Regler mm

Här diskuteras allt som rör personlig skyddsutrustning
Jepz00r
Inlägg: 42
Blev medlem: 15/3 2007 14:33

Inlägg av Jepz00r » 10/1 2008 19:00

Glock 18C skrev:Kan också vara så att vårt underbara rättssystem helt enkelt ansåg att det hjälper inte att straffa vissa. En del har varken vett eller pengar att lära sig något av ett straff, och om personen antagligen kommer att göra samma sak nästa gång han får syn på ett blåljus så vad hjälper det att säga "Fy, på sej, inte slå på snälle ambulansfarbrorn!"

Dessutom är vi ju bara sketna sjuksköterskor och står ungefär lika högt som lapplisor i yrkesstatuskatalogen. Vi får tåla att bli överfallna, bespottade och verbalt våldtagna av samhällets bottenskrap som ändå gör som de vill. Blir vi huggna med en hepatitsmittad kanyl får vi ju inte ens räkna det som arbetsskada, för det är ju en risk vi får leva med, eftersom vi kommer i kontakt med smittade psykon förr eller senare, det ingår i jobbet!
Det yrke du målar upp låter fruktansvärt, varför byter du inte?

jorgenssk
Inlägg: 19
Blev medlem: 20/11 2006 20:58
Ort: Haninge

Inlägg av jorgenssk » 11/1 2008 13:35

Har också varit uppe i rätten angående misshandel av mig...i och för sig 8 år sen men då räknades jag som tjänsteman. Bedömningen kan variera från tingsrätt till tingsrätt men kan också bero på vad åklagaren har valt för brottsrubricering. Har han inte åtalat för våld mot tjänsteman blir ju även domen vanlig misshandel, be åklagaren överklaga och se om det inte blir förändrat..
IVA ssk, jobbar nu på Falck ambulans Stockholm

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 11/1 2008 22:53

Jepz00r skrev:
Det yrke du målar upp låter fruktansvärt, varför byter du inte?
Därför att tiden däremellan är det världens bästa jobb ju! Duh... :lol:
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 12/1 2008 20:05

Det gällde även en polis och åtalet gällde våld mot tjänsteman (polisen) och misshandel (vi). Om detta sen är rätt eller fel låter jag vara osagt. Hur som helst kommer inte åtalet leda till någon förbättring i detta fallet.

Jag har också för mig att vi är tjänstemän men har hört motsatsen från flera håll. Att tingsrätten skulle avgöra om åtalet skulle gälla "vanlig" misshandel eller våld mot tjänsteman kan jag ju inte fatta. Om vi enligt reglerna är tjänstemän, är det väl inte upp till rätten att plocka bort den titeln för att förmildra brottet??

Skriv svar