Inlägg: 105
Blev medlem: 20/6 2005 2:14
Ort: Göteborg

Re: Lös i ambulans

Inlägg av larsev » 24/6 2005 11:59

lukas1 skrev:Har det aldrig provats att ha bältet fäst i stolen. Dessutom stolen i sig justerbar både längdled och kanske i höjdled. Genom att ha den fäst via golvskenor och någon spärr typ framstolarna skulle den optimala platsen för just den skada som ska behandlas. Kanske någon manövrering via elmotor styrd med pedaler. Att alltid kunna sitta fastspänd är väl inte möjligt om än önskvärt. Men ju mindre "lösaktighet" i hytten ju bättre:
Bra idé.
Skall försöka vidarebeforda den till VCC specialvagnar.

Skriv svar