Regler mm

Här diskuteras allt som rör personlig skyddsutrustning
Anonymous

Regler mm

Inlägg av Anonymous » 22/10 2006 11:27

Hej!
Jag undrar om nå'n vet vad för regler som gäller angående ambulanser? Finns det några riktlinjer på hur själva fordonet måste vara och hur många mil man kan köra den innan den måste skrotas?
Se'n skulle jag vilja veta vad man använder för personliga skydd inom ambulansyrket; finns det någon lag eller riktlinjer någonstans?Till sist undrar jag om någon har hört talas om Wireless Tecnology och om någon använder detta!
Tack på förhand för er hjälp!!

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 24/10 2006 8:00

Hej!

Specificera gärna mer vad du menar.

Men grunderna är som följer.
De lagar och regler som finns är de samma som gäller för alla och envar.
Det som kan underlätta lite är att personal i ambulans ses som tjänstemän och då kan straffen mot de som utövar våld mot ambulanspersonal dömmas hårdare.
Men som sagt. Det är nödlag samt nödvärnsrätt och envarsingripandelagen som vi har att rätta oss emot.

Skydd som du pratar om kan ju bestå av västar bland annat. Vet att sådana existerar i vissa organisationer.

Min valda sanning och ram är att om jag behöver väst på mig så har jag inget där att göra innan polis eller annan vapenmakt har säkrat området så att jag kan verka i lugn och ro utan att tänka på mitt liv.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Lipton

Inlägg av Lipton » 24/10 2006 10:29

Killeisthlm: Mig veterligen så är ambulanssjukvårdare inte tjänstemän, är det kanske någonting som är nyligen ändrat? Eller är jag bara felinformerad?

Lustigt uttryck ...polis eller annan vapenmakt... Sjukvårdare i försvaret tvingas ju bära väst i princip hela tiden och de skalll ju egentligen inte röra sig i miljöer alltför olika våra miljöer. Bortsett från det överhängande kriget så alltså... :wink:

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 25/10 2006 9:51

Det där är en tolkningsfråga. *s*
Men eftersom man jobbar i uniform i en ambulans så räknas man som tjänsteman enligt vissa lagar. Och om det händer något så skall man ha ett bättre rättsskydd.

Jaaa....*s*... Dit räknar jag ju bland annat skyddsvakter o. dyl.
Ja det där är ju en övningsfråga med. De skall öva för det skarpa och då skall de kunna lösa sina uppgifter i stridsutrustning. Och dit räknas ju väst.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

sammeb

Inlägg av sammeb » 8/1 2008 23:27

viewtopic.php?t=2315

Den nyheten säger ju allt...

Mas
Inlägg: 48
Blev medlem: 29/6 2006 12:17

Inlägg av Mas » 9/1 2008 0:51

Citat från Wikipedia:
I Brottsbalkens 17 kapitel framgår att:

1 § Den som med våld eller hot om våld förgriper sig å någon i hans myndighetsutövning eller för att tvinga honom till eller hindra honom från åtgärd däri eller hämnas för sådan åtgärd, dömes för våld eller hot mot tjänsteman till fängelse i högst fyra år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Det samma skall gälla, om någon sålunda förgriper sig mot den som tidigare har utövat myndighet för vad denne däri gjort eller underlåtit.
Och eftersom landstinget är en myndighet så...

/Mas

Jepz00r
Inlägg: 42
Blev medlem: 15/3 2007 14:33

Inlägg av Jepz00r » 9/1 2008 12:39

Skulle ni som arbetar i ambulanssjuksvården uppskatta mer skyddsutrustning? Typ pepparsprej eller något liknande.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 9/1 2008 13:56

Pepparspray luktar så fruktansvärt illa ett bra tag efteråt. Stanken följer ju med in i ambulansen.

Elpistol kanske vore nåt? Vi har ju fått gummiförsedda Maglites nu så nu kan man ju lugnt dunka dem i huvet på bråkstakar utan att behöva hålla igen.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 9/1 2008 15:22

Pepparspray är ingen skyddsutrustning.
Det är ett skarpt vapen som kräver licens.

Nej!
Anser inte att vi skall vara beväpnade.
Är hotbilden sådan har vi inget där att göra.
Det enda vi kan göra lagmässigt är att luta oss på nödlag, nödvärn och envarsingripande.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 9/1 2008 16:47

Killeisthlm: varken ambsjv eller ambssk räknas till skaran tjänstemän då de blir utsatta för ett våldsbrott. Har precis varit i rätten i just detta ärende.

Sen hurvida man ska ha skyddsväst eller inte har det ju diskuterats i andra trådar här. Men att säga, att man inte ska behöva väst eftersom man inte ska gå in i farliga mijöer är lite naivt. Du vet ju inte vad du blir larmad till egentligen.
Av egen erfarenhet vet jag att larm om medvetslös plötsligt kan innebära att du har pipan från ett hagelgevär i nyllet när du kliver innanför dörren.

Mas
Inlägg: 48
Blev medlem: 29/6 2006 12:17

Inlägg av Mas » 9/1 2008 18:42

Killeisthlm: varken ambsjv eller ambssk räknas till skaran tjänstemän då de blir utsatta för ett våldsbrott. Har precis varit i rätten i just detta ärende.
Tror att du har fel där... Vad handlade målet om?

/Mas

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 9/1 2008 21:23

Som sagt! jag är själv en av målsägande i fallet så därför vet jag att vi inte räknas som tjänstemän i det fallet. Det gäller misshandel. Jag och min kollega blev påhoppade och fick ta emot en del slag, sparkar och bett.

Lipton

Inlägg av Lipton » 9/1 2008 21:43

Isidor: Vill inte säga att du har fel. Men med tanke på hur diskussionerna tidigare gått på forumet samt ovan nämnda artikel så vidhåller jag ändå ett tag till att sjuksköterskor räknas som tjänstemän vilket jag fått för mig innebär två saker. Dels blir straffet något hårdare. Dels är arbetsgivaren skyldig att anmäla och driva frågan då någon av de anställda tjänstemännen blivit utsatt för våld.
Än en gång, jag har ju svårt att säga att du har fel. Däremot kanske din arbetsgivare har begått någon (ytterligare) form av misstag.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 9/1 2008 22:30

Kan också vara så att vårt underbara rättssystem helt enkelt ansåg att det hjälper inte att straffa vissa. En del har varken vett eller pengar att lära sig något av ett straff, och om personen antagligen kommer att göra samma sak nästa gång han får syn på ett blåljus så vad hjälper det att säga "Fy, på sej, inte slå på snälle ambulansfarbrorn!"

Dessutom är vi ju bara sketna sjuksköterskor och står ungefär lika högt som lapplisor i yrkesstatuskatalogen. Vi får tåla att bli överfallna, bespottade och verbalt våldtagna av samhällets bottenskrap som ändå gör som de vill. Blir vi huggna med en hepatitsmittad kanyl får vi ju inte ens räkna det som arbetsskada, för det är ju en risk vi får leva med, eftersom vi kommer i kontakt med smittade psykon förr eller senare, det ingår i jobbet!
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Användarvisningsbild
Killeisthlm
Inlägg: 250
Blev medlem: 16/7 2004 12:42
Ort: Stockholm

Inlägg av Killeisthlm » 10/1 2008 7:48

Isidor:
Då måste du ha en försvarare eller liknande som inte vet vad de håller på med.
Har hållt på med detta i 19 år samt jobbat som beväpnad skyddsvakt i 15 år så dessa lagar kan jag.
Du är tjänsteman när du är i tjänst inom ambulansverksamheten och bär uniform.
Nu är jag inte insatt i ditt mål och hur åtal och annat ligger, men de fakto kvarstår. Du är tjänsteman.
Driftledare, Huvudinstruktör, Instr HLR S-HLR, Kvm, Personskyddsvakt, MIC

Skriv svar