Skyddsväst i ambulans.

Här diskuteras allt som rör personlig skyddsutrustning
JOCKE

Inlägg av JOCKE » 15/5 2007 19:08

Att backa i en hotfull situation är väl det bästa men problemet är de hot och våldsituationer som inte kan förutses. Vi vet ju egentligen aldrig vad vi möter när vi kommer fram. Där finns ställen jag har tittat mer än en gång bakom ryggen kan jag säga.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 7/9 2007 19:50

Helsingborg är ju rena vilda västern nu. En snubbe som blev skjuten med 4 skott vid knutpunkten för en stund sedan. Man kanske borde ta upp diskussionen på allvar om skyddsvästar snart? Innan någon av oss blir skjutna? För det kommer att hända.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

JOCKE

Inlägg av JOCKE » 7/9 2007 23:24

Ja de skjuter överallt nu för tiden. Det är egentligen bara en tidsfråga innan det händer oss nåt allvarligt.
Som sagt så ska man inte tvinga nån till att bära väst, men det ska finnas möjlighet tycker jag.

Mattias.A

Inlägg av Mattias.A » 12/1 2008 23:37

Om jag får blanda mig i trots att jag inte jobbar inom sjukvården....så tycker jag personligen att skyddsvästar är billiga livförsäkringar för alla som jobbar i ett yrke som kan inebära våld.

Jag har haft användning av mina västar ett par ggr, dock enbart vid spark och slag(dom dämpar ordentligt)

Dagens västar är väldigt smidiga. Jobbar för tillfället som civilväktare, har en väst som knappt syns när man har en t-shirt på sig. Så dom behöver inte vara "provocerande" heller.

vh. M.A.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 13/1 2008 5:05

Jag har varit förespråkare av skyddsvästar inom ambulansen länge. Min före detta arbetsgivare höll med och lät varje ambulans innehålla 3 västar.
Min nuvarande hövding är inte fullt lika rädd om sin personal.
Efter ett antal hot och en misshandel ser jag inget tvivel i att ha västar. Självklart ska det vara frivilligt att bära dem.

Problemet är att de flesta återförsäljare endast säljer till personer med väktar-leg eller ordningsvaktsförordnande.

Mattias.A

Inlägg av Mattias.A » 13/1 2008 10:47

Borde inte vara några problem om du köper genom arbetsgivaren.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 19/1 2008 19:27

Arbetsgivaren ger oss ju inte ens mössor och vinterhandskar.

Köp på E-bay. Det gjorde jag. Då får man riktiga grejjer.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 19/1 2008 22:42

Jo visst har vi fått mössor. Både en vanlig grön luva och en flourocerande gul med öronlappar, att ha under hjälmen. Handskar har varit uppe för diskussion länge men som vanligt, har man ju sett pormaskar accelerera snabbare än Falck.

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 20/1 2008 15:34

Pratade med min chef om detta så sent som denna vecka och fick då besked att mössor och vantar får man stå för själv.
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 21/1 2008 16:10

Trodde vi hade samma chef du o jag... :wink:

Användarvisningsbild
Glock 18C
Inlägg: 218
Blev medlem: 27/7 2006 0:06

Inlägg av Glock 18C » 22/1 2008 11:44

Det har vi nog. Men man får ju olika besked om man frågar vid olika tillfällen :lol:
Takmonterade kulsprutor är alltid mer effektiva än blåljus och sirener

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 22/1 2008 13:07

iofs sant.

Ludde

Inlägg av Ludde » 19/2 2009 4:01

Jag pluggar första året i gymnasiet i omvårdnadsprogramet med inriktning på ambulans/akutsjukvård på Doctus som ligger i Gustavsberg ute på värmdö.

Efter att har läst 90% av alla inlägg i denna tråd så är det faktiskt inga som riktigt tänker på hur dagens ungdomar som vill arbeta inom ambulansen känner. Vi ser våldet framför våra ögon varje helg man är ute på stan eller på fester. Har vid tillfällen också sett stenar och flaskor kastas mot ambulanspersonal då alkohol och droger varit inblandat.

När jag är klar med min utbildning och fått anställning inom ambulansen så kommer jag garanterat att bära väst på mig på varenda larm jag åker på. Det finns så många idioter ute i vårt samhälle. Om barn som går på dagis blir ihjälhuggna av nån psykopat så måste det ju vara betydligt större risk att ambulanspersonalen blir attackerade på ett larm ?

Säg t ex. att man får ett larm där det har varit en misshandel där gärningsmannen har blivit gripen av polis och är borta från platsen. Men medans gärningsmannen har sprungit från platsen så har han ringt sin polare och bett honom att ha ihjäl den skadade för att han inte lyckades med det innan polis kom. Allting verkar helt lugnt när du och din kollega kommer fram till skadeplatsen. Inte en människa syns till. Ni börjar att hjälpa den skadade. Efter en stund så dyker det upp en man och viftar med en kniv och springer emot er. Ni backar undan och lämnar patienten för att säkra er själva. Men killen med kniven är smart och vet att ni kommer att kalla till polis och måste få bort er ur bilden för att lyckas ha ihjäl den skadade. Han lyckas sätta kniven i bröstet på dig.

Då kan två saker hända:

1. Du har inte väst på dig och du avlider
2. Du har väst och du får ett blåmärke

Det kanske var ett korkat exempel, men jag vill bara berätta hur jäkla nojig och rädd jag kommer att vara på vissa larm jag kommer att åka på då jag kan bli utsatt för attacker från galningar.

Budskapet med all denna smörja jag skrivit är att jag vill försöka förklara att det är bättre att ha ett skydd för mycket än ett för lite.
Rätta mig gärna om jag har fel i det !

H
Ludde

Användarvisningsbild
Gosta
Inlägg: 237
Blev medlem: 24/8 2005 17:43
Ort: Sydney

Inlägg av Gosta » 19/2 2009 4:42

Ludde,
Du har rätt i att det är bra att ha skydd. Det är dock också klokt att inte lita för mycket på västar och annan utrustning. Det går mycket bra att bli ihjälstucken också med väst. Det är bra att kunna läsa situationer och placera sig på ett taktiskt vis. Det är också ofta en god ide att låta partnern spana utåt medan man behandlar en patient. Man lär sig kanske med åren, men jag är av den uppfattningen att vi bör arbeta mer med säkerhet, både för egen skull och för patientens. Att kunna undvika situationer är ofta det bästa skyddet, men samtidigt måste vi nog acceptera att vi arbetar i situationer som kan bli våldsamma.
Hälsningar,
Gösta
Intensive Care Paramedic
Public Health Officer

Health is a state of complete physical, mental and social well-being and not merely the absence of disease or infirmity.

Isidor
Inlägg: 727
Blev medlem: 23/10 2007 22:57

Inlägg av Isidor » 19/2 2009 18:36

Ludde: Jag förstå hur du tänker, men tycker nog att Du missar ett par grejor. För det första ska man ALDRIG gå fram till en patient, oavsett hur dålig denne är, om man misstänker att det kan bli farligt. Vid alla dessa ärenden ska polisen säkra platsen och då menar jag inte bara gripa den som misstänks ha huggit ner patienten, utan även stanna kvar och vara vår säkerhet på plats så vi kan koncentrera oss på patienten.

Att bära väst i ur o skur kommer du nog att inse hur meningslöst det är. Man kan inte hålla på att oroa sig för att bli nedslagen hos varenda patient, då blir det snart outhärdligt att arbeta!

nu får jag säkert på truten när jag jobbar på lördag bara för det... :wink:

Skriv svar